„Jelikož se nebudou žádná vozidla přelakovávat, nevzniká tak žádný rozpor s dílem Patrika Kotase,“ rozptýlil obavy radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). Architekt a designér Kotas totiž stojí za stávajícím vzhledem tramvají 15T nebo metra M1 a proti nové podobě se hlasitě ozval. Magistrátu hrozil dokonce žalobou. 

„Systém je podobný, jaký zvolily České dráhy. Ty si před zhruba 15 lety nechaly vypracovat nový design vlaků od Studia Najbrt a zavádějí jej s novými nákupy vlaků,“ přiblížil Scheinherr. Barevná kombinace světle modré s modrou se tak na českých nádražích objevuje postupně v průběhu několika let.

Jen za 2 miliony

Hlavní město výběr připravovalo společně se Středočeským krajem, soutěž vedla městská firma Ropid organizující MHD v Praze a okolí. „V komisi byl přítomen i radní Středočeského kraje František Petrtýl, s ním jsme návrh odsouhlasili jednohlasně,“ rozptýlil další obavy Scheinherr. V médiích se totiž dříve objevila zpráva, že se nový vzhled nelíbí krajskému vedení.

„Není pravda, že utratíme sto milionů korun na přemalování. Nebudou se přebarvovat stará ani nová vozidla. Chceme, aby s novým nákupem nevznikal žádný nový další vzhled,“ obhajuje krok Scheinherr.

Metro, tramvaje, autobusy a vlaky, ve kterých platí jízdenky Pražské integrované dopravy (PID) totiž mají 17 různých barevných vzorů. Městu tak nevznikne žádný další náklad, zaplatí pouze dva miliony korun designérskému studiu superlative.works, které ve veřejné zakázce zvítězilo.

Snadná výměna dílů

Podle Scheinherra město do budoucna ušetří, jelikož červená není tolik náchylná ke znečištění jako bílá a zjednoduší se i výměna náhradních dílů. „Ušetří se i za klimatizaci, do střechy nebude tolik pražit slunce,“ vysvětlil.

Designéři mají nyní za úkol vypracovat podrobný manuál, jak mají vozy přesně vypadat včetně všech dílů, přesný popis dostane 67 prvků. Nová podoba se do budoucna bude týkat i jízdenek.

„Červená je historická barva Prahy. Vybrali jsme odstín z ikonické tramvaje T3, dá se aplikovat na všechny dopravní prostředky,“ popsal designér Petr Štěpán ze studia superlative.works a ujistil, že tramvaje T3 zůstanou graficky stejné, jen dostanou nové logo PID.

Metro pak bude mít červené pouze dveřní prostory. „Rozhodování pro cestujícího, čím pojede, bude mnohem rychlejší. Když uvidí vlak, bude okamžitě vědět, zda v něm platí jízdenka PID,“ míní Štěpán.

Ještě letos by se v ulicích měl objevit prví prototyp. První vozidla v těchto barvách by mohly ulice metropole brázdit v příštím roce, kdy město plánuje větší tendr na nákup autobusů.