Loučení se starým a vítání nového roku bývá velkým mejdanem. Na jeden takový „nepovedený" pozvou diváky protagonisté silvestrovské premiéry komedie Klíče na neděli. Příběh, který se na jevišti Tylova divadla odehraje 31.prosince od 19 hodin je zasazen do roku 1980. Plus minus. Průměrná mzda je 2656 Kčs, pomeranče jsou k dostání jen o Vánocích, na barevnou televizi se stojí dva dny fronta, každá schůze začíná budovatelskou písní pionýrů, američtí imperialisté nás neustále ohrožují a v práci se popíjí nejen na MDŽ… „Ano, teď už to bereme s úsměvem. A o to půjde také v našem představení. Tak trochu se v něm poznat a zasmát se i sami sobě," říká Václav Veselý, režisér představení kutnohorských ochotníků.

A o čem příběh divadelní hry Antonína Procházky vypráví? Profesor ekonomie (Václav Veselý), nespokojený se státní ekonomikou, a jeho žena (Iva Pilcerová), neuplatněná doktorka, se sejdou s kamarády. Malířem (Otakar Fiala), který nemá rád svoji práci, a jeho ženou (Eva Bicanová), kterou prý nikdo nechápe. Občasné rozptýlení v nudné šedi socialistického rodinného života jim přináší společná piatika. Ale při jedné z nich se to malinko nepovede. Tak trochu si sebe vzájemně „půjčí". Jen na víkend. Ale pokud má právě o víkendu přijít tchýně na oběd (Blanka Procházková), či valutová tetička z ciziny (Zuzana Trnková), tak se to "půjčení se" může řádně zvrtnout … Podvedený manžel (Michal Smrkovský) přijde potrestat nevěru své ženy (Lucie Mrňáková), manželka vlivného funkcionáře (Radana Štočková) přijde zachraňovat svou propadající dceru. Ke všemu se do profesorova života připlete naivně snaživá modelka (Ivana Pečimuthová), vrší se trapasy a nedorozumění. A kolotoč potíží se roztáčí … Hrdinové jsou fyzicky i duševně týráni, dostávají se do choulostivých situací, a tak brzy zatouží po jediném - dostat se zase domů ke svému zákonitému partnerovi. Nakonec jsou šťastni, i když nic nezískali.

Antonín Procházka

Devětapadesátiletý herec, dramatik a režisér Antonín Procházka není notoricky známý, i když po přečtení jeho životopisu vlastně zjistíte, že ano. Filmovým a televizním divákům se možná vybaví jeho postavy především v oblíbených Bakalářích a seriálu Malý pitaval z velkého města nebo prestižní role moderátora při udílení Cen Thalie. Jako herec je osudově propojen s plzeňským divadlem Josefa Kajetána Tyla. Exceloval především v inscenacích, kde mohl uplatnil své výrazné komediální nadání. K jeho životním výkonům patří Mozart ve Shafferově Amadeovi, Šašek v Králi Learovi, Miloš Hrma v Ostře sledovaných vlacích nebo Dítě v divadelní verzi dalšího Hrabalova románu Obsluhoval jsem anglického krále.

V Plzni, kde dokonce založil Divadlo malých forem, odstartovala také jeho kariéra autora úspěšných divadelních her. Ta mu vynesla přezdívku „Plzeňský Moliér". Není vůbec přehnaná, jeho hry se vzápětí po uvedení stávají bestsellery a vítězně táhnou po českých divadelních scénách, úspěchy často slaví i v zahraničí a na televizních obrazovkách. V tomto okamžiku si Antonína Procházku možná vybaví každý. Mezi jeho nejúspěšnější hry patří Klíče na neděli, S tvojí dcerou ne, Holka nebo kluk, Přes přísný zákaz dotýká se sněhu, Ještě jednou, profesore, Celebrity s.r.o. a další.