Boloňská omáčka z červené čočky

| Video: Youtube

Červená čočka získává na popularitě

Čočka je považována za jednu z prvních zemědělských plodin. Pěstovala se už před více než osmi tisíci lety. I to, že na ni lidé ani po takové době nezanevřeli, dokazuje, že jde o plodinu chutnou a zdravou. A navíc stále finančně dostupnou. Ne každý ovšem dokáže ocenit přínos, který čočka pro lidské zdraví představuje.

„Čočka je tu už věky, ale chvíli nám trvalo, než jsme si uvědomili, jak velký je její přínos pro naše tělo,“ říká dietoložka Elyse Homanová  pro web Cleveland Clinic zaměřený na zdraví.

Čočka má více druhů. U nás je nejčastější čočka hnědá, neboli evropská, a čočka zelená, zvaná též francouzská, která se vyznačuje jemně oříškovou příchutí. Obě při vaření drží tvar a zůstávají pevné.


Nahrává se anketa ...

Stále větší oblibu si však získává také čočka červená. Vedle své jemné, lehce nasládlé chuti nabízí i další bonusy, jako je například rychlá příprava. Nemusí se namáčet, a přesto je během pěti až deseti minut uvařená.

Na rozdíl od ostatních druhů čočky při vaření nedrží tvar. I když ji vaříte opatrně, získá spíše kašovitou konzistenci. Vařením také lehce vybledne její krásná červenooranžová barva.

Proč červená čočka nenadýmá

Další důležitou vlastností červené čočky je, že její konzumace nezpůsobuje lidem meteorismus čili nadýmání. Na rozdíl od jiných druhů čočky totiž nemá slupku. Právě slupka luštěnin je zdrojem nepříjemností, protože obsahuje oligosacharidy, které se ve škrobech štěpí na škroby, rychle kvasí a vedou k nadýmání.

Červenou čočku tedy mohou konzumovat i děti a těhotné nebo kojící ženy, které by se jinak měly luštěninám spíše vyhýbat.

Proč jíst červenou čočku

Důvodů proč jíst červenou čočku je hodně. Má vysoký obsah vlákniny, zinku, vápníku, hořčíku, draslíku, železa, vitaminů, například vitaminu D a folátu, což je typ vitaminu B, a antioxidantů.

Vegani a vegetariáni se bez červené čočky neobejdou. „Díky vysokému obsahu rostlinných bílkovin je čočka skvělou náhražkou červeného masa,“ upozorňuje Elyse Homanová.

Miska, tedy asi 50 gramů vařené červené čočky obsahuje 12 gramů bílkovin, což v podstatě představuje 30 procent doporučeného denního příjmu bílkovin. Navíc v ní najdete až 15 gramů vlákniny, což představuje asi 45 procent jejího doporučeného denního příjmu. Přitom však obsahuje pouze 168 kalorií.

Placky z červené čočky:

Prospívá srdci, imunitě i hubnutí

Červená čočka mimo jiné podporuje zdraví srdce. „Hořčík, který obsahuje, zlepšuje průtok krve, kyslíku a živin v celém těle. Folát pomáhá předcházet poškození stěn tepen, čímž snižuje riziko srdečních problémů. Obsah vlákniny v červené čočce pomáhá udržovat zdravou hladinu cholesterolu v těle,“ informuje web Naturally Yours, který se zabývá zdravými potravinami.

Benefity červené čočky

  • Podporuje zdraví srdce
  • Pomáhá budovat imunitu
  • Podporuje zdravé těhotenství
  • Pomáhá stabilizovat hladinu cukru v krvi
  • Zvyšuje energii
  • Je zdrojem železa
  • Nenadýmá
  • Její příprava je rychlá

Tělu prospívá i množství draslíku obsažené v červené čočce. „Draslík pomáhá čelit škodlivým účinkům soli, které mohou vést k vysokému krevnímu tlaku,“ připomíná dietoložka Elyse Homanová.

Červená čočka pomáhá při efektivní regulaci hmotnosti, protože má nízkou kalorickou hodnotu a navíc je bohatá na vlákninu a bílkoviny.

„Díky tomu máme tendenci se cítit sytější rychleji a po delší dobu. Pomáhá nám také vyvarovat se přejídání a nakonec nám pomáhá předcházet zbytečnému přibírání na váze,“ uvádí Naturally Yours.

Vláknina navíc napomáhá dobré činnosti střev. „Její přítomnost v čočce spolu s antioxidačními vlastnostmi může pomoci zabránit růstu rakoviny,“ podotýká web Cleveland Clinic.

Množství základních vitamínů, antioxidantů a minerálů v červené čočce pomáhá budovat imunitu těla. Antioxidanty také pomáhají ničit volné radikály a minimalizovat poškození buněk a tkání, a tak slouží jako prostředek proti stárnutí, který podporuje zdravou pokožku .

Dalším benefitem červené čočky je její podpora zdravého těhotenství. Kyselina listová, kterou obsahuje, je  nezbytná pro vývoj mozku plodu a pro prevenci vrozených vad.

Červená čočka má nízký glykemický index a vysoký obsah vlákniny. Kombinace těchto dvou faktorů zajišťuje prevenci náhlých výkyvů hladiny cukru v krvi. Podporuje tak stabilní hladinu cukru v krvi pro diabetiky. Červená čočka navíc způsobuje pomalé spalování komplexních sacharidů, jejichž rozklad tak trvá déle a poskytuje tělu trvalejší energii.

Kromě toho je červená čočka dobrým zdrojem železa, které hraje hlavní roli v transportu kyslíku v krvi a produkci energie.

„Vzhledem k tomu, že nedostatek železa je jednou z hlavních příčin únavy, je červená čočka dobrým doplňkem stravy zejména pro menstruující a těhotné ženy, děti a dospívající,“ zmiňuje web Naturally Yours.

Červená čočka v kuchyni

Červená čočka se uvaří velmi rychle. Během vaření trochu vybledne, takže získá žlutavý odstín. Svůj tvar si neudrží, protože se snadno rozvaří. Je tedy vhodná do polévek, kaší, salátů, karbanátků či pomazánek, případně jako zahušťovadlo. Hodí se i k přípravě pyré a indických dhalů.

close Červená čočka se nemusí namáčet, a přesto je během pěti až deseti minut uvařená. info Zdroj: Shutterstock zoom_in Červená čočka se nemusí namáčet, a přesto je během pěti až deseti minut uvařená. Vaření červené čočky je velmi jednoduché. Pokud z ní chcete polévku, vařte ji z ostatními surovinami. Pokud ji chcete použít do jiných jídel, uvařte ji zvlášť. Pro čtyři osoby budete potřebovat hrnek čočky, dva hrnky vody a malou lžičku soli.

Čočku propláchněte, vložte do hrnce se studenou vodou, přiveďte k varu a vařte pět minut. Osolte, přikryjte poklicí, vypněte plotnu a nechte deset minut odstát.

„Červené čočce sluší nejen směs typicky českých chutí, jako je majoránka, cibule, česnek a kmín, ale taky jí sedne koření z teplých krajin, třeba paprika, římský kmín, pepř, špetka skořice, kurkuma nebo kari koření, závan indických či marockých chutí a hotové směsi koření, které odtud pocházejí,“ doporučuje na webu Kuchařka pro dceru Jana Florentýna Zatloukalová.

Recept na polévku z červené čočky

Tato polévka strávníky díky zázvoru zahřeje a díky čočce je sytá a výživná.

Co budete potřebovat:

  • čočka červená 200 gramů
  • zázvor (2 cm)
  • rajčata sterilovaná 400 gramů
  • vývar kuřecí 1,2 litru
  • cibule 1 kus
  • česnek 5 stroužků
  • kmín římský 1 lžíce (drcený)
  • petržel hladkolistá 1 hrst
  • olej olivový 2 lžíce
  • sůl
  • pepř

Mohlo by vás zajímat:

Hrách | Video: Deník/Jiří Štraub
Čtěte zde:Dobrota omlazuje a pomáhá s hubnutím

Postup:

  • Cibuli a česnek nakrájejte nadrobno, zázvor nastrouhejte na jemném struhadle.
  • V hrnci rozpalte olej a orestujte na něm cibuli a česnek. Pak přidejte zázvor a římský kmín, nechte minutku rozvonět.
  • Přidejte čočku a zalijte sterilovanými rajčaty a vývarem. Osolte, opepřete a vařte asi 20 minut, dokud čočka nezměkne.
  • Polévku rozdělte do misek, ozdobte petrželkou a podávejte.

Zdroj receptu: iGurmet