Nájemci z řad e-shopů, logistiky a výroby tak dnes jen velmi těžko nacházejí prostory, díky nimž by byly co nejblíže koncovému zákazníkovi. Největší zájem je logicky o lokality ležící v blízkosti Prahy, kde aktuální míra neobsazenosti činí pouhé půlprocento. To v podstatě znamená, že tamní sklady jsou v prakticky plně obsazené.

A jak zákon trhu káže, kombinace silné poptávky a vysoké obsazenosti logistických a průmyslových objektů se projevuje na zvyšování nájemného. O bezmála padesát procent tak v letošním prvním čtvrtletí meziročně vzrostlo v Praze a bezprostředním okolí (47 %) a ve Středočeském kraji (43 %), v celorepublikovém průměru se zvýšilo o pětinu (21 %). Nejvyšší nájemné za skladové a průmyslové prostory v daném období dosahovalo až 184 korun za m² a měsíc, v Praze a okolí je v některých případech nabízeno až za 200 korun za m²/měsíc.

Z tiskové konference ke kampani Nesuď podle slupky v restauraci Gran Fierro v Praze.
Tunami zbytků jídla mají restaurace plnit kompostéry, ušetří tím dost peněz

„K tomuto navyšování citelně přispívá i zdražování energií. Vedle nájemného rostou zálohy na služby a energie a to povede k dalšímu růstu požadovaného nájemného. Lze předpokládat, že v blízké budoucnosti dosáhne nájemné zejména v Praze a okolí dvojciferných čísel v eurech a přiblíží se tak evropskému standardu,” okomentovala aktuální situaci Markéta Vrbasová, vedoucí oddělení Industrial & Logistics ve společnosti Knight Frank.

Obrat e-shopů poklesl, zájem o sklady však stále roste

Stávající nájemci se tak podle ní snaží udržet si již pronajaté prostory i za cenu nárůstu záloh na energie. Vidí, že průmyslové nemovitosti nejsou a nebudou a jsou tak okolnostmi donuceni se s navýšením cen nějak poprat. Řešením tak může být zvýšení efektivity provozu ve skladu, automatizace, robotizace, a celkově maximální využití kapacit, které prostor nabízí. Firmy hledající nové prostory jsou pak nuceny přehodnocovat své požadavky na atraktivní lokality v blízkosti Prahy, případně rozkládají tyto náklady mezi své zákazníky. Lze tedy očekávat, že nárůst cen pocítí všichni, protože se projeví v konečné ceně spotřebního zboží a služeb.

„Válka na Ukrajině dosud neměla na množství poptávek žádný zásadní dopad. Pokud však bude pokračovat, očekáváme zvýšený zájem zejména o relokaci výrobních kapacit směrem do střední Evropy. V okolí Prahy se aktuálně chystá několik projektů se zaměřením malé a střední podniky, které by měly uspokojit velkou poptávku po tomto typu produktu. Cena, za kterou budou nabízeny, začíná na osmi eurech (200 Kč) za metr čtvereční měsíčně,” dodala Vrbasová.

Na festivalu nových pivovarů se na Štvanici představí i Hákův parní pivovar z Mlékojed.
V době covidové vznikly nové pivovary. Na Štvanici se pochlubí, co svedou

Podle webu ceska-ecommerce.cz je v ČR ve srovnání s ostatními zeměmi Evropy největší počet on-line obchodů na obyvatele. Aktuálně jich je téměř 51 tisíc a toto číslo, i když mírně, stále roste.

Růst zájmů o sklady a nárůst nájmů přichází i přes to, že obrat e-shopů v letošním prvním čtvrtletí poklesl ve srovnání se stejným obdobím loňska. Tento pokles je však v podstatě návratem k určitému normálu – loňská vysoká čísla byla způsobena lockdownem a s ním spojeným přesunem nákupů z kamenných prodejen na internet.