Anglický minimalista Gavin Bryars v koncertu z roku 1969 ztvárnil příběh potrestané pýchy člověka, který ničí přírodu a v důsledku toho i sebe sama. Tento večer v chrámu svaté Barbory 15 špičkových umělců návštěvníky vrátí o 100 let nazpět, aby se při speciálním osvětlení zaposlouchali do šumění moře 
a velké lidské tragédie.

Jde o multimediální dílo inspirované vzpomínkami svědků neštěstí. V centru pozornosti stojí opakovaná tvrzení, že hráči lodního orchestru seděli na palubě a hráli až do chvíle, kdy se loď potopila.

„Bryars pečlivě prostudoval všechny výpovědi přeživších a ze slov telegrafisty identifikoval nápěv, za jehož tónů šel kolos ke dnu: šlo 
o episkopální hymnus Autumn," upřesnil umělecký ředitel festivalu Jiří Bárta.

Tato melodie se podle jeho slov stává hlavním stavebním prvkem Bryarsovy kompozice a v průběhu je podrobována různým procesům.

Zazní promluvy svědků tragédie

„Mísí se s úryvky promluv svědků, zaslechneme signál morseovky a další zvukové efekty. V jedné z verzí přidal autor dívčí a chlapecký sbor jako burcující připomenutí malých pasažérů, kteří zahynuli v ledovém oceánu," doplnil Bárta. Právě tento včer dokonale zapadá do nápadité dramaturgie, kterou připravil umělecký ředitel Jiří Bárta.

Gavin Bryars se narodil roku 1943 v Yorkshire a jeho hudebním zázemím byla jazzová a experimentální scéna raných 60. let.
Nějakou dobu spolupracoval v USA s Johnem Cagem. Působil jako pedagog na univerzitách v Portsmouthu a Leicesteru.

Vzniká opera
 o Marilyn Monroe

Bryars má na kontě množství komorních a vokálních skladeb, řadu děl pro divadlo a balet.
Jeho celovečerní operní prvotina Médea měla úspěch 
v režii Roberta Wilsona 
v Lyonu a Paříži.V současné době pracuje na opeře o Marilyn Monroe.