„Masopust je svátek, který souvisí s ukončením zimy. Je pohyblivý, stejně tak jako Velikonoce,“ přiblížila etnografka z Regionálního muzea v Kolíně Dana Přenosilová, která se zabývá lidovou kulturou. Později se k vítání jara přidává i zahájení půstu před Velikonocemi.

Masopust opět ožil po sametové revoluci

Tradice masopustních průvodů sahá přitom až do středověku. „V řadě obcích se tato tradice přerušila a znovu obnovila až po roce osmdesát devět,“ přiblížila etnografka. Tuto tradici vzkřísili před zhruba devíti lety také v Malešově. „Jsem rád, že se tu ta tradice udržuje,“ podotkl malešovský starosta Bedřich Hoferek. Průvod má už v obci i své skalní i nové účastníky.

Před samotným průvodem se sejdou aktéři a připraví masky. Kolem deváté ráno vychází průvod od domu s číslem popisným jedna. „Obejdeme všechny domy v obci. U každého se zastavíme, zahraje hudba a zatancuje se. Končíme u restaurace. Tam zastřelíme medvěda a za zvuku hudby ho doneseme do restaurace,“ shrnul průběh průvodu starosta.

Medvěd je jednou z tradičních postav masopustního průvodu. „Váže se k němu pověra, že jak vysoko medvěd vyskočí, tak vysoké bude obilí,“ vysvětlila Přenosilová s tím, že obdobné vesnické oslavy vesměs souvisí s dobrou úrodou a jejím zajištěním.

Kromě toho chodívá v průvodu také šašek s bičem, který má za úkol odhánět nemaskované. V žádném průvodu už od středověku neměl chybět Žid, bába s nůší, či Turci. „Máme masky v černé i bílé barvě, jak má být,“ dodal Hoferek. V malešovském průvodu se objevuje každoročně například postava kata, policajta, zdravotní sestřičky, či pojízdná šatlava.

Scénář průvodu reaguje na události

Jak zmiňuje etnografka, tak scénář masopustního průvodu často reflektuje aktuální události ve světě, ale i v obci. „Když byly zimní olympijské hry v Naganu, tak se tam objevovaly postavy hokejistů. Teď se chodí v převlečení třeba za politiky,“ zmínila Přenosilová.

Malešovský starosta s místostarostou tvoří osazenstvo pojízdné šatlavy a účastní se každého průvodu. „Četníci nám vodí hříšníky. My je odsoudíme a dáme nějakou tu dobrotu,“ přiblížil Hoferek.

Masopust se stává poměrně populární tradicí, která proniká i mimo obce. Zapojují ho do svých programů školská i jiná zařízení. „Budeme vyrábět masky a pak půjdeme s dětmi průvodem obcí,“ zmínila ředitelka křesetické školy Soňa Pavlíková. Průvod městem pořádá poněkolikáté i kutnohorská Mateřská škola Pohádka.

Jak probíhal masopust ve Vlkanči. Reportáž z události, která se konala o víkendu najdete v tištěném vydání Kutnohorského deníku ve středu 9. února 2011.

KUTNOHORSKO

19. února – Okřesaneč
13 hodin: maškarní průvod
20 hodin: maškarní merenda (hrají Staré Klády), bohatá tombola

26. února – Hostovlice
12.30 hodin: průvod obcí od obecního úřadu, součástí programu bude zabíjačka
20 hodin: maškarní bál

5. března – Malešov
9.30 hodin: průvod obcí vychází od domu čp. 1

KOLÍNSKO

19. března – Polepy
9 hodin: průvod obcí včetně kočáru taženého koňmi