Proč volit Tomáše Havlíčka, který spíše než za ODS kandiduje za firmu, v níž je zaměstnán? Proč volit ČSSD, která potlačuje svobodný mandát svých zastupitelů ještě před volbami a nutí občany krajské volby chápat jako parlamentní? Proč volit Vladimíra Zubova, jenž se zelenou barvou pracuje pouze ve svém ateliéru? Kvalitně poučení politologickými studiemi, sekretariáty politických stran ví, že přechod voličů od prefence jedné strany k druhé je skutečně minimální. Splňuje–li člověk daný soubor proměnných je již snadné odhadnout, koho zvolí. Marketingové strategie předvolebních kampaní musí v člověku pouze zapálit ohýnek občanské odpovědnosti a ctnosti. Přinutit ho jít k volbám a proměnit své voličské parametry v bod pro svou stranu.

Výkon komunální a krajské politiky však napovídá, jak nedůležitý takový chvilkový záchvat občanské odpovědnosti je. Stejně sofistikovaně by totiž občané měli být přivedeni k zájmu o věci veřejné po celý rok. Proč jsou obyvatelé měst tak nevšímaví k nepořádku a úřednickým chybám? Proč se více neangažují ve veřejném životě? Proč se nedokáží vést veřejné diskuse nad budoucím rozvojem měst? Být dobrým voličem totiž neznamená totéž jako být dobrým občanem. A Kutnohorsko své dobré občany pro budoucnost skutečně nutně potřebuje.