Foto: Radiožurnál

Letadla An-30 jsou v provozu od 70. let minulého století. Nakolik jsou dnes spolehlivá?
Jsou dávno za horizontem své slávy a mají svoje odslouženo. Ale antonovy, které létaly v naší armádě a byly vyřazeny poměrně nedávno, do poslední chvíle sloužily velmi dobře.

Letoun v Čáslavi začal po vyjetí z dráhy hořet. Co mohlo být příčinou?
Možností požáru je mnoho. Ve chvíli, kdy dojde k poškození a letadlo se někde nalomí, začnou unikat provozní kapaliny. I při všech bezpečnostních opatřeních, která jsou u letadel přijímána od počátku konstrukce, je požár neodvratný průvodce.

V poslední době havarovalo více ruských strojů. Je to dáno jejich špatnou údržbou?
To mícháme hrušky s jablky. Toto bylo vojenské letadlo, které je udržováno v rámci vojenského provozu. To je úplně něco jiného než společnosti, jako byla například Yak-Service, jejíž letadlo havarovalo v Jaroslavli (pozn. red.: při nehodě loni v září zahynuli tři čeští hokejisté). Tyto malé společnosti údržbu zanedbávají. Ale i posádky byly nedostatečně vycvičené.

Lze říci, že ruská armáda se o své stroje stará lépe než malí dopravci?
Chtěl bych tomu věřit. Dříve jsem dělal v leteckém průmyslu a do tehdejšího Sovětského svazu jsme vyváželi letadla L-39. Tyto zbrusu nové albatrosy někdy používali pouze jako zdroj náhradních dílů. Je tedy velmi těžké poměřovat armádní a dopravní flotily. Zejména v Rusku je propastný rozdíl mezi armádou a malými soukromými společnostmi, které mají třeba jenom jedno nebo dvě letadla, která horko těžko udržují ve vzduchu. Rusové také nikdy nešetřili na armádním výcviku.

Přistání je nejobtížnější manévr. Jak časté jsou nehody po přistání?
V civilním letectví je, bohužel, opuštění dráhy nejčastější příčinou nehody. Hodně se na tom podepisuje uspěchaná doba. Snaha nacpat na letiště s omezenou kapacitou co nejvíc pohybů, takže letadla se třeba snaží vyjíždět rychleji z dráhy. Někdy to jsou enviromentální požadavky. Sám jsem velký přítel přírody, ale velký nepřítel takzvaných zelených opatření, například protihlukových. Letadla jsou někdy tlačena přistávat třeba se zadním větrem. Přitom při přistání se zadním větrem stoprocentně riskujete vyjetí 
z dráhy.

Vojenští piloti asi taková omezení nemají…
Vojenský pilot létá podle úplně jiných pravidel. Zatímco civilní pilot by měl být vždy orientován na bezpečnost, vojenští jsou i v dobách nejhlubšího míru zaměření na splnění úkolů. Typicky vojenská nehoda je třeba havárie ve Smolensku (pozn. red.: při nehodě v dubnu 2010 zahynul i polský prezident Lech Kaczyński). Pilot byl voják, který chtěl splnit úkol. Nasadil doslova a do písmene život.

Související: Na letišti u Čáslavi havaroval ruský letoun, na palubě bylo devět Čechů

Posádka

Antonov grafika