VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Milník pro českou armádu: čáslavští piloti tankovali ve vzduchu

Čáslav /ROZHOVOR/ - Historický první let, při kterém český pilot poprvé tankoval ve vzduchu, je podle mnohých významných krokem pro českou armádu. Do encyklopedií o českém letectví se tak mohou zapsat jména major Jaroslav Tomaňa a kapitán Petr Dřevecký. Major Tomaňa pohovořil i za svého kolegu nejen o náročnosti výcviku.

14.3.2012 1
SDÍLEJ:

Premiéra českých pilotů Gripenů v tankování ve vzduchuFoto: Stefan Kalm

Co vás vedlo ke vstupu do armády?

Můj tatínek létal na větroních a věnoval se parašutismu. Můj starší bratr začal v šestnácti letech chodit do air clubu, kde se věnoval parašutismu. Já se k němu přidal v patnácti letech. Ale na rozdíl od něj jsem si zvolil plachtění. Zde jsem mimo jiné přišel i ke své přezdívce Zip. Po střední průmyslové škole jsem se chtěl živit létáním. Byla možnost civilní kvalifikace, ale na tu jsem neměl finance. Nastoupil jsem proto na brněnskou vojenskou akademii.

Kdy jste přišel do Čáslavi?

Do Čáslavi jsem přišel v roce 2000. O rok později můj osud poznamenalo 11. září. S kolegy jsme byli nuceni se přes noc stát pohotovostními piloty. Dva a půl roku jsme zůstali v pohotovostním systému pro ochranu jaderných elektráren, mě konkrétně se týkal Temelín. Od roku 2005 létám na gripenu. Mám na něm nalétáno zhruba tisíc hodin.

Jak padla při výběru pilotů na výcvik tankování ve vzduchu volba na vás a kapitána Dřeveckého?

Hlavní roli hrál fakt, že jsem jeden z mála zkušených letových instruktorů. Navíc v současné době došlo k obměně personálu a já jsem se stal asi tím nekvalifikovanější pro tento výběr. V současné době máme na základně tři instruktory. Mě, Petra Dřeveckého a pak ještě Tomáše Mertu. Tomáš patří mezi nejzkušenější piloty na letce a je jedním z instruktorů, bohužel se v nedávné době potýkal se zdravotními problémy a v současné době se po dlouhodobé absenci znovu rozlétává. Rozhodlo se, že do Švédska pojedou ti, kteří si do budoucna budou dělat speciální instruktorský výcvik, tedy já a Petr.

V plánu je prý, že do konce roku bude vycvičeno i s vámi celkem šest pilotů? Je to pravda?

Ano, v plánu to je. Až do minulého týdne jsme měli rozjetou dohodu s národní gardou USA. Její zástupci by v době od 8. do 14. července přiletěli s tankovacím letounem. Bohužel, aktuálně se to zbrzdilo. My se to ale snažíme obnovit. Pokud se nám to podaří, tak bychom vycvičili další čtyři piloty a sami s Petrem bychom na konci výcvikového týdne prošli již zmíněným instruktorským výcvikem. Po něm bychom mohli sami provádět výcvik dalších pilotů nezávisle doma. Věřím, že se to povede. Pokud nevyjde americký tanker, máme v záloze alternativy. Je nutné si ale uvědomit, že náš výcvik byl jen začátkem a že je před námi mnoho práce.

Jaká byla vlastní příprava vašeho historického letu?

Výcvik se skládal z teoretické a praktické části. Teorii jsme podstoupili v pondělí 27. února od osmi hodin ráno. Prošli jsme soustavou asi deseti přednášek, kde jsme byli obeznámeni o všech teoretických stránkách tankování za letu. Přednášky byly vedeny švédským instruktorem. Byly velmi podrobné, neboť reálné operace jsou vskutku hodně náročné. Zaměřili jsme se mimo jiné i na nouzové postupy. Viděli jsme spousty videí s tím, co se může za letu stát, s čím se má počítat, jaké manévry jsou, nebo nejsou vhodné, když se pilotovi nepodaří trefit do tankovacího koše. Skončili jsme až o půl deváté večer.

A praktická část?

Ta na nás čekala od druhého dne. Jednalo se o čtyři lety. První s instruktorem byl ryze demonstrační. Když jsme se přiblížili k tankeru, převzal let a ukázal nám referenční znaky na tankeru a pozice letounu před spojením s tankovacím košem. Předvedl situaci, co dělat, když koš mineme. Následně se mnou provedl tři spojení s košem. Poté už bylo řízení předáno nám. Já měl čtyři pokusy a podařilo se mi trefit. Nebylo však vyhráno. Instruktor nás pečlivě sledoval a komentoval i úspěšné akce. Vždy se našel nějaký detail. Poté už jsme létali sami. On byl ve druhém letounu a zůstával na dohled. Sledoval nás a informoval, jestli jsme se trefili, nebo ne. Když z rádia zaznělo „hit“, tak jsme byli úspěšní.

Jaké jsou rozměry tankovacího koše?

Venkovní průměr je sedmdesát pět centimetrů a vnitřní šedesát pět centimetrů Navíc rám koše je asi třicet centimetrů od kabiny. Je tedy jasné, že je třeba řídit letoun velice jemně.

Jak dlouho trvá jeden let na gripenu? A tankování ve vzduchu?

Maximální výdrž letounu se třemi přídavnými nádržemi je asi tři hodiny. Průměrná délka jednoho letu je asi jedna hodina. S možností tankování může být výdrž letounu v extrémním případě až deset hodin, avšak v průměru mise trvají čtyři hodiny, v extrémních případech ale klidně i osm hodin. To už je ale zcela na fyziologických možnostech pilota. U časového rozpětí tankování ve vzduchu zase záleží na množství nabíraného paliva. Průměrně se jedná asi o tři a půl minuty.

Kdyby bylo nutné účastnit se nějaké bojové operace, jste pro ni aktuálně kompletně vyškolen?

Co se týká připravenosti, jsem kompletně vyškolen pro operace „vzduch vzduch“. Při takových akcích je úkon tankování za letu velice důležitý. Je ale pravda, že je důležitý i v případě operací „vzduch země“. Proto se dá říct, ano jsem připraven.

Autor: Irena Blahníková

Autor: Redakce

14.3.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nové retail centrum v Kutné Hoře roste jako z vody.
1 14

Nové retail centrum v Kutné Hoře roste jako z vody

Ilustrační foto

Supervýhodná nabídka? Pět tipů, jak nenaletět při zhodnocování peněz

Loňský finalista poháru vypadl s Červenými Janovicemi

Kutnohorsko /FOTOGALERIE/ – Druhé kolo Poháru OFS nabídlo v neděli odpoledne zajímavé výsledky. Překvapením bylo vypadnutí Uhlířských Janovic B, které tak loňské druhé místo neobhájí.

OBRAZEM: Parní lokomotiva Ušatá projela Posázavím

Posázaví - Výletníci a především milovníci lokomotiv mohli být v sobotu nadšeni. Přes Benešovsko, a hlavně Posázavím, projela parní lokomotiva přezdívaná Ušatá.

Rock of Sadská přilákal davy fanoušků

Sadská /OBRAZEM/ – Rock of Sadská přinesl mnohahodinovou rockovou smršť s hlavní hvězdou newyorským Pro-Pain a další spoustou domácích i zahraničních kapel.

Uhlíři sahali po vyrovnání, ale marně

Mnichovo Hradiště – Druhé kolo I. A třídy, skupiny B odehráli fotbalisté Uhlířských Janovic v neděli na hřišti Mnichova Hradiště. Hosté ani ve druhém klání letošní sezony nebodovali.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení