VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Aneta Hladíková: Chci na olympiádu do Londýna

Záboří nad Labem /FOTOGALERIE/ - Minulý víkend skončil v norském Sandnes dvanáctidílný seriál mistrovství Evropy v BMX. Česká reprezentantka Aneta Hladíková ze Záboří nad Labem tam zajela životní závody. Po sobotní výhře triumfovala i v neděli a ještě k tomu přidala výhru na Cruiseru. Celkově se tak stala vicemistryní Evropy 2010 a mistryní Evropy 2010 na Cruisrech.

23.7.2010
SDÍLEJ:

Aneta Hladíková na domácí trati v Záboří nad Labem.Foto: Deník/Michal Pavlík

Aneta Hladíková trénuje i doma v Záboří nad Labem. „Jezdeckou trať mám za barákem,“ říká usměvavá reprezentantka, která se chvíli před rozhovorem předvedla parádním skokem na jejím kole. Daří se jí a tak je jasné, že má nejvyšší ambice: „Chtěla bych jet na olympiádu do Londýna.“

Minulý týden jste se vrátila z Norska, kde jste vyhrála všechny víkendové závody a získala titul vicemistryně Evropy 2010 v BMX a mistryně Evropy 2010 na Cruiseru. Jaký to je pocit?
Je to zatím ojedinělý úspěch (směje se). Takhle vyhrát třikrát závod po sobě v jednom víkendu se mi povedlo poprvé, takže z toho mám velkou radost.

Mistryně Evropy ze Záboří nad Labem. Málokdo o tom ví, jak je to možné?
S propagací BMX už je to v Čechách lepší, ale vyloženě tady v Záboří to nikoho moc nezajímá. Dráhu tady máme asi dvacet let, ale počet jezdců v klubu silně upadl a ze Záboří jsem tu zůstala jen já. Ostatní, co tu jezdí, jsou z Poděbrad nebo Adamova. Nevím, čím to je. Asi lidi nebaví jezdit na kole. Celkově si myslím, že v Čechách není cyklistika moc dobře propagovaná.

Když se vrátíme k Norsku, tak jste za víkend vyhrála všechny tři závody. To je vynikající bilance.
V elitní kategorii to bylo vůbec poprvé. Neberu žákovské, tam jsem většinou vyhrávala oba závody - v sobotu i v neděli, ale většinou jsme neměli možnost jezdit Cruisery. V juniorské kategorii se mi to povedlo jednou, jinak jsem končila druhá. V elitní se mi povedlo vyhrát třeba jeden závod, ale všechny tři po sobě nikdy, až teď.

Když se podíváme na BMX jako takové, tak kde vůbec tento sport vznikl?
Myslím, že to bylo v šedesátých letech v USA v Kalifornii. Začalo to těmi koly, které můžeme vidět ve filmu E. T. Byl to obrovský boom a bylo hrozně moc jezdců. V sedmdesátých a osmdesátých letech tento sport přišel do Česka a v devadesátých se už začalo jezdit do zahraničí a kola se začala lepšit. Pak se začali dělat lehčí kola a samozřejmě stoupala cena a tak začali jezdci upadat, protože na těžkých kolech nestíhali.

Co je to BMX?

- zkratka z angl. Bicycle Motocross
- jedna z disciplín cyklistiky
- používají se speciálně sestrojená kola
- průměr kol: 20 palců (závodní norma), 24 palců (Cruiser)
- jezdí se na přírodních tratích i uměle sestavených tratí
- víkendové závody: 2 závody na 20 palcových kolech + 1 závod na Cruisrech
- okruh: 350 – 400 m
- od roku 2008 BMX olympijským sportem (20 palců)
- ME: 12-ti dílný seriál v 6 různých zemí (březen – červenec)
- více na www.bikros.cz

Závody BMX se jezdí na podobné trati jako motocross. Co je pro jezdce nejnáročnější?
Každá dráha je úplně jiná. Má od tří set padesáti do čtyř sta metrů. Když přijedeme na závody, tak má každý možnost si na dráze zatrénovat a musí si zapamatovat všechny prvky a snažit se je co nejrychleji překonat. Někdy je to lepší skočit, někdy zase přejet po zadním, jindy jen kopírovat. Tohle vše musí jezdec zvládnout a taky musí vychytat start. Na startovní rampě jsou povely, po nichž se rampa do dvou vteřin otevře. Někdo sleduje startovní světla, někdo zase zvukové signály. Je důležité mít dobrou reakci, abych se mohla hnout s tím, jak padá rampa. Pak už se musí jen zabrat a být rychlejší než ostatní.

Jaká největší rychlost se tam dá vyvinout?
Na klasické bikrosové dráze kolem padesáti kilometrů za hodinu. Na supercrossové dráze, což je nová věc z olympiády a jezdí se na ní světové poháry, je startovací dráha osm metrů, takže máme hodně velkou rychlost, když najíždíme na první skok, který má zhruba deset až třináct metrů. Tam se rychlost měří. Holky mívají kolem padesáti pěti a kluci asi šedesát kilometrů v hodině.

BMX se jezdí na dvaceti palcových kolech a na Cruisrech, které mají dvaceti čtyř palcová kola. Jak se to projevuje na trati? V čem je rozdíl?
Cruiser je stabilnější a možná je na tom jednodušší jezdit. Pro jezdce, které jezdí jen na dvacítce a vezmou si Cruisera, je dost těžké si na něj zvyknout. Třeba při dopadech si můžete zadkem škrtnout o zadní kolo, což Vás zabrzdí a jde se přes řidítka. Spousta jezdců od Cruiseru odstupuje, protože se bojí, že se zraní vlastně ve vedlejší kategorii.

V Cruiseru máte lepší výsledky?
To bych snad ani neřekla. Nebojím se na něm jezdit a daří se mi na něm.

Když jste letos vyhrála mistrovství Evropy na Cruiseru, budete chtít vyhrát i mistrovství světa, které se jede v Jihoafrické republice?
Jsem přihlášená do obou kategorií, takže se o to pokusím.

Budete tam větší konkurence než na Evropě?
Určitě, protože tam pojede jedna Kolumbijka, což je úřadující mistryně světa, která na Cruiseru jezdí hodně dobře a úřadující mistryně světa na dvacítce je také bývalá mistryně světa na Cruiseru. Ta je z Nového Zélandu, takže konkurence bude větší.

Aneta Hladíková

BMX: Elite ženy
Tým: ONE KENDA BMX RACING TEAM
Věk: 25 let
Bydliště: Záboří n. Labem
Hobby: Snowboard
Motto: Nikdy nic nevzdávej
Start kariéry: 1993, 2003 (Elite)

Úspěchy – 20-ti palcové kolo
- 10-ti násobná mistryně ČR
- mistryně světa 1999
- vicemistryně Evropy 2001, 2005, 2007, 2010
- 4. místo na MS 2005, 5. místo na MS 2006

Úspěchy – Cruiser (24 palcové kolo)
- mistryně Evropy 2010
- 2. místo na MS 2005, 2007
- 3. místo na MS 2004
- 2. místo na ME 2004, 2006

BMX se stal letním olympijským sportem, poprvé byl k vidění na olympiádě v Pekingu 2008. Vy si dlouhodobě držíte úspěchy, ale na olympiádě jsme Vás neviděli. Z jakého důvodu?
Kvalifikace na olympiádu začala v roce 2006 mistrovstvím světa. Od té doby jsme sbírali body a vlastně dva roky jsem získávala hodně bodů. Byla jsem v národním pořadí jezdců dlouho na prvním místě. V Každém závodě bodujíc tři jezdci. Maximálně dvě holky můžou jet na olympiádu. Potom mě Jana Horáková předskočila, ale pořád jsem byla druhá, jenže na začátku roku 2008 jsem si nejprve potrhala vazy v kotníku a Český svaz cyklistiky navíc upřesnil pravidla nominace na olympiádu, kde stálo, že pojede první, kdo má nejvíce bodů a druhý pojede ten, kdo nasbírá nejvíce bodů v posledním roce, což já jsem se zlomenou nohou nemohla. To byl takový podraz, proto jsem se snažila vrátit co nejrychleji na kolo, abych mohla získat body, jenže na světovém poháru v Austrálii jsem špatně doskočila, spadla a roztříštila jsem si patu na té samé noze. Nedoléčené vazy to neudržely.

Jaké jsou vidiny na Londýn 2010?
Letos na to začala kvalifikace a zatím jsem získala nejvíce bodů. Musím to zaklepat, protože to ještě vůbec nic neznamená. Budu se snažit teď na mistrovství světa, protože to je nejvíce bodovaný závod. Potřebovala bych tam zajet, co nejlépe. Každopádně chci do Londýna jet.

Litujete toho, že na olympiádě není Cruiser?
Asi ne. Kdyby byl na olympiádě, tak by ten závod jeli opět všichni a konkurence by byla stejná.

Pokud Vám vydrží forma, dalo by se říct, že má Česká republika medailovou naději pro letní olympiádu v Londýně?
(zamyslí se) Těžko to takhle odhadovat. Kdyby forma vydržela a já se dostala do finále, tak už bych chtěla rozhodně zajet na bednu. Tam už se může stát cokoliv. Teď navíc dorůstají mladší naděje, které jsou profesionálněji trénované, než my. Čím mladší je jezdec trénovaný profesionálem, tím má větší naděje.

Vy jste nikdy na mistrovství světa nebyla do třetího místa. Jaká je šance letos?
Šance je, protože pojedeme mistrovství světa v supercrossu, kde bude ta vysoká rampa, což na ostatních závodech není. Díky tomu je závod trochu jiný, je tam větší rychlost a větší skoky. Není tam úplně důležitá síla, ale technika. Vzhledem k tomu, že se mi letos v supercrossu na světovém poháru v Dánsku podařilo zajet třetí místo za účasti úplně všech, tak šance je. Kdyby se to povedlo, byla by to sezona snů.

Kdy začíná a končí sezony pro jezdce BMX?
Sezona pro Evropany začíná na konci března, kdy začíná seriál mistrovství Evropy, který končí v půlce července. Mistrovství světa je poslední víkend v červenci, takže by se dalo říct, že sezona končí, ale je jen měsíc pauza a na podzim se jedou světové poháry. Konec je někdy na konci října.

Na závody jezdíte po celém světě, kdo Vás finančně dotuje?
Většinou jezdím za reprezentaci České republiky, takže mi vše zaplatí. Když je to po Evropě, tak je to hrazené částečně týmem. Jednou až dvakrát do roka jedu na soustředění do Ameriky, takže to si musím hradit sama, protože žádného sponzora, který by mě finančně podpořil, nemám. Na to si musím vydělat sama (směje se).

Sledujte!

Mistrovství světa v BMX se pojede v Jihoafrické republice o víkendu 31. 7. – 1. 8. 2010. Jak dopadne Aneta vás budeme informovat.

Autor: Michal Pavlík

23.7.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

První kolo Poháru Okresního fotbalového svazu Kutná Hora: Červené Janovice - Uhlířské Janovice 4:2 (3:0).
23

Loňský finalista poháru vypadl s Červenými Janovicemi

Tuto parní lokomotivu nazývají Ušatá nebo také Bulík.
10

OBRAZEM: Parní lokomotiva Ušatá projela Posázavím

Rock of Sadská přilákal davy fanoušků

Sadská /OBRAZEM/ – Rock of Sadská přinesl mnohahodinovou rockovou smršť s hlavní hvězdou newyorským Pro-Pain a další spoustou domácích i zahraničních kapel.

Uhlíři sahali po vyrovnání, ale marně

Mnichovo Hradiště – Druhé kolo I. A třídy, skupiny B odehráli fotbalisté Uhlířských Janovic v neděli na hřišti Mnichova Hradiště. Hosté ani ve druhém klání letošní sezony nebodovali.

POSLEDNÍ ROZLOUČENÍ: Smuteční obřady na Kutnohorsku

Kutnohorsko - Zarmoucení pozůstalí se v týdnu od 21. do 27. srpna naposledy rozloučí se svými blízkými.

Jak reklamovat koupený dům či byt

Koupili jste si vysněný byt nebo dům a máte pocit, že je dokonalý? Prvotní nadšení z dobré koupě mohou však zanedlouho vystřídat starosti s vadami, které se projeví až po čase. Víte, jaká práva v takovém případě máte? A jak nejlépe postupovat, abyste o ně nepřišli?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení