Vlhko nebo sucho. Co roztočům nesvědčí?

Hlavním argumentem odpíračů brzkého ustýlání postele jsou obyčejní roztoči. Mikroskopičtí hmyzí škůdci se živí odumřelými buňkami lidské kůže a produkují alergeny, které během spánku vdechujeme. Život v našich lůžkovinách se jim tuze líbí, protože prospívají ve vlhkém prostředí. A právě takové mají během noci a ráno v posteli, kde je teplo a vlhko.

Ložnice podle feng šuej
Převalujete se v noci, budíte se a nemůžete spát? Pomoci může jednoduchá věc

Opačné podmínky jim nesvědčí. Vědci z londýnské Kingston University zjistili, že v suchém prostředí roztoči umírají. „Vzhledem k tomu, že průměrný člověk vypotí 500 mililitrů vody za noc, je přirozené prostředí vaší postele ráno perfektní živnou půdou pro roztoče,“ řekl webu Real Simple ředitel firmy vyrábějící matrace Martin Seeley.

Podle něj by člověk měl ustlat svou postel nejdříve půl hodiny poté, co z ní vstane. Zajistí tak lepší větrání, které vlhkost v posteli sníží.

„Aby bylo jasno, roztoči nám přímo neškodí, ale zhoršují příznaky alergie u mnoha lidí, zejména těch, kteří bojují s astmatem,“ píše Real Simple.  Podle Americké asociace plic jsou to ve skutečnosti exkrementy roztočů, které spouštějí fyzické reakce, jako je rýma, slzení očí a kýchání. Jejich zbytky zůstávají v ložním prádle a my je vdechujeme.

Ale i když nejste nijak zvlášť citliví na roztoče, možná by stálo za to nechat povlečení chvíli po probuzení dýchat.  Vlhkost v textiliích se totiž stává živnou půdou i pro bakterie a plísně.

K názoru, že provětrání postele a lůžkovin je prospěšné, dospěli také autoři britské studie z roku 2005. Vědci vyvinuli počítačový model, který sleduje, jaké změny v domácnosti mohou snížit počet roztočů v postelích.

„Víme, že roztoči mohou přežít pouze tím, že přijímají vodu z atmosféry pomocí malých žláz na vnější straně těla,“ řekl vědec Stephen Pretlove, když byly zveřejněny výsledky studie. „Když necháte postel přes den neustlanou, může se vlhkost z prostěradel a z matrace vypařit, takže roztoči dehydratují a nakonec zemřou,“ dodal.

Pomůže neustlaná postel?

Neustýlat a větrat. Jak jednoduché! Jenže mnoho odborníků se s tímto závěrem neztotožnilo. Podle nich je řada domů tak vlhká, že se v nich roztočům prostě daří. „Je těžké uvěřit, že by neustlaná postel měla nějaký dopad na celkovou vlhkost,“ řekl dříve BBC tehdejší prezident Britské společnosti pro alergii a klinickou imunologii profesor Andrew Wardlaw.

Také podle alergologa a vědce Myrona Zitta existují jiné mnohem účinnější a praktičtější způsoby, jak snížit výskyt roztočů. Připomněl, že průměrný člověk může mít ve své posteli až 1,5 milionu roztočů, kteří mohou produkovat fekální hmotu, která je dvakrát větší než jejich hmotnost.


Nahrává se anketa ...

„Při ustýlání postele vytřesete a rozvíříte roztoče a jejich výkaly. Takže pokud byste provedli vzduchový test ihned po ustlání, ukázal by vyšší množství roztočů,“ konstatoval Zitt pro web neziskové organizace AARP.

Neustlaná postel podle něj není řešení. Pomoci by mohlo snížení vlhkosti v domě. „Pokud dokážete snížit vlhkost pod 50 procent, aby se pohybovala ideálně mezi 35 až 40 procenty, zničí to populace roztočů,“ vysvětlil Zitt.

Doporučil, aby si lidé změřili vlhkost ve svém domě pomocí vlhkoměru, a když bude příliš vysoká, měli by použít odvlhčovač.

Jak zatočit s roztoči

Ale co dělat, když trpíte alergií na roztoče a váš dům či byt je vlhký? Myron Zitt radí:

  • Látkové povlaky, prostěradla, povlaky na polštáře a přikrývky perte jednou týdně v horké vodě nebo se řiďte pokyny uvedenými na štítku výrobce.
  • Vysávání matrace není účinné pro hubení roztočů, ale odstraní některé fekální hmoty. Zitt doporučuje vysavače s vysoce účinným vzduchovým filtrem a sáčky, které nabízejí mikrofiltraci.
  • Udržujte domácí mazlíčky mimo ložnici.
  • Pokud je to možné, vyhněte se hustým kobercům a dejte přednost dřevěným nebo tvrdým podlahám s kobercem, který můžete pravidelně prát.

Roztoči se živí odumřelými buňkami lidské kůže a produkují alergeny, které během spánku vdechujeme.Roztoči se živí odumřelými buňkami lidské kůže a produkují alergeny, které během spánku vdechujemeZdroj: Shutterstock

Ustýlat, nebo neustýlat?

A jak je to tedy s tím ustýláním – neustýláním? Naše babičky po ránu přenesly peřiny na čerstvý vzduch a nechaly je pořádně provětrat. Nám postačí, když je usteleme až po avizovaných třiceti minutách.

Ale jsou tady i jiná pro a proti.

Lidé, kteří si potrpí na každodenní stlaní postele, podle výzkumů vykazují delší čas spánku, po probuzení se cítí odpočatí a uvádějí vyšší míru vnitřní pohody, klidu a vyrovnanosti.

Dejte si pozor. Nekvalitní spánek můžeme mít mnoho negativních dopadů na vaše zdraví
Spíte dlouhodobě jen šest hodin denně? Jako byste flámovali, varovali odborníci

Ustlání postele je prý prvním impulsem pro naše podvědomí, že dokážeme s přehledem zvládnout všechny úkoly, s nimiž se v průběhu dne setkáme. Osvojíme si schopnost dotahovat věci do konce a „pořádek“ přeneseme i do jiných oblastí svého života.

„Kromě toho, že ustlaná postel poskytuje rychlý pocit každodenního úspěchu, někteří lidé považují ustýlání postele také za uklidňující,“ uvádí portál pro duševní zdraví Verywell mind.

A čím argumentují odpůrci ustýlání? Kromě mikrobiologického nebezpečí, tedy roztočů, prý může zdraví člověka nepříznivě ovlivnit i samotný proces ustýlání, protože se při něm může zranit. „Většina lůžek je nízko nad podlahou a jejich stlaní vyžaduje neustálou bederní flexi, což může vést k chronické bolesti dolní části zad,“ napsal v roce 2011 kanadský časopis Canadian Medical Association Journal.

Sedm hodin denně, to je podle nejnovější studie optimální doba spánku.
Jaké je optimální množství spánku ve středním věku? Vědci přinesli odpověď

Ustýlání postelí prý také může urychlit psychosociální problémy. „Ačkoli to nebylo důkladně zdokumentováno v lékařské literatuře, můžeme z vlastní zkušenosti dosvědčit, že každodenní spor o to, kdo je na řadě, aby ustlal, může vést k vážným manželským neshodám a psychickému stresu,“ konstatoval v nadsázce časopis.