VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Expert: Přes všechnu snahu je požár skoro jistým průvodcem leteckých nehod

Praha /ROZHOVOR, GRAFIKA/ - Po přistání vyjel v Čáslavi ruský armádní letoun z dráhy. Podle šéfa technické komise Českého sdružení dopravních pilotů Karla Mündela je právě vyjetí z ranveje nejčastější příčinou nehod civilních letadel. 

23.5.2012
SDÍLEJ:

Šéf technické komise Českého sdružení dopravních pilotů Karel Mündel Foto: Radiožurnál

Foto: Radiožurnál

Letadla An-30 jsou v provozu od 70. let minulého století. Nakolik jsou dnes spolehlivá?
Jsou dávno za horizontem své slávy a mají svoje odslouženo. Ale antonovy, které létaly v naší armádě a byly vyřazeny poměrně nedávno, do poslední chvíle sloužily velmi dobře.

Letoun v Čáslavi začal po vyjetí z dráhy hořet. Co mohlo být příčinou?
Možností požáru je mnoho. Ve chvíli, kdy dojde k poškození a letadlo se někde nalomí, začnou unikat provozní kapaliny. I při všech bezpečnostních opatřeních, která jsou u letadel přijímána od počátku konstrukce, je požár neodvratný průvodce.

V poslední době havarovalo více ruských strojů. Je to dáno jejich špatnou údržbou?
To mícháme hrušky s jablky. Toto bylo vojenské letadlo, které je udržováno v rámci vojenského provozu. To je úplně něco jiného než společnosti, jako byla například Yak-Service, jejíž letadlo havarovalo v Jaroslavli (pozn. red.: při nehodě loni v září zahynuli tři čeští hokejisté). Tyto malé společnosti údržbu zanedbávají. Ale i posádky byly nedostatečně vycvičené.

Lze říci, že ruská armáda se o své stroje stará lépe než malí dopravci?
Chtěl bych tomu věřit. Dříve jsem dělal v leteckém průmyslu a do tehdejšího Sovětského svazu jsme vyváželi letadla L-39. Tyto zbrusu nové albatrosy někdy používali pouze jako zdroj náhradních dílů. Je tedy velmi těžké poměřovat armádní a dopravní flotily. Zejména v Rusku je propastný rozdíl mezi armádou a malými soukromými společnostmi, které mají třeba jenom jedno nebo dvě letadla, která horko těžko udržují ve vzduchu. Rusové také nikdy nešetřili na armádním výcviku.

Přistání je nejobtížnější manévr. Jak časté jsou nehody po přistání?
V civilním letectví je, bohužel, opuštění dráhy nejčastější příčinou nehody. Hodně se na tom podepisuje uspěchaná doba. Snaha nacpat na letiště s omezenou kapacitou co nejvíc pohybů, takže letadla se třeba snaží vyjíždět rychleji z dráhy. Někdy to jsou enviromentální požadavky. Sám jsem velký přítel přírody, ale velký nepřítel takzvaných zelených opatření, například protihlukových. Letadla jsou někdy tlačena přistávat třeba se zadním větrem. Přitom při přistání se zadním větrem stoprocentně riskujete vyjetí 
z dráhy.

Vojenští piloti asi taková omezení nemají…
Vojenský pilot létá podle úplně jiných pravidel. Zatímco civilní pilot by měl být vždy orientován na bezpečnost, vojenští jsou i v dobách nejhlubšího míru zaměření na splnění úkolů. Typicky vojenská nehoda je třeba havárie ve Smolensku (pozn. red.: při nehodě v dubnu 2010 zahynul i polský prezident Lech Kaczyński). Pilot byl voják, který chtěl splnit úkol. Nasadil doslova a do písmene život.

Související: Na letišti u Čáslavi havaroval ruský letoun, na palubě bylo devět Čechů

Posádka

Antonov grafika

Autor: Vilém Janouš

23.5.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Mistr ve výrobě 29 000 Kč Mistři a příbuzní pracovníci v ostatní výrobě Mistr expedice. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 29000 kč, mzda max. 34000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Přední výrobce železobetonových prefabrikátů přijme nové kolegy na pozici Mistr Expedice., , Náplň práce:, •Organizační, řídící a plánovací činnost v rámci expedice hotových výrobků, •Vedení dokumentace o expedované výrobě, •Řízení činnosti dělníků příslušné směny, •Vedení docházky podřízených, •Dodržování expedičních postupů, BOZP, , Požadujeme:, •SŠ stavebního nebo strojního zaměření, •Organizační schopnosti, •Odpovědnost, •Schopnost komunikace, •Ochota pracovat na třísměnný provoz, , Nabízíme: , •Práce na hlavní pracovní poměr, •Nástupní mzda 29 – 34 000 tis/ měsíc , •Osobní ohodnocení , •Zajímavé firemní benefity, •Dotovaná strava, •25 dní dovolené. Pracoviště: Goldbeck prefabeton s.r.o., Chrudimská, č.p. 42, 285 71 Vrdy. Informace: Petra Pilcová, +420 773 759 086. Bankovnictví a finanční služby - Bankovnictví a finanční služby Finanční poradce 45 000 Kč Finanční poradci specialisté Poradce pro rodinné finance. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 45000 kč. Volných pracovních míst: 5. Poznámka: Finanční Institut - společnost s rostoucím podílem na trhu a specialista na rodinné finance hledá kolegu na pozici Poradce pro rodinné finance. , , Náplň práce: , - realizace smluvených schůzek s našimi klienty, které zajišťuje centrála společnosti , - spolupráce s analytickým oddělením , - nastavení optimálního portfolia klienta , - budování důvěrného vztahu s klientem , , Požadujeme: , - ukončené SŠ nebo VŠ vzdělání – minimálně maturita nebo praxe v oboru , - pozitivní přístup k práci , - ŘP skupiny B , - licence PPZ od ČNB - výhodou , - výborné komunikační dovednosti , - uživatelskou znalost na PC , , Nabízíme: , - zajištěnou klientelu callcentrem společnosti , - zázemí pobočky a veškerý servis zdarma , - pravidelná školení a workshopy , - přátelský tým, který Ti se vším pomůže , - pro šikovné poradce možnost kariérního růstu , , V případě zájmu se do výběrového řízení přihlaste na http://www.karierafi.cz. Pracoviště: Finanční institut b- kvapilova, Kvapilova, č.p. 595, 284 01 Kutná Hora 1. Informace: , . Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 23 000 Kč Skladníci, obsluha manipulačních vozíků. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 23000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Hledáme do našeho kolektivu skladníka. Požadujeme spolehlivost, pracovitost, samostatnost, zručnost, dobrý zdravotní stav, flexibilitu. , Náplň práce: vychystávání zboží podle objednávek, práce s paletovým vozíkem, vybalování a naskladňování zboží, udržování pořádku na skladě. , Řidičský průkaz sk. C výhodou., Zaměstnanecké výhody: průměrná mzda 23.500,-/měsíc, pouze ranní směna od 7:00 do 15:30, - zaměstnání na hlavní pracovní poměr, pracovní smlouva na dobu neurčitou, příspěvek na stravování, výraznou slevu na zboží, zázemí stabilní společnosti, přátelský kolektiv., V případě zájmu se hlaste telefonicky nebo emailem. , Místo výkonu práce: Adria Žehušice. Pracoviště: Josef moravec, V Chaloupkách, č.p. 9, 285 75 Žehušice. Informace: Josef Moravec, +420 327 399 116. Výroba - Výroba Montážní dělník 20 000 Kč Montážní dělníci výrobků ze dřeva a příbuzných materiálů. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: V případě zájmu se hlaste telefonicky nebo e-mailem. , Místo výkonu práce: Staré Nespeřice 20, Petrovice II.. Pracoviště: Lesoservis s.r.o., 285 04 Uhlířské Janovice. Informace: Václav Kádner, +420 724 206 002.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
8

Na zlepšení silnic má ročně plynout čtyři až šest miliard

Politolog Vladimír Srb
30

Politolog: Okupaci plánovali Sověti několik měsíců dopředu, naznačují informace

Na ochranu domů po H-Systemu chce kraj dát 750 tisíc

Střední Čechy – Na pomoc obyvatelům domů v Horoměřicích, jejichž výstavbu před dvaceti lety zahájila zkrachovaná společnost H-System a nyní hrozí 65 rodinám vystěhování, aby domy mohl konkursní správce prodat v dražbě, chtějí krajští radní vyčlenit tři čtvrtě milionu. V pondělí doporučili zastupitelům schválit finanční pomoc ve výši 750 tisíc korun pro Stavební bytové družstvo Svatopluk, k němuž Horoměřičtí patří.

POSLEDNÍ ROZLOUČENÍ: Smuteční obřady na Kutnohorsku

Kutnohorsko - Zarmoucení pozůstalí se v týdnu od 20. do 26. srpna naposledy rozloučí se svými blízkými.

Vydáváním účtenek se některé kempy nezatěžovaly

Střední Čechy – Příznivější výsledky než jiné turisticky atraktivní regiony zaznamenaly střední Čechy během rozsáhlé kontrolní akce celníků nazvané Kemp II, při níž se kontroloři v průběhu prvních dvou srpnových týdnů zaměřili výhradně na to, jak provozovatelé tábořišť plní povinnosti vyplývající ze zákona o elektronické evidenci tržeb: podnikateli často proklínaného EET. Jiným slovy: zda zákazníkům vydávají účtenky – a také zda elektronické údaje o platbách řádně zasílají do evidenčního systému správce daně.

Až na vrcholky hor se 165 kily na zádech a neckyáda na suchu: videa víkendu

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku o víkendu 18. až 19. srpna 2018.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT