Přijetí úvěru a výsledek výběrového řízení na poskytovatele schválili zastupitelé Středočeského kraje v polovině letošního srpna. „Komerční banka poskytla nejvýhodnější úrokové podmínky, a to konkrétně na úrovni tříměsíční referenční úrokové sazby vyhlašované pravidelně Českou národní bankou, bez dalšího navýšení. Středočeský kraj může čerpat úvěr až pět let od podpisu úvěrové smlouvy. Doba splatnosti je až dvacet let,“ vysvětlil Martin Kupka, mluvčí kraje a připomněl, že podle odborníků jsou podmínky úvěru pro kraj mimořádně výhodné.

Středočeský kraj využije peníze zejména k financování rekonstrukce silnic II. a III. třídy a k opravám mostů. Na tyto práce by mělo padnout celkem pětasedmdesát procent úvěru, zbylá čtvrtina by měla být použita ke spolufinancování projektů ze strukturálních fondů Evropské unie.

Podle Podzimka je sice půjčená částka neskutečně vysoká, avšak stačí jen na rekonstrukci pěti až sedmi procent spravovaných silnic v kraji. A jak by radní, známý také jako skvělý vypravěč vtipů, chtěl, aby silnice ve středních Čechách vypadaly? „Stačilo by, aby byly jako v Estonsku,“ řekl Antonín Podzimek, ale nežertoval. Na vlastní oči totiž vozovky v pobaltské zemi viděl.

V letošním roce by Středočeský kraj měl díky úvěru zahájit investiční akce v celkovém objemu nákladů půl miliardy korun. Peníze se promítnou i do stavu na silnicích Kutnohorska. Opravy by se tak konečně měl dočkat například mostek mezi obcemi Slavošov a Dolní Pohleď, který se za několik dlouhých desítek měsíců stal motoristům trnem v oku. Aniž by se totiž v blízkosti objektu v havarijním stavu pohybovali stavebníci, dopravní provoz tam je omezen přenosnými semafory. Díky úvěru má dojít k vyřešení situace. Na projekt byla vyčleněna částka 4,5 milionu korun, ve výběrovém řízení nejlépe obstála firma Silnice a mosty Česká Lípa. „K předání stavby dojde do patnáctého října a samotná realizace potrvá devětatřicet týdnů,“ doplnila Helena Procházková z krajského úřadu.

Na vylepšení asfaltového povrchu se mohou těšit rovněž motoristé jezdící po komunikacích druhé a třetí třídy u Šlechtína, Žandova, Nepoměřic, Církvice, Rápošova, Čáslavi, Uhlířských Janovic, Zdeslavic nebo Krchlebské Lhoty.