Předchozí
1 z 10
Další

Petr Paták, ředitel SOŠ a SOU Kladno

Petr Paták, ředitel SOŠ a SOU KladnoPetr Paták, ředitel SOŠ a SOU KladnoZdroj: Deník/Kateřina Nič Husárová

Jak se změnili studenti za poslední rok?
Myslím si, že poslední rok se žáci změnili pozitivně i negativně. Jsem rád, že převažuje kladné hodnocení. Žáci se naučili větší samostatnosti, jsou pečliví při zpracování zadaných úkolů a určitá anonymita podporuje aktivní komunikaci i u těch žáků, kteří před třídou plnou spolužáků měli trému. Negativním jevem je sociální izolace žáků. Chybí jim vrstevnický kontakt, možnost společných zážitků. Jejich názory a pocity jsme zjišťovali v anketě a z jejich výsledků víme, že jsou velmi spokojeni se svými učiteli, kteří pro ně připravují zajímavou výuku.

Co jste se při distanční výuce naučil vy?
Zcela určitě jsem si rozšířil kompetence v oblasti ICT. Dnes je pro mě, ale i pro celý tým pedagogů, samozřejmostí využívání mnoha nástrojů při on-line výuce, tvoříme si výuková videa, testy, prezentace. Je samozřejmostí, že se více než 70 našich zaměstnanců účastní pravidelných videokonferencí, realizujeme on-line třídní schůzky. Povedla se nám úžasná akce, kdy jsme s našimi pedagogy připravili pro žáky on-line projektový den, abychom jim distanční výuku zpestřili. Ohlas žáků na tuto akci byl mimořádně kladný.

Narazili jste na triky studentů při on-line výuce? A na jaké?
Využívání ICT techniky v distanční výuce s sebou nese pro vynalézavé žáky možnost získávat odpovědi na otázky učitele nestandardním způsobem. Jsou to však opravdu pouze jedinci.

Jiří Veverka, ředitel Základní školy T. G. Masaryka Komárov  

Jiří Veverka, ředitel základní školy T. G. Masaryka, KomárovJiří Veverka, ředitel základní školy T. G. Masaryka, KomárovZdroj: Deník/Radek R. Kaša

Jak se změnili žáci za poslední rok?
Ve velké míře dětem chybí ten prvek socializace – hodiny ve třídách, přestávky, společný oběd – zkrátka společné trávení času na půdě školy. To určitě zanechá nějakou stopu. Na druhou stranu se musely naučit pracovat lépe se svým časem, a především pak děti na druhém stupni jsou více samostatné a učí se větší odpovědnosti za sebe. Dále pak děti, které měly problémy se do školy připravit za normálního provozu, mají teď tyto potíže ještě větší.

Co jste se při distanční výuce naučil vy?
2. Jako učitel jsem se naučil pracovat s aplikací Workspace. Povedlo se nám to spustit už v loňský rok v dubnu. Rozšířil jsem si i znalosti práce s videm a naučili jsem se perfektně komunikovat prostřednictvím online techniky. Jako ředitel jsem měl poprvé možnost používat prvky krizového řízení v takovém rozsahu a pořádně jsem si vyzkoušel reagovat z hodiny na hodinu, ze dne na den. A i díky tak dobrému týmu, který mám za sebou, to zvládáme velmi dobře.

Narazili jste na triky žáků při on-line výuce? A na jaké?
Tak víme, že jsou o krok, dva před námi, co se týče online výuky. Používají telefony ke konzultaci, takže se stává, že například jeden z žáků úlohu vypracuje, další ji opíšou a poznáme to tak, že tam všichni mají stejnou chybu. Při češtině se zase spoléhají na automatické opravy textových editorů. Více validnější data momentálně ještě nemám, ale chceme to s dětmi rozebrat.

Jindřich Synek, ředitel SOŠ a SOU stavební Kolín  

Jindřich Synek, ředitel SOŠ a SOU stavební KolínJindřich Synek, ředitel SOŠ a SOU stavební KolínZdroj: Deník/Jana Martinková

Jak se změnili studenti za poslední rok?
Těžko to mohu posoudit, když jsem je půl roku neviděl, jsou doma. Viděli jsme jen ty, které jsme zvali na individuální pohovor. Mám strach, že studenti budou leniví. To se ví, doma u počítače je to příjemné.

Co jste se při distanční výuce naučil vy?
Určitě hodně. Pro některé pedagogy to bylo novum, ale máme technické obory, takže to pro nás jistě znamenalo rozšíření stávajících znalostí. Děláme například online konference na rozdíl od dob, kdy jsem se ve škole scházeli. Jsem rád, že mě situace přinutila učit se nové věci. Určitě to neodsuzuji. Jak se říká – nouze naučila Dalibora housti.

Narazili jste na triky studentů při on-line výuce? A na jaké?
Trvale. Jsou mladí a šikovní, vymýšlí, jak to či ono obejít. Ale nesetkali se s úspěchem. Vyžaduji připojení přes kameru, vím, jak pracují. Leckdy tvrdili, že to či ono technicky není možné. Stačilo ale říct, že jim dávám 30 vteřin, pak si to přes naše prostředky ověříme. Do minuty se pak najednou všechny technické problémy u 90 procent studentů vyřešily.

Charlotta Kurcová ředitelka ZŠ a MŠ Teplýšovice  

Charlotta Kurcová ředitelka ZŠ a MŠ TeplýšoviceCharlotta Kurcová ředitelka ZŠ a MŠ TeplýšoviceZdroj: Deník/Zdeněk Kellner

Jak se změnili žáci za poslední rok?
U některých žáků pozorujeme, že jim chybí řád nebo mají obavu z návratu do školy. Ale většina dětí situaci zvládla dobře.

Co jste se při distanční výuce naučila vy?
Distanční výuka měla pro mě přínos především pro práci s výukovými programy. Také jsem se dovzdělávala v tom, co všechno se na počítači dá zvládat.

Narazili jste na triky žáků při on-line výuce? A na jaké?
Samozřejmě, že se znovu našel nějaký ten koumes. Některé děti, aby splnily povinnost odpovědět, poslaly sice vyplněný kvíz, ale místo odpovědí napsali třeba jen ggggg.

Ivana Dobešová, ředitelka Střední zemědělské školy a Vyšší odborné školy Benešov  

Ivana Dobešová, ředitelka Střední zemědělské školy a Vyšší odborné školy BenešovIvana Dobešová, ředitelka Střední zemědělské školy a Vyšší odborné školy BenešovZdroj: Deník/Zdeněk Kellner

Jak se změnili studenti za poslední rok?
Řekla bych, že studenti nyní umí lépe vyhodnotit kvalitu výuky ve škole, že začínají být víc aktivní, protože si uvědomují, že jde po tak dlouhé době doma, do tuhého. A také se do školy opravdu těší.

Co jste se při distanční výuce naučila vy?
Samozřejmě jsem si rozšířila znalosti při práci s počítačem. Ale velmi mě situace poučila také v tom, že někteří žáci byť nejsou tolik vidět, pracují systematicky a velmi dobře a jiní naopak potřebují při své práci dozor.

Narazili jste na triky studentů při on-line výuce? A na jaké?
O tricích, které žáci zkoušejí se bavíme s kolegy na poradách. Když odhalíme, že by se někde mohlo podvádět, učiníme opatření, abychom tomu zabránili. Hlavně jde o písemné testy. Když žák, který normálně neprospívá, má najednou výborné výsledky, tak je to sice dobře, ale náhlá změna situace se také musí také náležitě vyhodnotit.

Iva Lokajová, ředitelka Základní školy Mnichovická Kolín  

Iva LokajováIva LokajováZdroj: archiv Ivy Lokajové

Jak se změnili žáci za poslední rok?
Naučili se mnohem lépe pracovat s technikou, někteří se naučili správě rozložit čas mezi učení a volno, někteří jsou více samostatní, na druhou stranu jim chybí kolektiv a po dlouhé době už začínají ztrácet motivaci.

Co jste se při distanční výuce naučila vy?
Člověk se naučil lépe pracovat s novými programy, urychlilo to zavádění nových technologií do výuky. Krásně lze dělat online porady, absolvovat x školení, aniž by člověk musel kilometry daleko. Online jsme se naučili pracovat i s předškoláky.

Narazili jste na triky žáků při on-line výuce? A na jaké?
Neměli jsme větší problémy. Starší žáci nepoužívají kameru, někdy poslouchají jedním uchem a třeba při tom hrají hru. Jeden vypracuje úkol a rozešle to všem. Takže nic závažného, moc je chválím.

Yveta Šmejkalová, učitelka ZŠ Juventa Milovice

Yveta Šmejkalová, učitelka ZŠ Juventa MiloviceYveta Šmejkalová, učitelka ZŠ Juventa MiloviceZdroj: archiv Yvety Šmejkalové

Jak se změnili žáci za poslední rok?
Rozdíl mezi těmi, kteří chtějí a kteří na to dlabou se zvětšil.

Co jste se při distanční výuce naučila vy?
Naučila jsem se trpělivosti a většímu pochopení.

Narazili jste na triky žáků při on-line výuce? A na jaké?
Učím první stupeň, tak moc netrikují. Občas lžou, že jim nejde mikrofon.

Marek Velechovský, učitel ZŠ Nymburk  

Marek Velechovský, učitel ZŠ NymburkMarek Velechovský, učitel ZŠ NymburkZdroj: archiv Marka Velechovského

Jak se změnili žáci za poslední rok?
To se těžko odhaduje, protože jsem je už hooodně dlouho neviděl „naživo“ a tím myslím opravdu na živo a ne přes monitor počítače.
Ale určitě je to významně posunulo v ICT, zařazením moderních technologií do běžného života a doufám, že i větší samostatností a samoorganizací.

Co jste se při distanční výuce naučila vy?
Pracovat úplně jinak a v podstatě sám. Samozřejmě bych se k využívání některých aplikací nedostal vůbec, či mnohem pomaleji, ale distanční výukou jsme byli vhozeni před hotovou věc a museli jsme se to naučit ze dne na den. A to zase většinou sami – tady jsme se ale semkli a uspořádali si vlastní školení mezi učiteli navzájem.

Narazili jste na triky žáků při on-line výuce? A na jaké?
Triky? Jako, že při vyplňování testů sedí u internetu a vyhledávají si to? To je přeci samozřejmé a kdo něco takového nepředpokládá, tak je mimo dnešní realitu. S tím samozřejmě dopředu počítám a naopak úkoly směřuji tak, aby si vyhledávat museli, třídili si sami informace a on-line svět využívali pro své dobro.

Jan Nechutný, ředitel SOU Nové Strašecí  

Jan Nechutný, ředitel SOU Nové StrašecíJan Nechutný, ředitel SOU Nové StrašecíZdroj: Deník/Josef Rod

Jak se změnili studenti za poslední rok?
Pořádně nevím, moc jsme je neviděli.

Co jste se při distanční výuce naučil vy?
Trpělivosti.

Narazili jste na triky studentů při on-line výuce? A na jaké?
Moc jsme je nehledali. Je nám jasné, že někteří opisují a podvádí, ale alespoň mají snahu.

Marie Kruntová, ředitelka ZŠ a MŠ Čistá

Marie Kruntová, ředitelka ZŠ a MŠ ČistáMarie Kruntová, ředitelka ZŠ a MŠ ČistáZdroj: Deník/Josef Rod

Jak se změnili žáci za poslední rok?
Žáci se nám za poslední rok změnili hodně. S jinými problémy se potýkají mladší žáci a něco jiného zase trápí žáky starší. Po roce distanční výuky se u žáků z druhého stupně objevují psychické problémy, zaznamenáváme i stavy úzkosti. Špatně snášejí sociální izolaci, chybí jim vrstevníci. Některé z dětí nemají denní režim a řád, naučily se chodit pozdě spát. Často jsou bez aktivního pohybu a raději tráví čas u digitálních přístrojů. Změnily se tedy i po fyzické stránce, přibraly na váze. Na druhou stranu se však díky distanční výuce naučily samostatně učit, vyhledávat si informace, třídit je apod. Musely začít číst.

Co jste se při distanční výuce naučila vy?
Tak jako ostatní pedagogové i já jsem se zdokonalila ve využívání digitálních technologií. Z hlediska manažerského se mi potvrdilo, jak nezastupitelnou roli má správně nastavená komunikace, a to nejen v organizaci samotné, ale právě na úrovni učitel - žák, učitel- rodič. Vnímám, že laická veřejnost někdy nemá představu o tom, jak náročná je příprava, organizace a následná realizace distanční výuky, což mě vzhledem k mým zaměstnancům velmi mrzí.

Narazili jste na triky žáků při on-line výuce? A na jaké?
V poslední době jsme se se žádnými triky ze strany žáků nesetkali.