Dakar ho pořád zajímá. „Dívám se na televizi, jsem ve spojení s týmem, takže dostávám do telefonu zprávy a fotky,“ vypráví muž nosící přezdívku Monsieur Dakar.

Tu získal od francouzských organizátorů už v roce 1994, kdy triumfoval podruhé.

„Klukům do závodu pochopitelně nemluvím. Mají toho dost, co musí vstřebat a během etap zvládnout. Jiná věc jsou mediální akce před každým ročníkem nebo po jeho skončení. Když je potřeba, objevuju se na představovačkách. Kontakt s týmem pořád udržuju, žiju s nimi,“ říká Loprais.

Josef Macháček z Buggyry v dunách.
Dakar: V místě, kde měl nehodu Goncalves, to bylo hodně ošemetné, řekl Macháček

Když se řekne slovo Dakar, spoustě Čechů se vybaví jeho jméno. Přes to, že naposledy startoval v roce 2006. Svérázný Valach je totiž pro nenáročnější vytrvaleckou soutěž takřka synonymem. S vozem Tatra ji šestkrát vyhrál, čtyřikrát skončil druhý a jednou třetí.

Řízení ho pořád baví, ale s novými modely se už nesveze. „Tam je všechno přizpůsobené Alešovým rozměrům. Moje postava je proti jeho poněkud mohutnější, takže by bylo zbytečné, aby se kvůli projetí předělávala sedačka,“ usmívá se účastník devatenácti dakarských dobrodružství.

Speciál uloupili bandité

S kamiony, s nimiž sbíral úspěchy, moc do styku nepřijde. „Šestikolka se prodala a údajně je stále ve Francii. První vítězný vůz ročníku 1988 je v kopřivnickém technickém muzeu, další je zase vystavený v Dobříči. Dvakrát první hasičský speciál nám v roce 1998 uloupili bandité při přepadení v Mauritánii. Trojnásobná šampionka Puma je majetkem Loprais teamu,“ líčí mistr volantu z Frenštátu pod Radhoštěm.

Kopřivnické vozy mu ale stále naplňují život. „Mám pár historických vozů: slavnou „šestsestrojku“, Tatru 70, ale tomuto koníčku nevěnuju moc času. S Pumou ale občas vyrážím na propagační akce,“ vypráví.

Martin Macík je po polovině Dakaru 2020 na pátém místě.
Macík zakončil první polovinu Dakaru šestým místem a dál nahání Lopraise

Podle Karla Lopraise se Dakar vydal správnou cestou. „V Saúdské Arábii je písek, duny a kamení. Výhodou proti Jižní Americe je to, že je blíž a terén víc připomíná původní africký Dakar.“

Stejně tak se mu líbí i nový Alešův vůz. „Praga vychází z osvědčené koncepce jeho předchozích kamionů. Co jsem mohl dosud vidět, tak jede rychle a spolehlivě. A věřím, že do cíle dorazí na nějakém pěkném místě,“ dodává.