Olga Sýsová, ředitelka této základní školy a zároveň učitelka žáků, každoročně řeší otázku počtu žáků, který je rozhodující pro provoz. Zároveň se musí denně připravovat na jednotlivé vyučovací hodiny. Fakt, že souběžně ve třídě fungují a pracují žáci 
z celkem čtyř ročníků, na ni jakožto pedagožku klade nemalé nároky.

Jaké to tedy je – učit malou jednotřídku? Jaká pozitiva 
a komplikace tato práce přináší a co malé školáky v nejbližší době čeká, prozradila ředitelka Základní školy Vlastějovice Olga Sýsová 
v rozhovoru.

Ve Vlastějovicích vedete jednotřídku. Řekla bych, že takový typ školy, kde by bylo více žáků rozdílného věku v jedné třídě, dnes nejsou tak běžné. Víte tady na Kutnohorsku o dalších takových jednotřídkách?

Jako jednotřídní základní škola jsme na Kutnohorsku a Čáslavsku jediní. Pokud mají školy jen první stupeň, jsou většinou dvoutřídní, jako například v Křeseticích 
a v Krchlebech. Podobnou jednotřídku jsem našla 
v Dobré Vodě u Křižanova 
u Žďáru nad Sázavou. S tamější paní ředitelkou jsem konzultovala výuku ve čtyřech spojených ročnících, jak to máme letos u nás. Tam vyučují v jedné třídě dokonce všech pět ročníků najednou, aby školu v obci udrželi.

Kolik žáků tvoří vlastějovickou jednotřídku a jaké je jejich ročníkové složení?

V tomto školním roce máme tedy výuku ve čtyřech ročnících pro osm žáků, a to po dvou v každém ročníku.

Navštěvují školu i žáci přespolní nebo pouze místní?

Dříve k nám do školy dojížděli i z Pertoltic a Machovic. Zájem byl i ze Zruče nad Sázavou a z Horky, ale skončilo to u dojíždění.

Jaký největší a nejmenší počet žáků v uplynulých letech Základní školu ve Vlastějovicích navštěvoval?

Škola má stanovenou kapacitu patnáct žáků. Pouze jednou byla překročena na šestnáct žáků za vedení paní učitelky Matějkové. Nejméně bylo žáků ve školním roce 2011/2012, kdy jich bylo pouze pět. Původně sice bylo přihlášeno sedm žáků, ale během prázdnin se dvě rodiny odstěhovaly. Stanovené minimum určuje Školský zákon pro tento typ školy na deset žáků. Nižší počet musí povolit zřizovatel a zároveň musí dotovat chybějící mzdové prostředky pro pedagogy.

Jaké musí třída, případně škola splňovat podmínky, aby mohla zůstat v provozu?

Musí splňovat minimální počet žáků. Stanovené minimum počtu žáků určuje Školský zákon pro tento typ školy na deset žáků. Při nižším počtu ředitelka žádá zřizovatele, tedy u nás Obec Vlastějovice, o udělení takzvané výjimky z minimálního počtu žáků. Zřizovatel se zároveň musí zavázat k dotování chybějících mzdových prostředků pro pedagogy. Školy jsou totiž financovány podle počtu žáků. Jinak samozřejmě musíme splňovat veškeré požadavky na provoz z hlediska hygieny a bezpečnosti.

Víte už nyní, jaký bude o školu zájem v příštím školním roce? Podaří se školu udržet?

Bohužel každý rok se potýkáme s nejistotou, protože není možné se dopředu dotazovat rodičů předškoláků. Mohlo by to být považováno za nátlak. Takže trochu jasno budeme mít až po zápisech do prvního ročníku, které plánuji na 16. ledna 2014. Pokud nebude výhled na deset žáků, budu žádat o povolení výjimky. Takže jistotu dalšího školního roku můžeme mít asi tak v dubnu roku 2014.

Děti ze ZŠ Vlastějovice

Několik příprav pro každý ročník denně

Samozřejmě mě nemůže nenapadnout, že vést třídu, kde současně pracuje několik žáků různých ročníků, musí být pro učitele náročné. Jaké tato práce na vás jako učitelku klade nároky?

Především jde o větší počet příprav – pro každý ročník samozřejmě zvlášť pro každý předmět. Dají se ale třeba připravit některé hodiny tak, aby se mladší žáci učili nové a starší si s nimi opakovali.

Co vše je potřeba vzít v potaz při přípravě vyučovací hodiny 
v jednotřídce?

Jako v běžné třídě je třeba seskládat vyučovací hodinu tak, aby se aktivity střídaly, tedy samostatná práce (obvykle procvičování) s výkladem nového učiva. A navíc to skloubit tak, aby se učitel věnoval každé skupině – ročníku – stejně.

Máte pro to nějaká pravidla nebo zásady, jak vše zvládnout?

Začátkem školního roku je potřeba věnovat větší péči prvňáčkům, takže pro vyšší ročníky jsou obvykle připravovány pracovní listy na opakování učiva z předešlého roku. Případně využíváme zakoupené pracovní sešity 
s již připravenými úlohami. A pokud se jedné skupině vykládá nové učivo, další skupiny pracují samostatně, buď opakují starší učivo, nebo procvičují právě probrané.

Jaká pozitiva nebo případné možné komplikace vedení výuky v jednotřídce přináší?

Dovolím si tvrdit, že pozitiva převažují. Děti se více naučí samostatnosti, ale zároveň i spolupráci. Máme dostatek prostoru učivo probrat a procvičit. Je více prostoru k individuální práci se slabšími žáky. Mezi dětmi není tak rozšířena šikana, jako bývá na velkých školách.

Vzpomínám si, že za dávných časů, kdy jsem na školu chodila, se jezdilo do škol před přestupem na exkurze, aby žáci věděli, do čeho jdou a seznámili se s prostředím.

Ano, toto praktikovala moje předchůdkyně paní Matějková, když všechny děti odcházejícího ročníku přecházely společně do Ledče nad Sázavou do čtvrtého ročníku.

Jak nyní probíhá přestup žáků 
z vlastějovské základní školy do vyšších tříd na základní školy 
v okolí?

Nyní už přestupování proti počátečním rokům fungování školy není tak jednotné – žáci přestupují nejen do Ledče nad Sázavou, ale i do základní školy ve Zruči nad Sázavou nebo po pátém ročníku na gymnázium. Takže rodiče se informují sami. Někteří navštěvují se svým dítkem i obě základní školy v okolí a pak se rozhodnou.

S jakými základním školami 
v okolí nejčastěji spolupracujete?

Spolupracuji především 
s malotřídkami v Církvici, Křeseticích, Krchlebech 
a ve Zbýšově a dále s „devítiletkou" v Kácově, která má pro malý počet žáků také spojené ročníky. Přeci jen malotřídky oproti plně organizovaným školám mají svá vlastní specifika.

Co vaši třídu v nejbližší době čeká, na co se těšíte?

Připravujeme den otevřených dveří na pátek 4. října 
s možností společně s dětmi zhlédnou divadelní představení spolku Kůzle. Dále na konec října nocování ve škole. S paní učitelkou Keharovou ze zručské Mateřské školy Na Pohoří připravujeme další keramické tvoření. Pro rodiče plánujeme vánoční besídku, tentokrát společné vystoupení s mateřinkou. Také vystoupení s básničkami a koledami pro vlastějovické rozsvěcení stromečku.

Výstava Historická cukrárna ve Zruči nad Sázavou: návštěva dětí ze ZŠ Vlastějovice