Podle ní maďarská posádka při přistání letoun nedobrzdila. Příčinu nehody zjišťují vyšetřovatelé. Provoz na letišti byl dočasně odkloněn na záložní letiště v Pardubicích a před čtvrtou hodinou odpoledne byl znovu obnoven.

Podle mluvčího základny Tomáše Maruščáka se nehoda stala při přistávání. „Piloti se byli nuceni se katapultovat a opustit letoun, který následně dojel na konec vzletové a přistávací dráhy a skončil ve volném poli," řekl. Stíhačka je podle něj v neopravitelném stavu. Na první pohled je značně poničená, má poškozená křídla, ocasní plochu, kabina je utržená chybí.

Kolem havarovaného stroje se v podvečer pohybovali vyšetřovatelé z komise odboru vojenského letectví sekce dozoru a kontroly ministerstva obrany, večer mají dorazit i jejich maďarští kolegové. Na letišti v Čáslavi se koná mezinárodní cvičení Lion Effort pro armády, které provozují stíhačky gripen. Kromě českých pilotů se do něj zapojili zástupci vzdušných sil Maďarska a Švédska, účastní se ho i Thajsko, ale bez své letecké techniky. Cvičení bude dočasně během středy přerušeno, aby mohla na místě pracovat maďarská vyšetřovací komise. Cvičení v Čáslavi začalo 11. května a má trvat do 24. května

Piloti podle Dvořákové havarovali, když přilétali na cvičení z Maďarska. Maďarské ministerstvo obrany v tiskovém prohlášení uvedlo, že příčiny nehody stejně jako výše materiální škody zatím nejsou známy. Potvrdilo, že piloti, jeden v hodnosti brigádního generála a druhý majora, vyvázli bez zranění. V souladu s obvyklým postupem se nyní podle něj podrobí lékařskému vyšetření. „Každopádně bude následovat důkladné lékařské ošetření kvůli katapultáži, při které dochází k vysokým přetížením," řekl v této souvislosti také mluvčí čáslavské základny Maruščák.

Mluvčí středočeských záchranářů Petra Effenbergerová řekla, že záchranáři vyjeli na místo, ale po cestě byli odvoláni zpátky, protože letiště podle ní zřejmě využilo jiného lékaře, který tam byl v době nehody. Podle Maruščáka piloti žádné prvotní ošetření nepotřebovali. Hasiči podle mluvčího Ladislava Holomčíka u události také nezasahovali. Ředitelka kutnohorské policie Blanka Matějů uvedla, že ani policie při takové události není oprávněna cokoliv konat.

Počínání vyšetřovatelů dnes na velkou vzdálenost sledovali zvědavci, kteří zastavovali s auty podél úzké silnice do Chotusic. Havarované letadlo v poli si fotografovali a pozorovali dalekohledy. Občas kolem prošly i skupiny vojáků z čáslavské základny v maskáčích a s batohy na zádech. „Máme tady naplánovaný pochod, vůbec to nesouvisí s nehodou," vysvětlil zpravodaji svou přítomnost jeden z nich.

Dnešní havárie není první nehodou vojenského letadla na čáslavské základně. Před třemi roky tam při přistání havaroval ruský vojenský letoun typu Antonov An-30 a začal hořet. Na palubě pozorovacího stroje bylo 23 lidí. Šest z nich – pět ruských a jeden český voják – utrpělo zranění, většinou popáleniny. Příčinou nehody bylo nezvládnutí techniky pilotáže a nedodržení nařízených parametrů při přistání.

Poslední nehoda armádního letounu se na území ČR stala v listopadu 2012. Nedaleko Čáslavi, u obce Radovesnice I západně od Kolína, spadl jednomístný podzvukový bitevník L-159. Pilot havárii nepřežil.

Nynější čáslavské cvičení má mimo jiné připomenout, že švédské stíhačky střeží nebe nad Českem už deset let. Prvních šest přiletělo do ČR 18. dubna 2005. Do výzbroje české armády byly gripeny zařazeny 26. dubna 2005 a český vzdušný prostor začaly střežit 1. července 2005. Do konce srpna téhož roku dodali Švédové i zbylých osm strojů.

Vážné nehody se zatím letounům Jas-39 Gripen, které vyrábí švédská společnost Saab, spíše vyhýbaly. Včetně dneška se po celém světě zřítilo jen šest ze zhruba 250 vyrobených letounů. Z toho jeden prototyp (1989) a jeden stroj ještě před dodáním švédskému letectvu (1993). Z gripenů zařazených do služby před dneškem havarovaly tři, všechny patřily švédskému letectvu (1999, 2005 a 2007). Ani při jedné z havárií nikdo nezahynul.

Online z místa:

cca 13.30 – Dochází k nehodě.

14:30 – Na internetu se objevují první zmínky o nehodě. Aktualita se následně šíří po zpravodajských webech i informačních portálech.

15:00 – K místu nehody se sjíždí zvědavci s fotoaparáty i bez ze všech koutů Kutnohorska. Někteří jsou i „přespolní". Většina se zastavuje pouze na kraji silnice, někteří se ale vydávají přes kukuřičné pole aby viděli lépe.

15:30 – Po internetových sociálních sítích se začínají šířit nepodložené informace a spekulace včetně toho, že letadlo po nehodě kompletně shořelo. Tato informace se však vzápětí ukazuje jako nepravdivá

16.15 – Na místě je zhruba pět desítek přihlížejících lidí, kteří situaci sledují dalekohledy a fotí. Jsou různě rozprostřeni po poli a hledají co nejlepší místo k pozorování dění u letadla.

16.18 – Projíždějící auta zpomalují a řidiči i spolujezdci pozorují i za jízdy vrak letounu. Někteří zkouší vyfotografovat místo nehody přímo z jedoucího vozu.

16.22 – „Kdyby se tohle stalo před dvaceti lety, nikdo by se to nedozvěděl, protože by se to ututlalo," poznamenal jeden z přihlížejících.

16.30 – Zvědavcům, kteří od silnice na obec Jakub přešli pole až k letišti, se naskytl celkový pohled: Letadlo má ulomený předek, poškozené levé křídlo v zadní části. Pole je od nehody poničené. Jsou na něm patrné stopy, kudy se letadlo řítilo. „Na internetu bylo, že letadlo tolik poškozené není. Ale tady to vypadá, že je na odpis," zhodnotila přihlížející žena, která se přijela podívat od Nových Dvorů.

16.32 – Někteří přítomní si prohlíží se zaujetím nejen letoun, ale i okolní pohyby. Vojáci a zničený šedý stroj uprostřed zeleného lánu v nich evokuje scény z vědecko-fantastických filmů. „Je to jako, kdyby tady spadlo UFO," zažertoval jeden z přítomných.

16.34 – Ti, kteří přešli celé pole, byli zastaveni zarostlým příkopem mezi lány. Několik z nich ale neodradily ani pálivé kopřivy. Přešli příkop a usídlili se u zdejšího posedu, z nějž skvěle vidí na vrak letounu i jeho nejbližší okolí.

16:40 – Na silnici ve směru na Jakub stojí osobní auta i vozy s logy známých médií, nechybí televizní štáby.

16.48 – Na místě nehody jsou přítomny celé rodiny s dětmi. Někteří své fotografie stíhačky rovnou zveřejňují na facebooku.

16.49 – „Topper Harley ve Žhavých výstřelech měl rozbitější letadlo," ozvalo se z jedné skupinky, která si letoun fotografuje z poza stromů.

16.50 – Dva fotografové se pokusili vydat blíže k letadlu, vojáci hlídající přímo u letounu je ale zastavují. Z důvodu možného úniku provozních kapalin musí fotografové dodržovat vzdálenost alespoň dvě stě metrů od letadla.

17.03 – Davy pomalu místo nehody opouštějí. Na místě zůstávají jen novináři. Fotografové, kteří se pokusili dostat až k letadlu už také opouštějí svá stanoviště. Z druhé strany ale přicházejí další postavy „vyzbrojené" dlouhými objektivy.