VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Saunování začíná být součástí moderního způsobu života

Kutnohorsko - Proč chodit do sauny? Saunování získává čím dál více na oblibě a věnuje se mu stále větší procento populace v mnoha zemích světa. Za tisíciletí prošlo saunování změnami, ale základní účel zůstal zachován. Pobyt v sauně způsobuje uvolnění organismu, relaxaci, zmírňuje revmatické potíže a podobně. V dnešní době se návštěva sauny stává samozřejmou součástí moderního způsobu života.

11.3.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Internet

Sauna označuje fyzikální prostředí s kontrastními hodnotami teploty a vlhkosti vytvářené v prohřívárně.

Saunování má především výborný preventivní účinek. Pravidelné saunování zvyšuje odolnost organismu proti běžným infekcím horních cest dýchacích, povzbuzuje a vylaďuje nervové i hormonální funkce organismu a pomáhá při intenzivním pocení zbavovat se ve zvýšené míře zplodin látkové přeměny.

Z léčebného hlediska má saunování podpůrný význam. Z literatury a praxe je známo využívání aromaterapie (při léčbě horních cest dýchacích, při poruchách pohybového ústrojí, při nespavosti), sauna se využívá k prohřátí kloubů u některých ortopedických diagnoz, při některých klimakterických potížích apod.

Zajímavých výsledků se dosahuje též při saunování mentálně postižených dětí v denních stacionářích. Sauna však není samospasitelná.
Následující řádky zklamou určitě ty, kteří si myslí, že saunováním zhubnou. Pravda je, že se při saunování během půlhodiny ztratí 500 gramů vody, pravda je i to, že saunování pomůže k lepšímu rozložení vody v organizmu, což snižuje například otoky u lidí s nadváhou, když mizí voda z tukových tkání. Nahromaděné tukové zásoby však nezmizí a vodu po saunové lázni rychle doplníme.

Saunování je několikrát se opakujícím cyklem prohřívání a opětného ochlazení
Po vstupu do sauny se svlékneme. Obnažené tělo je základním fyziologickým předpokladem a hygienickým požadavkem. Povrch těla musí být naprosto volný, aby se vyhovělo termoregulačním dějům v organismu, ke kterým za pobytu v horku nutně dochází. Povrch těla a vlasy omyjeme mýdlem či šampónem a opláchneme vlažnou až teplou sprchou za pomoci žíňky nebo kartáče. Ukončíme krátkým studeným polevem či osprchováním.
Po vstupu do prohřívárny si sedneme pouze na vlastní ručník či osušku. Při saunování v leže se organismus prohřívá rovnoměrně, což je pro něj lepší. pobyt v prohřívárně není nutné měřit přesně, postačí asi osm až dvanáct minut k dosažení potřebných fyziologických reakcí. naléhavým signálem k ukončení saunování bývá vždy pocit značného horka, někdy tlaku na prsou, bušení srdce či točení hlavy, někdy i nevelké dechové tísně.
Po každém opuštění prohřívárny jdeme vždy pod sprchu a krátce spláchneme pot a drobné šupinky pokožky uvolněné horkem. Celkové ochlazení vodou přispívá k velmi rychlému návratu normálních funkcí kardiovaskulárního systému, urychleným předchozím prohřátím k normálu. Celková koupel v chladné vodě je nejintenzivnější. Do vody vstupujeme pozvolna, můžeme se přidržovat opěrného zábradlí. V saunách dochází často k nesprávnému pochopení účinku saunové lázně a považuje se za „významný čin“, jestliže saunující vydrží v soutěži s jiným saunujícími déle, div se v horku „nevypaří“ nebo v chladné vodě „nezmrzne“. Tento postup není vhodný a může přivodit i zdravotní potíže.
Jakmile ukončíme poslední běh prohřívání s posledním ochlazením, ať už po jediném či několikerých výměnách horka z chladu, spláchneme poslední zbytky potu, případně jiné nečistoty na povrchu těla. Zde jde zásadně vždy už jen o krátký styk těla s vlažnou vodou a má být ukončen krátkým osprchováním jen studenou vodou.
To stačí k závěrečné očistě. mýdla již nepoužíváme. Hygienickou očistu těla včetně umytí vlasů jsme odbyli již na začátku a dalším prohříváním organismu teplou sprchou není potřeba vyvolávat další pocení. dnes už se ví, že omytí těla zásaditým mýdlem porušuje kyselý ochranný povrch pokožky, i když zase ne tak, aby organismu zabránilo jeho vcelku rychlému obnovení. U suché kůže se doporučuje vetřít po osušení do pokožky lehký, nedráždivý olej nebo řídkou emulzi.
Typy saunování
1. Dráždivé (iritační) – působí výrazně povzbudivě a je vyvoláno jedním pobytem v prohřívárně s následným ochlazením. Je vhodné na ně navázat další aktivitou.
2. Povzbudivé (tonizační) – představuje dvojí změnu horkého a chladného prostředí. Je velmi vhodný u malých dětí.
3. Uvolňující (relaxační) – opakující se tři pobyty v prohřívárně s následným ochlazením.
4. Únavové (inhibiční) znamená čtyř až pětinásobné opakování jednotlivých běhů. Po tomto saunování dochází k většímu útlumu a potřebě spánku, ke snížení tělesné výkonnosti a nervově – svalové pohotovosti. Bezprostředně by měl následovat spánek. Není vhodné po vyčerpávajícím tělesném zatížení.
Šesteré a více opakování pobytů v horku již není vhodné protože může vyvolat rozvrat v iontovém hospodaření vnitřního prostředí organismu a způsobit kritický stav.
Pro sportovce je sauna téměř nezbytností
Zařazení saunování do sportovní přípravy se považuje za velmi vhodné. Jednak má význam pro posílení a dlouhodobé udržení sportovní kondice, jednak v přípravě před vrcholnými sportovními výkony, ale také v odstraňování únavy po sportovních výkoonech a pro posílení celkové odolnosti organismu.
Saunová lázeň provokuje svými intenzivními fyzikálními podněty zvýšení vnitřní látkové výměny, odplavení únavových a toxických látek, výdej euforizujícího mozkového hormonu betaendorfinu, výcvik krevního oběhu a zlepšení zásobení kyslíkem. Komplexní působení těchto faktorů ovlivňuje stav sil získaný tréninkem, takzvanou koondici. Rychlejší rozklad a vyplavení zplodin látkové výměny a obnova tkání pomáhají odstranit únavu a zlepšit svalový výkon. Místo saunování v tréninku však musí být cílevědomé a uvážené. Bylo by chybné, kdyby sportovec užíval saunování jen jako „šafránu“, právě tak, kdyby se „pařil“ v sauně každý den. občasné užívání saunové lázně neodstraní chronicky se kupící únavu, která může ohrožovat další přípravu sportovce. Naopak zase dlouhý pobyt v prohřívárně může vyvolat rozvrat ve vnitřním hospodaření vody a minerálů.
V běžném tréninku, zvlášť dvoufázovém v přípravném období, stačí zařadit relaxační saunování dvakrát až třikrát týdně, nejlépe vždy po ukoončení denní tréninkové dávky, nejlépe večer a před jídlem. Ve speciální tréninkové přípravě je však nutno omezit jak počet saunování, tak i délku jednotlivých saunovacích běhů.
Na počátku tohoto tréninku může být saunování podniknuto častěji a pobyt v prohřívárně delší, ne však přes obvyklých 15 minut každého prohřívání a ne více než dvě hodiny celkem, se vším co se saunováním souvisí. Na vrcholu sportovní přípravy je saunování již jen krátké, iritační s jednou výmenou horka a chladu a důraz je kladen na dostatečné ochlazení.
Ani pro děti nemusí být sauna tabu
Sauna je důležitou součástí otužování dětí předškolního věku. Ty často trpí virovými infekcemi dýchacích cest, takzvanými nemocemi z nachlazení. Netrpí – li dítě projevy nějakého závažného onemocnění a je – li schopno běžných životních úkonů, zejména cvičit, běhat, plavat, koupat se v horké i chladné vodě, pak se nemusíme obávat neobvyklého prostředí sauny. Takto schopné dítě se může bez obav i saunovat. Správné saunování obvykle nečiní samo o sobě zdravým dětem žádné potíže, rozhodně nevede ke vzniku nemoci. Vlivem saunování dochází u dětí k nastolení rovnováhy obou složek nervové soustavy, takže po saunování jsou děti zklidněny, v dobré pohodě, mají chuť k jídlu a dobře spí.
Saunu není možné doporučit komukoliv
Sauna však není vhodná pro všechny. Někomu je sauna doporučená (indikována), ale někomu je přímo zakázaná (kontraindikována). Úplný seznam indikací a kontraindikací by vydal na dvě stránky. Nicméně stručně řečeno, sauna je vhodná pro zdravé osoby, u nichž nebyly zjištěny známky nějakého závažného onemocnění (akutního nebo zhoršeného chronického). Pro příjemné saunování je důležitý momentální psychický stav a okamžitá tělesná dispozice. Nemocný by se měl před návštěvou sauny poradit se svým ošetřujícím lékařem. Některá onemocnění nepatří do sauny vůbec (aktuální záněty, některé kožní projevy, kontraindikované gynekologické problémy a degenerativní onemocnění a podobně)

Autor: Ondřej Dvořák

Místo události:
11.3.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Na Tyjátrfestu vystoupilo hudební duo Flaškinet i zpěvák Pavel Callta.
28

Na Tyjátrfestu vystoupilo hudební duo Flaškinet i zpěvák Pavel Callta

Starosta Zálezlic Jiří Čížek.
61

Starosta Zálezlic: S velkou vodou se nedá bojovat, hrozbu musíte přijmout

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Desátý ročník Dačického 12 bude velký, slíbil za pořadatele Michal Vavák

Kutná Hora /ROZHOVOR/ – Club Deportivo Kutná Hora zvládl úspěšně uspořádat další ročník populárního běžeckého závodu Dačického 12. Za organizátory jsme vyzpovídali Michala Vaváka, také milovníka běhu.

KRIMI MIX: Pachatel využil nepozornosti, z auta ukradl kabelku

Kutnohorsko - Přinášíme vám přehled krimi zpráv z Kutnohorska.

POSLEDNÍ ROZLOUČENÍ: Smuteční obřady na Kutnohorsku

Kutnohorsko - Zarmoucení pozůstalí se v týdnu od 14. do 20. srpna naposledy rozloučí se svými blízkými.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení