Jsou jediní v České republice, kteří vyrábějí sériově větroně vlastní konstrukce. A lze jistě říct, že úspěšně, vždyť s jejich letadly se můžete setkat v Japonsku, Austrálii, Americe i leckde po Evropě.

Historie kutnohorské firmy začíná v roce 1989, kdy se bratři Ivan a Jiří Hodanové pustili do výroby modelů letadel. Původně zamýšleli vyrábět modely sportovních letounů, na kterých létali jejich kamarádi. Ti byli také prvními zákazníky. „Piloti od nás obdrželi dokonalé zmenšené kopie letadel, která létali, třeba i s plyšovým medvídkem na palubní desce,“ vzpomíná Jiří Hodan.

Postupem času došlo i na modely bojových letadel, které se staly vyhledávaným, byť rozhodně ne laciným sběratelským artiklem. Velmi populární jsou například v Japonsku, kde vyšla o modelech z kutnohorské firmy dokonce výpravná monografie a jejich nadšeným sběratelem je i japonský ministr financí.

Na kontě mají Kutnohorští i modely vzducholodí pro firmu Zeppelin nebo modely stíhaček F–16 pro americkou akrobatickou skupinu Thunderbird.
Cesta od modelů ke skutečným letadlům trvala sedm let a na jejím počátku byl modernizovaný kluzák, původně německé výroby. První vzlétl v roce 1997 a výroba se zastavila na pětasemdesáti kusech. Ty dnes létají po celém světě.

„Zástupce německé firmy nám tehdy řekl, že když děláme tak krásné modely, zvládneme i větroň, prý je to mnohem primitivnější,“ směje se Jiří Hodan.
Když asi před pěti lety získali dostatek zkušeností a sebevědomí, rozhodli se postavit konečně vlastní letadlo. V roce 2006 se vznesl do vzduchu první zcela originální stroj HpH 304 S. Postupem času úspěchy na závodech ukázaly, že tento letoun by mohl být naprosto konkurenceschopný. Dnes létá ve světě již šest nových českých větroňů z Kutné Hory.

Až potud to vypadá, že se odehrál příběh se šťastným koncem. Firma zaměstnává v současnosti zhruba třicet lidí, vyškolených odborníků. Aby mohla dále prosperovat, potřebuje ovšem své výrobky prodávat, což je, vzhledem k posilování koruny, stále větší problém.

„Je třeba si uvědomit, že český trh je pro naše letadla malý, musíme se poohlížet po světě. Bohužel, silná koruna nám vývozcům značně komplikuje život. Ale vzdát se rozhodně nehodláme,“ řekl neochvějný optimista a výrobce letadel z Kutné Hory Jiří Hodan.