Vývoj počtu malých obchodů pro AČTO mapuje společnost Nielsen. Zatímco například v roce 2017 podle jejího šetření zkrachovalo přes tisíc nezávislých prodejen o výměře do 400 metrů čtverečních, o rok později to byla asi polovina tohoto počtu. A loni s podnikáním skončily již jen necelé dvě stovky malých obchodníků.

Změna obchodních návyků

„Letos jsme vlastně nepocítili žádnou krizi, že bychom museli zavírat,“ konstatoval Hrdina. Lidé totiž kvůli strachu z nákazy změnili své obchodní návyky. „Snížila se frekvence nákupů a vzrostl průměrný nákup,“ vysvětlil Hrdina. Žádnou procházku růžovým sadem ale malí obchodníci přesto za sebou nemají. Vydrželi totiž jen za cenu zvýšených nákladů, jež si vynutila nařízená mimořádná hygienická opatření.

Personál HogoFogo Bistro připravuje zavření restaurace v 20:00, 13. října 2020 v Ostravě.
Majitelé oblíbeného HogoFogo Bistra v Ostravě doufají: Musí to trvat krátce!

Obchůdkům začínají pomáhat také některé samosprávy. „Posledních pět let vysvětlujeme starostům, hejtmanům i na ministerstvech význam a důležitost malých prodejen, zejména ve venkovských oblastech. A daří se nám to,“ uvedl předseda AČTO Pavel Březina. 

„V současnosti už téměř polovina krajů podporuje fungování nejmenších venkovských prodejen a rovněž mnozí starostové si uvědomují, že mít fungující prodejnu je pro život v obci naprosto nezbytné,“ míní.

Například Královéhradecký kraj za uplynulé dva roky na dotacích malým prodejnám rozdal přes 6,3 milionu korun. „Když vypukla letos v republice koronakrize, ujistili jsme se, že když jsme začali podporovat menší venkovské prodejny, měli jsme dobrou vizi,“ uvedl dosluhující hejtman Jiří Štěpán (ČSSD).

„Odezvy jsou velice kladné od zemědělců i od obchodníků, jelikož právě venkovské prodejny často podporují prodej regionálních potravin,“ prohlásil.

Ilustrační foto
COVID-19 změní strukturu české ekonomiky, tahounem se stanou služby

Změny zvyklostí zákazníků potvrzují kromě vesnických obchodů také třeba prodejny drogistického zboží. „Je evidentní trend méně častějšího, ale cílenějšího nakupování,“ řekla Deníku mluvčí sítě Rossmann Olga Stanley. „Situace uspíší a prohloubí digitalizaci obecně, a to zejména v místě prodeje,“ míní.

Nákupy přes internet

Význam rostoucího obchodování on-line zase vyzdvihl Jiří Peroutka ze společnosti dm. „Zákazníci v této době více využívají možnosti bezpečného a pohodlného nákupu přímo z domova,“ uvedl Peroutka. Od března do konce září podle něj tímto způsobem odbavili o 93 procent objednávek více než ve stejném období předchozího roku.

Zrušené prodejny

Rok: Počet zaniklých malých nezávislých prodejen o ploše do 400 metrů čtverečních:
2015 275
2016 396
2017 1082
2018 513
2019 195

Zdroj: AČTO