Obnova této lokality na dálničním kilometru 70,1, vpravo od D1 ve směru na Brno, má být jedou z reakcí na dlouhodobý nedostatek míst, kde je možné odstavit nákladní auta. A současně ukázkou, jak by to časem mohlo vypadat i jinde. „Po rekonstrukci se bude jednat o první malou odpočívku v novém stylu,“ uvedl ve středu Martin Buček z týmu komunikace ŘSD. Zbývá tak doplnit už jen termín: novinka se má zrodit za devět měsíců. „Uvedení do provozu je v plánu na začátku prázdnin 2021,“ upřesnil Buček.

Práce na revitalizaci malé odpočívky ze 70. let minulého století začaly už v červnu. Nový kabát jí má za necelých 58 milionů korun pořídit společnost Eurovia. Využít se má již existující studna, která poslouží k zásobování vodou, a přivedení elektřiny umožní vybudovat veřejné osvětlení s LED svítily. A nepůjde o nějaké jen tak obyčejné lampy! „Koncepce osvětlení je navržená ve spolupráci s Odbornou skupinou pro světelné znečištění České astronomické společnosti, aby nedocházelo ke světelnému smogu,“ upozornil Buček.

Nové uspořádání odpočívky má mimo jiné pomoci tomu, aby zde mohlo stát více náklaďáků; parkovací místa budou připravena pro 12 nákladních a 26 osobních vozidel, dále dva autobusy – a tři místa budou určena pro auta s přívěsy, karavany či obytné vozy. Projekt současně pamatuje i na kontrolní stanoviště pro Policii ČR.

Za 3,2 metru vysokou gabionovou zdí v délce 328 metrů, která se právě buduje, aby oddělila odpočívku od samotné dálnice, mají být také k dispozici záchodky s automatickými toaletami, 44 laviček plus sedm laviček i se stolem, 24 odpadkových košů – a dokonce i čtyři posilovací fitness prvky. Co na první pohled vidět nebude, je třeba odvodnění s instalovaným odlučovačem ropných látek. „Odpočívka bude mít rovněž kamerový dohled a systém pro sledování obsazenosti stání pro nákladní vozidla. Tato data se budou přenášet do dálničního informačního systému, kde budou vyhodnocena a dále poskytnuta řidičům,“ doplnil Buček.

Pražský okruh. Ilustrační foto.
Dostavbu Pražského okruhu odmítají i radnice