„Nemáte žádnou záruku, že natankujete kvalitní směs. Ani v případě, že využíváte služeb vám známé čerpací stanice. Prodejci totiž nakupují LPG z různých zdrojů, přikryjí to svou značkou, takže se to tváří jako stejné palivo, ale může být mnohem horší,“ postěžoval si jeden z uživatelů LPG z Kutnohorska, který zároveň provozuje servis vozů na plyn jako svou živnost.

Podle předsedy českého LPG klubu Tomáše Hanzla ale situace není tak dramatická. „Je to samozřejmě otázka důvěry a důvěryhodnosti dané čerpací stanice,“ uvedl. U takzvaných „značkových“ stanic (Benzina, Eurooil, Shell a další), u nichž je stanice na LPG stálou součástí, podle něj riziko nákupu nekvalitního plynu prakticky neexistuje.

„Všechny firmy, které mají povolení v České republice prodávat palivo, musejí dodržovat zákonné normy,“ dodal Hanzl. V opačném případě přichází oznámení České obchodní inspekci, odběr vzorků, rozbor a případné nařízení náhrady škod.

Plyn může náklady ušetřit, ale i znásobit

Hanzl však nevyloučil, že problém nekvalitního paliva je v případě LPG o něco akutnější než v případě jiných, takříkajíc „nealternativních“ paliv. Důvod? „Většina uživatelů LPG přestoupila k tomuto palivu z důvodu ekonomické výhodnosti. O to větší je pak jejich tlak na co nejlevnější plyn a výběr čerpací stanice, která jej nabízí,“ vysvětlil Hanzl s tím, že sázka na nejlevnější směs může být i velmi špatným řešením. Levný plyn může totiž pocházet z nejasných zdrojů a může se jednat o několik různých surovin, smíchaných v jednu a vydávaných pod neodpovídající značkou.

Jak připomněl v úvodu citovaný uživatel a opravář, nesnází, jež načerpání nekvalitní směsi přináší, může být víc. Kromě toho, že „auto zkrátka nejede“, může propan – butan s nesprávným poměrem příměsí způsobit například rozleptání gumových součástí motorové části automobilu.