Deník oslovil tři filatelisty, a ti se vzácně shodují ve dvou věcech. Zájem o investice do známek je podle nich skutečně vyšší než v minulosti, ale všichni zároveň jedním dechem dodávají, že je potřeba oboru alespoň trochu rozumět. Jinak vám prý mohou zbýt jen oči pro pláč.

Sázka na jistotu? První republika

Přesto prý ve filatelii existuje jedna sázka na jistotu. Prvorepublikové známky. „Abyste mohli do známek investovat, musíte tomu rozumět. S běžnými sbírkami díru do světa neuděláte. V České republice je největší poptávka po prvorepublikových známkách. Například v roce 1927 se při tisku doplatních známek omylem mezi 150haléřové známky dostaly i 50haléřové, tzv. chybotisk 50/50. A ty jsou nyní velmi ceněné. Velký zájem je také o emisi Hradčany nebo Poštu Československou. Čtyřkorunové či desetikorunové známky na žilkovaném papíru s tímto přetiskem mohou stát milion i dva,“ sdělil Deníku filatelista Richard Klim.

Zorientovat se ve známkách není snadné a pomůže s tím zkušený filatelista
Nemáte doma schovaný poklad? Na známkách lze jedině vydělat

Zvýšený zájem lidí o známky eviduje také další filatelista, Petr Flaška. „Ceny známek v poslední době hodně rostou a vyplatí se investovat hlavně do těch dražších, tedy těch, které stojí alespoň pětistovku. V aukcích pak není problém narazit i na statisícové známky. My jsme například loni prodali známku za 800 tisíc korun. Dnes není těžké prodat známku draho, ale sehnat ji. Platí to hlavně pro kousky od hodnoty tak 200 tisíc korun. Mezi nejdražší exempláře patří známky z období první republiky, tedy let 1918 až 1939,“ doplnil Flaška. Filatelie jako obor podle něj začala nabývat na významu už v období covidové pandemie a v dnešní nejisté době je tento zájem ještě markantnější.

Pozor na podvodníky

Jak ale upozorňuje filatelista Jiří Stošek, není všechno zlato, co se třpytí. A pokud někdo známky nesbírá a oboru nerozumí, může pořádně naletět. „Je pravdou, že prvorepublikové známky jsou v dnešní době nejpopulárnější a dosahují nejvyšších cen. I mezi nimi jsou ale rozdíly v kvalitě a nezasvěcený investor se může nechat snadno oklamat. Zárukou investice není ani vysoká cena, v poslední době se na trhu objevilo dost velmi vzácných známek, které se prodaly za opravdu značné částky, ale jsou i známky v hodnotách tisíců korun, které jsou hledané a z pohledu investice někdy zajímavější," řekl.

Lahev vína Romanée-Conti z roku 1945 se vydražila za více než 12 milionů korun
Vínem proti inflaci. Láhve mohou vydělat desetitisíce

Investovat do známek se podle něj vyplatí hlavně tehdy, když to člověka zajímá a je zasvěcený sběratel. „Z krátkodobého hlediska na známkách vyděláte jen málokdy. Už jen proto, že se prodávají hlavně na aukcích, kde poplatky hradí jak prodávající, tak kupující. I při dosažení stejné prodejní ceny tak může být až třetinový rozdíl. Cena za zakoupenou známku se vám tak po letech rozhodně nemusí vrátit, pokud se ji rozhodnete znovu prodat,“ informoval Deník Stošek.

Je přesvědčený, že v současné době se vyplatí známky spíše prodávat. „S investováním bych ale byl opatrnější,“ dodal Stošek.