Některé jeho mistrovské akrobatické kousky jakož i poslední, finálové kolo v roce 2018 v Dallasu ze závodu Red Bull Air Race na letounu Extra 300 SR viděli diváci v několika videosnímcích, které doplnily pořad, stejně jako model letadla, na němž úspěšný akrobatický pilot demonstroval soutěžní figury – zejména vývrtku, která tvoří základ všech akrobatických výcviků.

Zajímavým zpestřením byl také plánek takzvaných tajných sestav, které musí pilot při závodech vedle těch povinných předvést. „Tyto sestavy kategorie Advanced a Unlimited jsou složité a také pilotovi trvá nějakou chvíli to pochopit a správně si to zapamatovat, protože třeba u tajných sestav piloti dostanou sestavu jen několik hodin před letem a tu si můžou nacvičit pouze na zemi,“ podotkl k tomu Martin Šonka.

| Video: Youtube

Samostatný výklad si zasloužilo pilotovo potýkání s mnohonásobným kladným i záporným přetížením. „Říká se, že dvacetiminutový let je stejně fyzicky náročný jako složit deset metráků uhlí. Při přetížení se mi zhorší vidění. Přestanu vnímat okraje zorného pole a místo toho se mi vidění zúží na tunel. Vidím třeba jen jeden budík na palubní desce před sebou a nic víc. Ztrácím taky barevné vidění, všechno kolem je najednou šedivé,“ upřesnil stav pilota při tomto extrémním sportu. „Jakmile tedy začnu mít černobílý obraz jako na staré televizi a k tomu tunelové vidění, je mi jasné, že je mozek na hraně toho, co vydrží,“ dodal.

Martina Šonku k létání přivedl otec, který mu o letadlech od dětství nadšeně vyprávěl. Jeho syn, jemuž se později jeho dětský sen vyplnil, už jako malý kluk ukazoval nahoru palec – pozdrav pilotů, kdykoli uviděl letět nějaké letadlo. Za svou kariérou vojenského pilota směřoval systematicky a vytrvale od doby, kdy za ušetřenou pětistovku z brigády prvně vyletěl na táborském letišti s panem Vlkem do oblak. Kariéru vojenského pilota nakonec proměnil ve sportovní kariéru na akrobatických kláních v České republice a později i v Evropě a ve světě, na nichž dosáhl mnoha významných úspěchů.

Druhá část pořadu byla věnována průběhu divácky neméně atraktivnímu rychlostnímu závodu Red Bull Air Race, při němž se obrovskou rychlostí prolétává mezi 25 metrů vysokými pylony v atraktivních lokalitách celého světa, nad řekami a mořskými zálivy ve městech i nad pevninou na všech světových kontinentech. Závod byl v roce 2019 zrušen a nyní se stále netrpělivě čeká na dalšího investora.

Závěrem promluvil Stanislav Plášil, předseda Fanklubu Martina Šonky a Petra Kopfsteina, o atmosféře těchto prestižních závodů pohledem fanoušků českého leteckého sportu.

Dalším hostem zručského Křesla pro hosta bude v pátek 19. dubna od 18.30 hodin zpěvák, textař a kytarista Štěpán Kojan, frontman rockové skupiny Keks.