Z přijatých podnětů hygienici sami prověřovali formou kontrol 42, upřesnila Dana Šalamunová z krajské hygienické stanice. „V 19 případech nebyly podané podněty v kompetenci orgánu ochrany veřejného zdraví – a byly proto předány příslušným dozorovým orgánům,“ konstatovala. Jestliže si lidé stěžovali na zdravotní obtíže po konzumaci, na bídnou kvalitu podávaných pokrmů či na očividný nepořádek a zjevně zanedbaný úklid, zdá se, že některým hostinským se nepodařilo uhlídat ani zásadní problémy, jaké by profesní čest vůbec neměla připustit. Může to souviset i se změnami v uplynulých měsících i letech, kdy z oboru postiženého koronavirovými omezeními natrvalo odešla řada zkušených pracovníků, jež se někdy daří nahrazovat jen obtížně.

Fritéza při inspekci.
Každý pátý řízek může být problém. Inspekce prověřila restaurace v kraji i Praze

Další udání se týkala nedodržování zákazu kouření v zařízeních poskytujících služby společného stravování – a v průběhu ledna a února, kdy ještě platila některá covidová omezení, došlo i na podněty týkající se nedodržování mimořádných opatření ministerstva zdravotnictví.

Zákazníci by se někde hodně divili

Celkově hygienici provedli ve středních Čechách za první tři měsíce letošního roku 510 kontrol v provozovnách stravovacích služeb. Vedle restaurací šlo zejména o kantýny ve firmách a kuchyně vařící pro pacienty a klienty sociálních služeb. Odhalených nedostatků nebylo málo. I když v 89 případech stačila domluva, padly i pokuty v celkovém součtu za bezmála čtvrt milionu korun: 220,6 tisíce. Hygienici také vydali 25 opatření směřujících k zajištění zjištěných nedostatků. K těm mimo jiné patřilo sedm příkazů k likvidaci závadného jídla, další dva příkazy k vyřazení ze stravovací služby či devětkrát nařízená sanitace neboli provedení důkladného úklidu. „Ve zvláště závažných případech může být kontrolovaná provozovna uzavřena, případně v takovém zařízení může být omezena činnost, a to do doby odstranění nedostatků,“ připomněla Šalamunová.

Nejčastěji se opakujícím nedostatkem, s 22procentním zastoupením, bylo neoznačování polotovarů připravovaných v kontrolovaných provozovnách; bez označení tak nelze třeba prověřit, jak jsou staré. Často se opakovalo také nedodržování hygieny provozu (18 procent), nevyhovující skladování potravin a surovin (11 procent), nedodržení požadovaných teplot (10 procent) či skladování prošlých věcí (rovněž 10 procent).

Ilustrační snímek.
Víte, co si objednáváte? Hygienici odhalili podvody zákazníků v restauracích

Pětiprocentního podílu pak dosáhlo klamání spotřebitele, spočívající zejména v nahrazení surovin slibovaných zákazníkům něčím lacinějším. Konkrétně takto bylo zaměřeno 70 kontrol – a při sedmi z nich se našly nedostatky. Dobře nedopadly ani odběry vzorků pokrmů a potravin k dalším rozborům: ze 14 vzorků pět nevyhovělo požadavkům na zdravotní nezávadnost. „Jednalo se o pokrmy, které byly odebrány v rámci podnětu spotřebitele na přesolování pokrmů v rámci stravování seniorů,“ uvedla Šalamunová. Laboratorní analýza tak potvrdila, že stížnost byla oprávněná.