Dojde k válce sousedních měst kvůli kamiónové dopravě? Tak se totiž jeví přístup kolínského starosty v otázce nájezdu kamionů z kutnohorské továrny Foxconn. Podle jeho slov bude snažit nevpouštět těžkou dopravu do města jinými prostředky než hradbou lidských těl.

“Kolínský obchvat je zatím stále pouze science fiction pohádka. Takže, Kolíne, těš se na dalších 200 kamionů denně“ – tak hovoří Kutná Hora (červnový městský zpravodaj) o dopadech svého Foxconnu, jehož továrna nad městem vyrostla. Z přístavu v Mělníce by totiž kamiony do fabriky měly proudit právě přes obchvat Kolína a Církvice, který zatím také nestojí.

Hradby těl zatím kamiony neohrozí

Kolín se dopravě, která je s Foxconnem spojená, neubrání. „Komunikace nepatří jenom Kolínu, jsou ve vlastnictví státu nebo Středočeského kraje. Pokud v rámci stavebního řízení došlo k rozhodnutí o trasách a dokonce k vyjádření, že tyto trasy zatížení jak vahou, tak frekvencí unesou, je tu prostor pro občanské sdružení, které udělá bariéru lidských těl,“ naznačil starosta Jiří Buřič.

Město podle jeho slov může zaujmout stanovisko tím, že se připojí k těm, kteří žádají o zainvestování jiného řešení. „A to se, pokud vím, hledá. Jestli ho kraj najde a najde na něj i peníze, tak zatleskáme. Možná se to ovšem dotkne vlastníků pozemků, kteří budou hájit své zájmy. A teď, jak z toho ven?“ připomněl problémy, které provází stavby obecně včetně kolínského obchvatu.

Náhradní řešení se stále hledají

„O dopravě spojené s Foxconnem jednáme v rámci přípravy území a možná se rýsuje trasa, která jde z Kutné Hory na dálnici D 11. Jenže to jsou záležitosti, o nichž se mluví, ale pak třeba nikdy nejsou zrealizované,“ povzdechl si starosta s tím, že Kolín se bude snažit nepouštět do města těžkou nákladní dopravu v rámci možností, tedy jinou formou než hradbou lidských těl. Připomněl také ne zas tak vzdálenou diskuzi o rozšíření Ovčárecké ulice. Zvedl se tehdy odpor i proti samotné rekonstrukci, natož rozšíření.

Zvýšení kamiónové dopravy zatím Kutnohoráci nezaznamenali a to i přesto, že se již objevila informace o rozjezdu ostré výroby v tomto závodě. Do budoucna ovšem tento problém měla řešit především nová odlehčovací komunikace vedoucí zadem do areálu od plánovaného obchvatu Církvice. Zvažuje se také o oprášení existující vlečky s napojením na železnici s využitím tohoto způsobu dopravy materiálu a výrobků proudícími branami Foxconnu.

Autoři: Jana Martinková a Jitka Pokorná