„Kutná Hora je v současnosti především známá svou architekturou, součástí zdejší kultury však byla samozřejmě též hudba, jak o tom svědčí i řada hudebních památek i historických záznamů,“ podotkl Štěpán Kafka z pořadatelského souboru Cantica s tím, že záměrem akce je oživit a posluchačům přiblížit hudbu spjatou s Kutnou Horou v období vladislavské gotiky a renesance, tedy v období mezi lety 1470 až 1620.
„Vybrali jsme skladby z kutnohorských rukopisů a také od autorů, kteří zde v té době působili a skládali přímo pro místní literátská bratrstva. Skladby zazní v prostorách, kde byly kdysi pravděpodobně některé z nich provozovány – na kruchtách v kostele svatého Jakuba. Některé z nich posluchači uslyší v novodobé premiéře,“ předeslal Kafka.
Program
Kutnohorská hudba gotiky a renesance – koncert v kostele sv. Jakuba, sobota od 18 hodin. Účinkují: Cantica, Učitelský smíšený pěvecký sbor Tyl, Svobodné hudební bratrstvo (Praha).
Kutnohorské gotické hudební rukopisy – přednáška v zasedací síni Vlašského dvora, sobota od 19.15 hodin. Přednáší: Štěpán Kafka.
Hudba Kutnohorského kodexu – koncert v kostele sv. Jakuba, neděle od 15.30 hodin. Účinkují: Gontrassek, varhaník Michal Novenko, Svobodné hudební bratrstvo.
Kutnohorský kodex – slavnostní prezentace novodobé edice v budově arciděkanství v 16.45 hodin. Přednáší: Jan Baťa z Ústavu hudební vědy Filozofické fakulty Univerzity Karlovy. V rámci této prezentace budou předány výtisky novodobé edice tohoto pramene zástupcům kutnohorských institucí.
O účinkujících
Gontrassek je komorní vokální soubor, který působí na Ústavu hudební vědy Filosofické Fakulty University Karlovy. Soubor se zabývá interpretací hudby v českých zemích v 15. a 16. století. Používá k tomu notový materiál, spartovaný přímo z dochovaných pramenů. S jeho projektem „Deset tisiec rytieřov“ se mohli kutnohorští posluchači seznámit na koncertě v roce 2005. Více o sboru najdete ZDE.
Profesor Michal Novenko je mezinárodně renomovaný český varhaník. Koncertuje po celé Evropě i zámoří, je také zván do porot varhanních soutěží v Evropě i v USA a vede mezinárodní kursy: dosud nejvýznamnějším z nich byla Mezinárodní letní škola mladých varhaníků v britském Oundle. Dále hostuje na Sarum College (Anglie), University of Texas a přednášel i v JAR a v Mexiku. Od studijních let se Michal Novenko intenzívně zajímá o historické varhany, věnuje se jejich dokumentaci a propaguje jejich koncertní využití. Novenkovo varhanní umění je zachyceno na řadě nahrávek pro domácí i zahraniční rozhlas, v televizních pořadech a na mnoha CD. Více najdete ZDE.
Svobodné hudební bratrstvo je volné sdružení hráčů na historické hudební nástroje zaměřené zejména na interpretaci renesanční a raně barokní hudby. Z posledních projektů, kterých se soubor účastnil, stojí za zmínku například koncert „Z Benátek do Kroměříže“ aneb Nešpory v hudbě XVII. století, který vznikl ve spolupráci s Ensemble Vocal de Bourgogne pod vedením Judith Pacquier a Étienna Meyera. Program byl uveden ve Francii, v Praze a i v Kutné Hoře v chrámu sv. Barbory na podzim 2007. Více o souboru najdete ZDE.
Cantica je kutnohorský komorní pěvecký soubor zaměřující se zejména na starou hudbu. Jeho specialitou je rekonstrukce historických skladeb kutnohorské provenience. Z projektů je možno jmenovat například pořádání semináře „Kutnohorské hudební rukopisy“ v roce 2005. Více o souboru najdete ZDE.
Učitelský smíšený pěvecký sbor Tyl je kutnohorský amatérský pěvecký sbor, jehož historie sahá až do roku 1846. Kromě učitelů jsou členy sboru zpěváci různých profesí. Zpívá především duchovní hudbu, ale i skladby světské, lidové a černošské spirituály. Z projektů je možno jmenovat provedení Dvořákova Stabat Mater, Mozartova Te Deum apod. Více o sboru najdete ZDE.