Na akci, která proběhla v režii nízkoprahového zařízení pro děti a mládež Archa, římskokatolické farnosti a nadačního fondu Eduzměna se četlo z knihy povídek O mulo! Mulo je v romštině duch zemřelého, který se vydává ze světa zesnulých mezi živé, aby s nimi hovořil. V knize dvacítka romských autorů právě příběhy na toto téma přináší. V kapli předčítala v češtině a romštině i další z autorek, Eva Danišová. Jejich napínavé příběhy na místě vizuálně doprovázel ilustrátor knihy Martin Zach, jehož kresby se tu naživo přenášely na plátno. Součástí večera, jehož se zúčastnily asi čtyři desítky lidí, byla i prodejní výstava obrázků s romskou tematikou, jejichž autory jsou klienti centra Archa, a také prodej knih z nakladatelství Kher. Výtěžek z obojího putoval právě na obnovu kostnice.

"Dušičkové dny nás upozorňují, že možná kromě toho světa, ve kterém se pohybujeme, existuje ještě jiný svět. A že s těmi, kdo do něj odejdou, možná nemusíme tak úplně ztratit kontakt," řekl farář Pavel Tobek s tím, že myšlenka, že smrt není definitiva, je poměrně rozšířená všude na světě. Jak to mívají v tomto směru čeští Romové a jaké zkušenosti si nesou hosté večera následně zaznělo v živé diskusi.

Večer byl vyvrcholením dlouhodobého projektu, který měl hned několik cílů. V první řadě chtěl ukázat prostřednictvím seminářů romské literatury dětem z romské komunity krásu romského jazyka a podpořit je v hledání vlastní identity. V průběhu dvou let tak vznikla v NZDM Archa romská knihovnička, která slouží klientům centra i dalším zájemcům. "Další metou bylo, aby se děti ze sociálně znevýhodněného prostředí zapojily do aktivit běžných pro jejich vrstevníky," říká Alžběta Brychtová, koordinátorka sociálních služeb Dítě a kůň, pod něž Archa spadá.

Děti tedy navštívily Muzeum romské kultury a zúčastnily se přednášek a výtvarných workshopů, jejichž výsledek byl na akci O mulo! k vidění. Zároveň letos proběhly i semináře o romské literatuře pro učitele a širokou veřejnost nebo návštěva romských autorů na ZŠ Kamenná stezka. "Romští autoři se ve výuce literatury často opomíjejí," říká Monika Seifertová, koordinátorka minigrantů Eduzměny. "Vědomí, že existují, je přitom pro budování sebevědomí a identity romských žáků důležité, mohou zafungovat i jako pozitivní vzor," dodává.

Projekt završila neotřelá myšlenka, že sociálně znevýhodněné děti mohou podpořit obnovu sedlecké kostnice. Celkem se během veřejného čtení podařilo získat částku 3 659 korun.

Lucie Römer