VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Městský autobus by do centra Kutné Hory mohl začít zajíždět ještě letos

Kutná Hora - Nejen to, zda je možné vést městskou hromadnou dopravu centrem Kutné Hory přiblížil v rozhovoru pro Kutnohorský deník František Záleský. Zastává funkci předsedy dopravní komise města.

13.2.2009 6
SDÍLEJ:

Plánování v dopravě má podle Františka Záleského tři základní limity: Přání lidí, finance a administrativu.Foto: DENÍK/Ondřej Dvořák

Se systémem Městské hromadné dopravy v Kutné Hoře nepanuje právě spokojenost. Existuje konkrétní studie, která by se jeho změnami zabývala?

Studií je hned několik – jedna na centrální zónu, jedna na obsluhu sídliště a tak dále. Studie, jež by byla zaměřena přímo úzce na městskou dopravu, ale neexistuje. Na druhou stranu dopravní komise disponuje nejrůznějšími materiály, které se zabývají například vytížeností jednotlivých úseků, vytížeností zastávek a podobně. Další studii jsme chtěli nechat zpracovat letos, ale vzhledem k zmatkům na radnici k tomu dojde asi až příští rok.

V čem spatřujete největší problém Kutné Hory z hlediska městské hromadné dopravy?

Hlavní problém je v tom, že Kutná Hora je takříkajíc roztahaná – z jednoho konce na druhý je to nějakých šest kilometrů. Zároveň město není tak velké, aby si mohlo dovolit městskou dopravu takzvaně pražského stylu. Osobně bych například byl velkým příznivcem trolejbusů, ale je mi jasné, že zde to zůstane vždycky jen snem.

Jeden velký problém je množství spojů, potřeba, aby na sebe jednotlivé spoje navazovaly. A dalším problémem je pochopitelně obsluha městského centra.

O té se mluví obzvlášť v poslední době velmi často. Hovoří se o tom, že by městský autobus mohl zajíždět do centra. Je něco takového vůbec reálné?

Jedná se o poměrně složitou otázku. Autobusy kdysi – v šedesátých letech – do centra skutečně jezdily. Dokonce se zde nacházelo i autobusové nádraží. V té době byla však situace trochu jiná. Nebyla například takzvaná nová silnice a intenzita dopravy v centru byla proti dnešku nesrovnatelně nižší. Vést při dnešní intenzitě městskou dopravu přes centrum stejnou trasou jako tehdy, je naprosto nereálné.

Přesto se o této možnosti neustále mluví.

Samozřejmě. Pomohlo by to jak z hlediska turistického ruchu, tak z hlediska obyvatel, obchodníků a dalších.

V čem tedy konkrétně spočívají největší překážky?

Donedávna byl problém především s nosností komunikací. Ty jsou však v současnosti z větší části rekonstruované. Problém je ale jinde. Konkrétně v úseku kolem bývalé hasičské zbrojnice nahoru kolem kamenné kašny – tam autobusy „nahnat“ nelze. Je to zde úzké, chodníky jsou předělané, takže autobus by se zde i těžko vytáčel. Navíc by se přišlo o spoustu parkovacích míst, a to je, jak všichni vědí, obrovský problém sám o sobě.

Dopravní komise navrhovala dvě řešení hromadné dopravy v centru. Jedno z nich spočívalo v tom, že by autobusy zastavovaly na silnici Československých legionářů v místech, kde je křižovatka s Hloušeckou ulicí. Po vybudování zálivů by to bylo reálné. Město na to celkem slyšelo, jenže komunikace je krajská. Kraj o to bohužel zájem neměl.

A zmíněné druhé řešení?

K němu by bylo možné přistoupit po realizaci existujícího dopravního generelu. Ten předpokládá, že vlastně celým centrem města se bude jezdit směrem odshora dolů. Vjíždět se bude kolem kamenné kašny, Českou ulicí, vyjíždět ulicí Poděbradovou a kolem sokolovny. Autobus by vyjížděl z autobusového nádraží, vyjel by až nahoru na nově rekonstruovanou křižovatku s ulicí Česká a zde zahnul doleva. Touto uličkou je to sice nepříjemné, ale vešel by se tam. Zastavil by někde před kamenným domem. Sjel by dolů ulicí Poděbradovou, a ulicí Československých legionářů by opět vyjel a pokračoval by k nemocnici. Udělal by takovou smyčku. Dolů by to bylo jednodušší – vůz jedoucí od nemocnice by zahnul do centra, tam by zastavil a zase jel dolů směrem k autobusovému nádraží. Jeho trasa by směrem dolů byla delší jen nepatrně, nahoru pak asi o kilometr. Kvůli výstavbě zastávky by se přišlo asi o deset parkovacích míst, což není tak hrozné.

Za jak dlouho by mohlo k realizaci dojít?

V ideálním případě by se tak stalo v době schválení nového jízdního řádu, tedy v prosinci. Záměr musí ale nejprve schválit městská rada. Tato oblast spadala do kompetence místostarosty Benady. Vzhledem k personálním změnám na radnici tak zřejmě došlo ke zdržení.

Autor: Ondřej Dvořák

Místo události:
13.2.2009 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:
Nový zvon určený pro kostel svatého Jakuba v Kutné Hoře odlili v nizozemském Astenu ve středu 10. května.
43

Sbírka končí, zvon se rozezní v říjnu

Ilustrační foto

KRIMI MIX: Vloupal se do restaurace

KRÁTCE: Do zahrad si přijdou zacvičit jógu i úplní začátečníci

Kutnohorsko - Přečtěte si přehled kulturních událostí v regionu!

Nominujte Deník v anketě Křišťálová Lupa 2017!

Nominujte Deník.cz do ankety českého internetu Křišťálová Lupa 2017! Díky vám bude mít Váš regionální Deník šanci dostat se do finálního hlasování v kategorii "Zpravodajství".

Zruč přišla o osm hráčů. Musela zrušit B-tým

Zruč nad Sázavou – Jiskra Zruč nad Sázavou odhlásila svůj B-tým ze IV. třídy, skupiny B. Co bylo hlavním důvodem?

Vysněné dětské postele

Dětský pokoj potřebuje pořádnou postel. Ale obyčejné postele jsou plné nesplněných dětských snů. Zkuste splnit nějaké ty sny i vysněnou postelí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení