Tento hudební skvost komponovaný na podkladě stejnojmenné novely Prospera Mériméra však nebyl ve svých počátcích přijímán bez rozpaků. Samo milie opery totiž nekonvenovalo s tehdejšími představami romantické scény: fabrika, krčma, pašerácké doupě, ale hlavně protagonistka celého příběhu, tedy tovární dělnice cikánka Carmen - to vše až pobuřovalo "vytříbené" vnímání tehdejšího publika a ještě více iritovalo "renomované" kritiky, kteří spíše preferovali dojetí nad tóny a scénami romanticky vypointované opery, než aby byli schopni akceptovat syrovost životní reality, které skladatel formou jednajících postav prezentoval posluchačům.

Ovšem i obstát v nesmiřitelné konkurenci uznávaných komponistů typu G. Verdiho či R. Wagnera nebylo pro Bizeta, který se snažil ve své opeře evokovat lokální kolorit ryze španělského prostředí, vůbec snadné. Ve vypjaté atmosféře po prvních uvedeních nového Bizetova díla zazněla v kontrastu k nenávistným výrokům vpravdě prorocká slova P. I. Čajkovského: "To je v nejpravdivějším slova smyslu jedna z těch řídkých skladeb, které v nejvyšší míře zrcadlí hudební snažení celého století… Jsem přesvědčen, že Carmen bude za deset let nejpopulárnější operou na celém světě."

Tato prognóza se naplnila: dnes vnímá podnětnou melodiku Carmen i posluchač, který jinak k opeře jako takové neinklinuje. Žádné jiné hudební dílo totiž neinspirovalo tolik podob ztvárnění, jako právě Bizetova Carmen. Její strhující expozice se často projektuje do baletního či muzikálového hávu (například "černošský" muzikál Carmen Jones či nejnovější verze, kterou uvádí v současné době Hudební divadlo v Karlíně).

"V rámci našeho programu se jsme se ovšem přidrželi původního operního pojetí Bizetovy Carmen. Formou DVD projekce jsme se alespoň na několik hodin ocitli v úchvatném prostředí renomované londýnské Královské opery a alespoň v duchu aplaudovali vynikajícím vokálním i hereckým výkonům A. C. Antonacci (Carmen); J. Kaufmannovi (don José) či I. D. Arcange (Escamillo). Dirigentem tohoto památného představení byl Antonio Papano," upřesnil Karel Bican, hlavní pořadatel obnovených setkání s operou.