„Je prováděno vrtání a mikropilotové založení na opěře číslo 1 – od Sedlce. Dále probíhá planýrování ploch pro vrtnou soupravu a příprava plochy na opěře číslo 7 pro zhotovení šablon,“ řekla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.

V tomto a příštím měsíci je v plánu také hlubinné zakládání a bude se dělat spodní stavba nadjezdu.

Ten bude z monolitické železobetonové konstrukce. Nosnou konstrukci budou tvořit prefabrikované nosníky spřažené monolitickou deskou.

Železniční doprava nebude kvůli výstavbě nového malínského mostu omezena. „Se Správou železniční dopravní cesty jednáme pouze o termínech krátkých nočních výluk,“ potvrdila Edita Novotná, mluvčí společnosti Strabag, která provádí na malínském mostu veškeré práce. Cestujících by se tak žádné omezení v železniční dopravě nemělo týkat.

Přechod do další části prací na nadjezdu, který by měl být hotový v příštím roce, těší jak obyvatele Malína, tak všechny řidiče, kteří byli zvyklí přes nadjezd jezdit do Kolína či na Pardubice. Ti se totiž musí v posledních čtyřech měsících, kdy se na nadjezdu pracuje, potýkat s objížďkou, která v dopravní špičce zabere i několik desítek minut.

„Dříve jsem byl doma za pár minut. Nyní mě čeká při cestě domů i dvacet minut navíc,“ uvedl Martin Janáček z Malína. Ten doufá, že bude most hotový dříve, než do konce roku 2018. „Zaslechl jsem, že je to celkem pravděpodobné a možná se to podaří,“ dodal.

Uzavření nadjezdu komplikuje život i Martině Nováčkové. „Mě omezuje hlavně nemožnost dostat se z Malína do Kutné Hory pěšky. Doufám, že bude lávka, kterou slíbili, brzy otevřena,“ řekla Martina Nováčková.

SITUACE NA SKALCE

Uzavírka nadjezdu se výrazně projevuje také na silnici I/38 na výjezdu z Kolína. Řidiči, kteří míří po objížďce přes křižovatku na Skalce, v dopravní špičce dost často nemají šanci odbočit, a tak je ostatní kolegiálně pouští. To má za následek pomalu popojíždějící, někdy i stojící kolony. „Místo dvou minutek, za které obvykle rovinku z Kolína na odbočku na Kaňk přehoupnete, jsem to naposledy jel deset minut. Stálo to už od nájezdu na obchvat za Šťáralkou,“ postěžoval si řidič Richard Kollman.

Někteří řidiči čekají dokonce i čtvrt hodiny. „Někdy se to projede naprosto v pohodě, jindy je to na zbláznění, onehdy už mi v koloně málem vařilo auto,“ popsala své zkušenosti z kolon mezi Kutnou Horou a Kolínem Zuzana Dítětová.

Dopady uzavírky vnímají živě i policisté. „Oprava nadjezdu skutečně značně zkomplikovala dopravu, příjezdové cesty do Kutné Hory se vlastně zúžily na Kaňk a Církvice,“ potvrdila policejní mluvčí Martina Fejfarová, která vyzdvihla chování řidičů. „Jsme si vědomi komplikací spojených s uzavírkou a jsme vděční, že se řidiči v těchto místech, zejména u odbočky na Kaňk, chovají ohleduplně i k řidičům přijíždějícím z jiných směrů. Nabádáme je ale k zvýšené opatrnosti,“ dodala mluvčí.