Americká agentura NASA udělala první krok k obydlení Měsíce. Našla totiž vhodná místa pro vybudování základny. Lunární jeskyně, do kterých se dá dostat z větších jam na povrchu, představují podle vědců stabilní a bezpečné prostředí s příjemnými teplotami, které je vhodné pro dlouhodobý průzkum a pozdější osídlení Měsíce.

Dvojitý kráter po dopadu neznámé rakety na povrch Měsíce tak, jak ho zachytila družice NASA Lunar Reconnaissance Orbiter
Záhada na Měsíci: NASA objevila dvojitý kráter, vytvořit ho měla neznámá raketa

Portál Hindustan Times vysvětluje, že jámy a důlky jsou zdrojem těch nejstabilnějších teplot na celé přirozené družici Země. Teploty v zastíněných místech se pohybují okolo sedmnácti stupňů Celsia. Deník Independent dodává, že mohou poskytnout lepší dlouhodobé bydlení než povrch Měsíce, který se během dne zahřeje až na 126 stupňů a v noci klesne na mínus 173 stupňů Celsia.

Stabilní teploty

Podle informací na portálu NASA jsou jámy a jeskyně vhodné také k ochraně před kosmickým a slunečním zářením a mikrometeority. „Asi šestnáct z více než dvě stě jam jsou pravděpodobně zhroucené lávové trubky,“ řekl doktorand planetárních věd na Kalifornské univerzitě v Los Angeles Tyler Horvath, který vedl nový výzkum publikovaný v časopise Geophysical Research Letters. Takové trubky se vytvářejí i na Zemi, a to protékáním roztavené lávy pod tou ochlazenou. Zhroucením stropu trubek se pak otevře jáma.

Horvath pomocí termokamery zjišťoval, jak se teplota v jámách liší od teploty na povrchu Měsíce. S kolegy se zaměřil na sto metrů hlubokou prohlubeň o délce a šířce fotbalového hřiště. Výsledky ukázaly, že teploty během dne kolísají jen mírně a pohybují se pod dvaceti stupni. Dvě z prozkoumaných jam měly také viditelné převisy, které by mohly vést až do jeskyň či dutin.

NASA pomocí sondy LRO přibližuje, jak vypadá povrch Měsíce:

Zdroj: Youtube

Lidé v jeskyních začali a taky se do nich vrátí

„Měsíční jámy jsou fascinujícím prvkem na měsíčním povrchu. Vědomí, že vytvářejí stabilní tepelné prostředí, nám pomáhá vytvořit si obrázek o těchto jedinečných měsíčních rysech a vyhlídce, že je jednoho dne prozkoumáme,“ okomentoval objev vědec z Goddardova vesmírného letového střediska NASA v Marylandu Noah Petro. „Lidé se vyvinuli v jeskyních a do jeskyní se můžeme vrátit, až budeme žít na Měsíci," řekl nadšeně pracovník na palubě LRO David Paige.

Záběry z mise Apolla 11 na Měsíc v roce 1969
NASA chce zpátky svůj ztracený měsíční prach z Apolla 11. A také některé šváby

Zrychlená práce americké agentury na objevení vhodného místa pro měsíční základnu má svůj důvod. Portál Hindustan Times je toho názoru, že se snaží předehnat Čínu, která už v minulosti oznámila, že na vesmírné základně chce pracovat s Ruskem. Amerika tak chce být první zemí, která dokáže udělat Měsíc obyvatelným. Vědcům může vybudování lunární základny pomoct s výzvami, jako je pěstování potravin, poskytování kyslíku astronautům nebo shromažďování zdrojů pro experimenty.

Přirozená družice Země

Povrch Měsíce je neustále ozařován slunečním zářením a je často tak horký, že by se na něm uvařila voda. Po dopadech komet a asteroidů je poset krátery. Portál Solar System Exploration také vysvětluje, že Měsíc je jedinou přirozenou družicí Země. Střední vzdálenost od naší planety je přibližně 384 tisíc kilometrů. Jeden kompletní oběh kolem Země zabere 29,530 dne.