O pozadí Weinsteinova chování k mladým ženám a zneužívání postavení se zajímalo více novinářů (mimo jiné bratr Mii Farrowové, právník a publicista Ronan Farrow). Nicméně reportáž New York Times roku 2017 byla první, v níž se napadené ženy poprvé odhodlaly mluvit o tom, co se dělo za zavřenými dveřmi hotelů, jež producent nazývaný vcelku trefně predátorem využíval jako „pasti“.

Cesta k „prověření toho, jak to funguje“ i vydání nebyla pro reportérky Jodi Kantorovou a Megan Twoheyovou vůbec lehká. Weinstein, podepsaný pod úspěšnými filmy Pulp Fiction, Zamilovaný Shakespeare či Nebeská stvoření, se prostřednictvím najatých agentur i vlivných kontaktů snažil nejen své oběti i novinářky zastrašovat. Díky soudržnosti redakce i podpoře ze strany vedení ale nakonec spadla klec.

Z výpravy na exotický ostrov
Pánové, vyhlašuju prázdniny! Zemanova Ukradená vzducholoď pluje za diváky

Film natočený podle knihy She said, kterou obě reportérky napsaly dva roky po uveřejnění svého článku a doplnění dalších informací, sleduje jejich pátrání krok za krokem.

Ke cti autorce scénáře Rebecce Lenkiewiczové (podílela se mj. na oscarovém polském snímku Ida) slouží, že se vyvarovala zbytečných emocí a patosu. Totéž platí o Marii Schraderové, jež je zkušená německá filmařka se zájmem o aktuální ženská témata (je podepsaná i pod vynikající sérií z produkce Netflixu Neortodoxní o americké židovce, jež kvůli odchodu z nefunkčního manželství svádí urputnou bitvu s ortodoxními židovskými kruhy).

Zdroj: Youtube

Příběh mimořádné investigativní práce dvou žen líčí věcně, takřka jako rekonstrukci, důraz kladou autorky na fakta, charaktery žen a atmosféru. Občas se divák ve změti jmen, o nichž se mluví, ztrácí. Lehce pobavený úsměv vyvolává i rodinné zázemí obou reportérek, jež tvoří dva stoprocentní manželé konejšící dnem i nocí plačící mimina a pečující o další děti, zatímco jejich něžné polovičky přesvědčují na mobilu klíčové adresátky, aby „promluvily“.

V tomto směru působí plastičtěji několik let starý film Spotlight, kde novináři odhalili pro změnu sexuální obtěžování nezletilých ze strany kněží v arcidiecézi v Bostonu, což posléze otřáslo základy celé katolické církve.

Začal mě osahávat

To podstatné nicméně ve filmu Když promluvila nechybí, a to jsou zpovědi, jež kopírují syrovou realitu. „Chtěl, abych si sedla k němu na postel a masírovala ho. Všude.“ „Svlékl se a přiměl mě, abych se šla dívat, jak se sprchuje.“ „Začal mě osahávat, když jsem řekla, že to nechci a odcházím, zamkl dveře a povalil mě na gauč.“

Nejúčinnější je práce s reálnými nahrávkami, například ve scéně kamerové jízdy hotelovou chodbou, při níž slyšíme autentický záznam toho, jak filipínská modelka Ambra B. Gutierrezová čelí drsnému Weinsteinovu verbálnímu nátlaku. Ve filmu vystupuje i herečka Ashley Juddová, jež byla rovněž z jednou z obětí, a z jejího hlasu je patrné, že je pro ni i po delší době tato zkušenost stále citlivá.

Gabriel LaBelle jako Sammy
Co dokáže film. Spielberg natočil Fabelmanovy s téměř svěrákovskou laskavostí

Kromě sugestivních ženských zážitků odhaluje film – možná ještě děsivější – mašinérii mimosoudních vyrovnání a smluv o mlčenlivosti (do nichž byli zataženi i další vysoce postavení šéfové studia Miramax), a do kterých producent ženy nutil. Pod pohrůžkou, že si jinak už v branži „neškrtnou“. Pro mnohé šlo o tak otřesnou zkušenost, že raději opustily filmový průmysl a hledaly práci jinde. A mlčely.

Jednou z mála, která u filmu zůstala, je Gwyneth Paltrowová (jejíž hlas slyšíme ze záznamu), nad ní ovšem držel ochranou ruku její tehdejší přítel Brad Pitt. Poněkud choulostivějším faktem je, že přestože o problémech své partnerky věděl (a to se týkalo později i Angeliny Jolie), nadále s Weinsteinem udržoval spolupráci u některých filmů.

Není se co divit, že jeho koupi práv ke knize a post výkonného producenta u snímku Marii Schraderové chápou mnozí jako akt pokrytectví.

Arogantní element

S výjimkou skladatele hudby jde o ženský pohled na ženské téma. Věcnému dokumentárnímu vyprávění odpovídají kamerové záběry Natashi Braierové i herecké výkony, zejména Carey Mulliganové jako Megan Twoheyové a Zoe Kazanové v roli Jodi Kantorové (jejíž postava nabízí vrstevnatější polohy), přesvědčivě se s rolí hlavní editorky listu vypořádala i Patricia Clarksonová. Nechybí ani nezbytný černý herec Andre K. Braugher jako zástupce šéfredaktora, jeho účast tu ale na rozdíl od jiných amerických filmů nepůsobí nijak uměle.

Jan Budař a Ondřej Vetchý ve filmu Princ Mamánek
Princ Mamánek jako pokus o jinou pohádku. Jan Budař doplatil na velké ambice

Samotného Weinsteina nevidíme, jen ve finále při redakční konfrontaci jako muže zády ke kameře, jeho arogantní a disgustující element je ale ve filmu skrze svědectví, komentáře a pocity reportérek přítomen prakticky neustále.

Mimochodem, film se dotýká zdánlivě okrajově i příběhů několika žen, jež obtěžoval Donald Trump a o nichž napsala Megan Twoheyová ještě před Weinsteinem. Navzdory těmto faktům byl krátce poté Trump zvolen do prezidentského úřadu. Jako by tím sexuální násilí bylo víceméně posvěceno, nebo minimálně bagatelizováno. I tyto společenské kontexty stojí v rámci filmu Když promluvila za pozornost. 

Hodnocení Deníku: 70 procent