Vykolejení a požár vlaku v tunelu. Záchranáři cvičili zásah u nehody
/VIDEO, FOTOGALERIE/ Železniční nehoda, při které vlak na trase z Českých Budějovic do Prahy najel na překážku a po vykolejení začal hořet, se stala v úterý 24. září těsně po 23. hodině ve votickém tunelu na Benešovsku.
Tolik námět společného taktického cvičení složek Integrovaného záchranného systému (IZS), kterého se za hasiče zúčastnily profesionální jednotky ze stanic Benešov a Sedlčany, dobrovolné jednotky obcí Votice, Olbramovice, Vrchotovy Janovice, Bystřice, Jankov, Neveklov, Čerčany a Miličín a jednotka Hasičské záchranné služby SŽDC Praha.
Zdravotnická záchranná služba Středočeského kraje na cvičení vyslala posádky z výjezdového stanoviště Benešov a Policie ČR hlídky obvodního oddělení Votice, Benešov, dopravního inspektorátu Benešov a také výjezdovou skupinu služby kriminální policie a vyšetřování územního odboru Benešov, včetně kriminalistického technika. K události vyrazili také strážníci Městské policie obce Votice.
Ihned po nahlášení události na tísňovou linku 112 vyslal operační důstojník na místo vzhledem k rozsahu železničního neštěstí všechny jednotky HZS zařazené do druhého poplachového stupně. Podle oznamovatele bylo na místě mnoho raněných, jejich počet však nedokázal přesně určit. Stejně tak rozsah zranění byl neznámý, a proto zdravotnická záchranná služba povolala k nehodě větší počet posádek.
Vzhledem k tomu, že šlo o rozsáhlý a složitý zásah, rozhodl velitel o zřízení štábu velitele zásahu, který je výkonným orgánem pro řešení činností na místě zásahu. Událost se stala v portálu železničního tunelu a bylo tak nutné, aby všechny složky IZS na místě spolupracovaly.
Desítky zraněných a čtyři mrtví
Místo události zajistili policisté. Hasiči uhasili hořící motorovou část lokomotivy a provedli prvotní třídění raněných. Postupně vynášeli osoby z tunelu a předávali je zdravotnické záchranné službě, která zřídila stanoviště pro předlékařskou neodkladnou péči a následný odsun do cílových zdravotnických zařízení.
Identifikaci těchto osob prováděli policisté. Kriminalistický technik společně s kriminalistou výjezdové skupiny pak ztotožnili poškozené a zúčastněné osoby a svědky, provedli ohledání místa nehody, zajistili stopy a vše řádně zadokumentovali.
— ZZS SČK (@ZZS_SCK) September 24, 2019
Na místě bylo celkem 47 zraněných a 4 mrtvé osoby. Cvičení probíhalo nepřetržitě asi čtyři hodiny, což ve skutečnosti odpovídá době trvání takového zásahu. Hlavním cílem bylo procvičit spolupráci a ujednotit postupy při takto závažné dopravní nehodě, která není nereálná, a je tak velkým přínosem, pokud se jednotlivé složky mohou na obdobnou situaci připravovat.
Z důvodu umístění a snahy o minimalizaci omezení železniční dopravy, protože se cvičilo na skutečné trati, kde běžně jezdí vlaky, se zásah odehrával v nočních hodinách. Prostor tunelu byl zvolen také záměrně, aby si všichni vyzkoušeli tento typ zásahu. Celá událost byla pro všechny nesmírně náročná, neboť byly simulovány reálné podmínky. Nejeden z účastníků si tak sáhl na dno svých sil, ale jak se říká: „Těžko na cvičišti, lehko na bojišti!“
Poděkování za spolupráci při realizaci cvičení patří obcím na území Obce s rozšířenou působnost Votice, kterých se cvičení dotklo, votickému starostovi Jiřímu Slavíkovi a také Českým drahám za zapůjčení vlaku.
Tereza Fliegerová, mluvčí HZS Středočeského kraje