V České republice se jedná o unikátní knižní projekt, vždyť celkový rozsah šesti svazků je téměř 3500 stran, publikace obsahují více než 3000 fotografií a Kováčův obsáhlý text doplnilo 39 renomovaných historiků umění z 9 zemí.
Po pěti dílech, pojednávajících o katedrále v Chartres a umění raného a vrcholného středověku ve Francii (1), pařížské Sainte-Chapelle a dvorském umění sv. Ludvíka (2), úsvitu renesance v Evropě a dvorském umění císaře Fridricha II. (3), dílu Giovanniho Pisana a umění v Toskánsku na rozhraní mezi gotikou a renesancí (4), katedrále v Remeši jako místu určenému pro korunovaci francouzských králů (5), následuje závěrečný díl nazvaný Francouzské umění – Opus francigenum: katedrály remešské církevní provincie (6).
Na tomto svazku edice také spolupracovali odborníci na umění 12. a 13. století z Francie, Německa i USA a je v něm pojednáno o uměleckých hodnotách, historii i osudu katedrál ve městech Amiens, Arras, Beauvais, Cambrai, Châlons-en-Champagne, Laon, Noyon, Senlis, Soissons, Thérouanne a Tournai.
Autorovi a jeho kolegům se mimořádně podařilo soustředit poznatky o středověkém umění ve Francii a Itálii jako dvou velkých tvůrčích centrech křesťanské Evropy. Poslední díl edice je rozdělen na dvě části – Kováčovy kapitoly o jednotlivých katedrálách doplňují studie autorů, kterými jsou: Dieter Kimpel a Robert Suckale (katedrála v Amiens), Stephen Murrey (ikonografický rozbor portálů téže katedrály), Willibald Sauerländer (katedrály v jiných evropských zemích jako stavební ozvěna stavitelských mistrů z Francie), Eugén Emanuel Viollet-Le-Duc (výzkum díla architekta 13. století Villarda de Honnecourt) a František Záruba (Matyáš z Arrasu a stavba katedrály sv. Víta, Václava a Vojtěcha v Praze) – dále je součástí knihy soubor publikovaných dobových dokumentů a textových příloh obsahujících mimo jiné Proustovu esej Smrt katedrál.
Závěrečný díl edice je obzvlášť atraktivní pro tuzemské čtenáře, neboť obsahuje údaje, které se týkají Matyáše z Arrasu, prvního stavitele katedrály sv. Víta, Václava a Vojtěcha na Pražském hradě. V kompaktně propojených kapitolách o (do současnosti nedochované) katedrále v Arrasu (Peter Kováč) a stavbě katedrály sv. Víta v Praze (František Záruba) jsou publikovány nové informace o vzniku nejvýznamnějšího svatostánku v zemích Koruny české.
Katedrála svatého Víta
-
infoZdroj: DENÍK/ Martin Divíšek1/47Katedrála sv. Víta
-
infoZdroj: CC0 1.0: Packare; Wikimedia2/47Busta Jana Lucemburského v triforiu katedrály sv. Víta v Praze
-
infoZdroj: Deník3/47Katedrála Svatého Víta v Praze
-
infoZdroj: Deník/Dimír Šťastný4/47Svatovítský poklad, chlouba české historie, je vystaven na Pražském hradě.
-
infoZdroj: DENÍK/Pavel Grünwald5/47Katedrála svatého Víta
-
infoZdroj: DENÍK/Vít Šimánek6/47Katedrála sv. Víta na Pražském hradě.
-
infoZdroj: DENÍK/Dimír Šťastný7/47Katedrála sv. Víta na Pražském hradě.
-
infoZdroj: Deník - Martin Divíšek8/47Základní kámen ke katedrále svatého Víta byl položen 21. listopadu 1344
-
infoZdroj: DENÍK/ Martin Divíšek9/47Katedrála sv. Víta.
-
infoZdroj: DENÍK/ Martin Divíšek10/47Katedrála sv. Víta.
-
infoZdroj: ČTK/Ondřej Deml11/47Katedrála svatého Víta.
-
infoZdroj: DENÍK/Vít Šimánek12/47Katedrála svatého Víta
-
infoZdroj: DENÍK/Vít Šimánek13/47Katedrála svatého Víta
-
infoZdroj: DENÍK/Vít Šimánek14/47Katedrála sv. Víta.
-
infoZdroj: ČTK15/47Katedrála sv. Víta, Václava a Vojtěcha v Praze. Ilustrační foto.
-
infoZdroj: Charles Édouard Delort; Wikimedia16/47Smrt Jana Lucemburského, obraz Charlese Édouarda Delorta
-
infoZdroj: Deník / Martin Moštěk17/47Druhým dnem vyvrcholilo v sobotu Znojemské historické vínobraní. . Diváky přitahovala mimo jiné tradiční historický průvod s českým králem Janem Lucemburským.
-
infoZdroj: Deník / Martin Moštěk18/47Druhým dnem vyvrcholilo v sobotu Znojemské historické vínobraní. Diváky přitahovala mimo jiné tradiční historický průvod s českým králem Janem Lucemburským.
-
infoZdroj: archiv19/47Arnošt z Pardubic
-
infoZdroj: Archiv VČD Pardubice20/47Petr Hübner jako arcibiskup Arnošt z Pardubic s Radkem Brzobohatým v Noci na Karlštejně
-
infoZdroj: archiv21/47Karel IV.
-
infoZdroj: Deník/Martin Divíšek22/47Karel IV. na nové známce
-
infoZdroj: Deník/Martin Divíšek23/47Karel IV. na nové známce
-
infoZdroj: Deník24/47Karel IV. v komiksu
-
infoZdroj: DENÍK/Karel Pech25/47Karel IV. Ilustrační foto.
-
infoZdroj: Deník26/47průvod Karel IV.
-
infoZdroj: Denik / Zbyněk Pecák27/47Ve svatovítské katedrále se konala zádušní mše za Karla Gotta, kam mohou jen pozvaní hosté. Fanoušci čekali na třetím nádvoří Pražského hradu.
-
infoZdroj: Deník / Šťastný Vladimír28/47Převezení ostatků kardinála Josefa Berana do Chrámu svatého Víta.
-
infoZdroj: Deník / Šťastný Vladimír29/47Převezení ostatků kardinála Josefa Berana do Chrámu svatého Víta.
-
infoZdroj: Deník/Dimír Šťastný30/47Svatovítský poklad, chlouba české historie, je vystaven na Pražském hradě.
-
infoZdroj: Deník/Divíšek Martin31/47Svatovítský poklad v kapli sv. Křížě na Pražském hradě 9. května.
-
infoZdroj: Deník/Dimír Šťastný32/47Svatovítský poklad, chlouba české historie, je vystaven na Pražském hradě.
-
infoZdroj: Deník/Martin Divíšek33/47Restaurátor Norbert Riegel prováděl 29. listopadu v kapli sv. Kříže na Pražském hradě každoroční kontrolu Svatovítského pokladu, který je zde vystaven. Na snímku kontroluje relikviářovou desku z bývalého kláštera sv. Martina v Trevíru.
-
infoZdroj: DENÍK/Vladimír Šťastný34/47. Profesor František Kadlec (první zleva) na začátku další prohlídky. Na pozvání regionálního Deníku přijela z Mladé Boleslavi za Svatovítským pokladem rodina Hladíkova.
-
infoZdroj: Deník/Martin Divíšek35/47Restaurátor Norbert Riegel prováděl 29. listopadu v kapli sv. Kříže na Pražském hradě každoroční kontrolu Svatovítského pokladu, který je zde vystaven. Na snímku kontroluje relikviářovou desku z bývalého kláštera sv. Martina v Trevíru.
-
infoZdroj: Deník/Martin Divíšek36/47Restaurátor Norbert Riegel prováděl 29. listopadu v kapli sv. Kříže na Pražském hradě každoroční kontrolu Svatovítského pokladu, který je zde vystaven. Na snímku kontroluje relikviářovou desku z bývalého kláštera sv. Martina v Trevíru.
-
infoZdroj: Deník/Martin Divíšek37/47Restaurátor Norbert Riegel prováděl 29. listopadu v kapli sv. Kříže na Pražském hradě každoroční kontrolu Svatovítského pokladu, který je zde vystaven. Na snímku kontroluje relikviářovou desku z bývalého kláštera sv. Martina v Trevíru.
-
infoZdroj: Deník/Martin Divíšek38/47Restaurátor Norbert Riegel prováděl 29. listopadu v kapli sv. Kříže na Pražském hradě každoroční kontrolu Svatovítského pokladu, který je zde vystaven. Na snímku kontroluje relikviářovou desku z bývalého kláštera sv. Martina v Trevíru.
-
infoZdroj: Deník/Martin Divíšek39/47Restaurátor Norbert Riegel prováděl 29. listopadu v kapli sv. Kříže na Pražském hradě každoroční kontrolu Svatovítského pokladu, který je zde vystaven. Na snímku kontroluje relikviářovou desku z bývalého kláštera sv. Martina v Trevíru.
-
infoZdroj: Oldřich Malina40/47Zlatá brána katedrály svatého Víta náleží na první a druhý svátek vánoční již tradičně Živému Betlému Divadla Apropo
-
infoZdroj: Oldřich Malina41/47Zlatá brána katedrály svatého Víta náleží na první a druhý svátek vánoční již tradičně Živému Betlému Divadla Apropo.
-
infoZdroj: DENÍK/Jan Handrejch42/47Živý betlém v podání divadelního souboru Apropo ve Zlaté bráně Katedrály svatého Víta na Pražském Hradě.
-
infoZdroj: DENÍK/Jan Handrejch43/47Živý betlém v podání divadelního souboru Apropo ve Zlaté bráně Katedrály svatého Víta na Pražském Hradě.
-
infoZdroj: DENÍK/Jan Handrejch44/47Živý betlém v podání divadelního souboru Apropo ve Zlaté bráně Katedrály svatého Víta na Pražském hradě.
-
infoZdroj: DENÍK/Jan Handrejch45/47Živý betlém v podání divadelního souboru Apropo ve Zlaté bráně Katedrály svatého Víta na Pražském hradě.
-
infoZdroj: DENÍK/Jan Handrejch46/47Živý betlém v podání divadelního souboru Apropo ve Zlaté bráně Katedrály svatého Víta na Pražském hradě.
-
infoZdroj: DENÍK/Jan Handrejch47/47Živý betlém v podání divadelního souboru Apropo ve Zlaté bráně Katedrály svatého Víta na Pražském hradě.
Objevné je sdělení ohledně časnějšího rozhodnutí o výstavbě – za milník byly dosud považovány časové a lokální souvislosti rámující povýšení pražského biskupství na arcibiskupství (rok 1344) – prokázán je však rozhodující podíl Jana Lucemburského na nabídce ke spolupráci vůči Matyáši z Arrasu, kterou téměř s jistotou král učinil během cesty po Evropě s cílem v Lucemburku (probíhala od počátku roku 1342).
Jan Lucemburský se vrátil po necelých dvou letech, aby se za několik dní účastnil položení základního kamene katedrály (21. listopadu 1344), ale v historiky nepovšimnutém popř. zpochybňovaném údaji v nápisu nad bustou Matyáše z Arrasu v katedrálním triforiu je jako datum stavitelova příchodu do Čech uveden rok 1342 (!).
Oba autoři navíc logicky dedukují úlohu papeže Klementa VI. v této záležitosti, neboť během své kariéry byl ještě jako Pierre de Rosieres biskupem v Arrasu a stavitele Matyáše proto jistě znal, doporučil jej a ten nezávisle na českém králi putoval do Prahy.
Text publikace je posázen množstvím kvalitních černobílých fotografií exteriérů a interiérů katedrál či kostelů, architektonických detailů, významných uměleckých děl, map i plánů – v několika samostatných souborech jej doplňují barevné snímky, které vizuální krásu knihy a vznešenost gotického umění umocňují.
Peter Kováč napsal a tímto svazkem dokončil monumentální dílo, které přispěje k hlubšímu poznání významné epochy v dějinách umění a lidstva.
PhDr. Peter Kováč a kolektiv: Francouzské umění – Opus francigenum: katedrály remešské církevní provincie, edice Stavitelé katedrál - svazek 6, ISBN: 978-80-904298-7-1, 744 stran, 1. vydání, vydal: Peter Kováč – Ars Auro Prior, Praha – rok 2024