Ať se to může na první pohled zdát, klub Ošatka není dalším rodinným centrem, nýbrž alternativním zařízením pro předškolní výchovu, které ve svých prostorách vítá děti od dvou let. „V Kutné Hoře scházelo zázemí pro děti od dvou let. Rodičům v této době končí rodičovská dovolená, vrací se do zaměstnání a neví, co si s dětmi v tak složité chvíli počít," uvedla vedoucí klubu Ošatka Irena Bocková.

Klub tuto situaci řeší. „Dvouleté děti zde naleznou zázemí. Jsou v kolektivu a každý den tu mají nějaký zajímavý program," doplnila vedoucí.

Vypadá jako školka?
Klub Ošatka má provoz podobný klasické mateřince. Rodiče děti ráno přivedou, poté odejdou zaměstnání a posléze si svou ratolest opět vyzvednou. Od školky se klub ale stále v mnohém odlišuje. „Otevřeno je od 7 do 16 hodin. Máme tu děti od dvou do čtyř let. Ty mohou docházet klasicky každý den, ale i třeba jednou do týdne. Záleží zcela na potřebách rodičů," vysvětlila ten největší rozdíl Irena Bocková.

Každý den je jiný
Každý týden v centru doprovází nějaké ucelené téma. Tento týden se například děti baví s tématem zima a sníh. Každý den pak probíhá s jasným režimem, ve kterém nechybí volné hry, svačinky, vycházka, při kterých děti poznávají stromy, nebo i krmí ptáčky, ale i řízená činnost, na kterou se děti vždy velmi těší.
„V pondělí nás navštěvuje lektorka Markéta ze střediska rané péče s muzikoterapií. Ta má vždy připraven nějaký program. Včera se například děti seznamovaly s jednoduchými hudebními nástroji, a to nejen hrou, ale i pomocí sluchu a vnímání," přiblížila pondělní program vedoucí. Podle jejích slov nemají děti během lekce úkol se učit, nýbrž vnímat hudbu a pomocí té se zbavit úzkosti, strachu či nejistoty.

Úterý pak patří čtení pro nečtenáře. Děti si spolu s „paní učitelkou" čtou příběh z obrázkové knížky, který je potom obohacen o povídání. „Například byl příběh o dědečkovi a babičce, tak si potom povídáme o jejich prarodiči, jak jim mohou pomáhat a podobně," přiblížila úterní činnosti Irena Bocková.
Ve středu pak přichází na řadu pohybové aktivity, které mohou být formou divadel nebo cvičení do rytmu. Ve čtvrtek se děti formou veselých her učí anglicky. „Přichází k nám lektorka Lucie. Děti angličtinu milují. Už když Lucie vchází do dveří, tak ji zdraví ,Hello'," podotkla vedoucí klubu. Páteční dopoledne je věnováno ideje pedagogiky Montessori, kde se pedagog stává poradcem při dětském objevování světa. Děti si při ní rozvíjí jemnou motoriku pomocí obyčejných věcí, jako je navlékání korálků nebo třídění luštěnin.

Kromě „paní učitelek" a externích lektorek, klub někdy navštěvují i sestry z řádu sv. Voršily. „Pomáhají nám s chodem Ošatky, jak jen mohou. Přicházejí si s dětmi pohrát, a když je potřeba, tak děti i pohlídají. Jsme jim vděční," dodala Irena Bocková.
Klub Ošatka má otevřeno ve všední dny po celý rok. Výjimkou jsou státní svátky. Dveře zavřené návštěvníci nenajdou ani v době letních prázdnin, kdy je denní náplň obdobná a přizpůsobená věku dětí a letním radovánkám.