Rozsáhlé možnosti

Technickými vychytávkami na kandelábrech se ale nemusí chlubit jen hlavní město. Podobné lampy – avšak na rozdíl od těch pražských prakticky nerozeznatelné od běžných – začaly fungovat v obci Dolní Břežany. I ony umějí víc než jen svítit úspornými LEDkami. Také sledují ovzduší i to, zda se v blízkosti neozývá kravál. Do budoucna by je mělo být možné snadno doplnit třeba veřejnými nabíječkami nebo zařízením k šíření internetového signálu, stejně jako namontovat další technologie – to už by však podle Tomáše Záruby, ředitele společnosti, jež lampy dodala, mohlo být nejspíš založeno na komerčních vztazích. Tak, aby se z pronájmů místa na sloupech, na něž lze narazit častěji než na každém rohu, mohl zaplatit samotný provoz veřejného osvětlení.

Tím že „chytré osvětlení“ provozují už nějaký čas, se rádi pochlubí na leckteré radnici. Projektový manažer Středočeského inovačního centra pro oblast Smart Cities (koncept chytrých měst) Přemysl Růžička však Deníku řekl, že on by o chytrých lampách nehovořil. „Bez dalšího navázání s doplňujícími technologiemi je přímo za prvek Smart City nelze označovat,“ vysvětlil, že i když jde o LED lampy, umějí pouze svítit. Jejich hlavní výhodou je tedy provoz úsporný – nebo ještě úspornější. Přijde na to, co kde pořídili. „Někde tyhle LEDky normálně září, jinde se mohou stmívat podle času a ročního období – nebo se třeba zapnou jen ve chvíli, kdy někdo jde, aby to nesvítilo pořád,“ objasnil, že míra šikovných funkcí je rozdílná. Stále však jde pouze o svícení.

Hlavně parkování

Třebaže je ředitel Záruba přesvědčen, že právě veřejné osvětlení nadupané doplňujícími funkcemi se do budoucna může stát osou všech smart projektů, čistokrevné chytré lampy se ve středních Čechách budou zřejmě prosazovat pomalu. A to i ve velkých městech.

V Mladé Boleslavi se s jejich bezprostředním zaváděním nepočítá, řekla Deníku Šárka Charousková z magistrátu. „Ve spolupráci se Škodovkou, která zavádění chytrých řešení podporuje, se intenzivně připravuje koncepce Smart City; možná se v rámci tohoto konceptu něco objeví,“ konstatovala. Zatím město klade důraz především na chytré autobusové zastávky s živým jízdním řádem, který ukazuje, za kolik minut autobus pojede, Wi-Fi signálem či možností dobít telefon. Důležité je také zavádění chytrého parkovacího systému, umožňujícího nejen platby z mobilu, ale také ukazující, kde je volné parkovací místo.

Parkovací senzory vybavené bateriemi s desetiletou životností se osvědčují třeba v centru Benešova. Jejich zásluhou mohou údaje o volných místech najít řidiči na informačních tabulích, ale i uživatelé internetových prohlížečů či mobilní aplikace; ta umožňuje i platby. Přes aplikaci v mobilu lze platit parkovné třeba i ve Slaném nebo v Poděbradech.

Od aut po kontejner

Aplikace k chytrému parkování se osvědčuje i v Kolíně. „Lidé mohou zaplatit platební kartou i si parkování na dálku prodloužit prostřednictvím mobilu,“ řekla Deníku Iva Blümelová z radnice. S tím, že využívat moderní systém umožňuje Karlovo náměstí, okolí nádraží, Obecní dvůr či Sokolská – a připravuje se rozšiřování. Přehled o volných místech mohou řidiči i zde získat jak prostřednictvím interaktivních cedulí, tak i přes web a v mobilní aplikaci. Ta navíc umožňuje jednoduché placení – a případně i sama upozorní, že už je čas doplatit. Klíčovými smart projekty jsou v Kolíně dále elektronizace radnice, chytré autobusové zastávky, souhrnná aplikace Kolín v mobilu, chytrá klíčenka pro školáky, mapování zaplněnosti kontejnerů na tříděný odpad či podpora elektromobility zřizováním nabíječek pro elektrická auta i kola. „Chytré lampy ale zatím nechystáme,“ poznamenala Blümelová.

Jiné je to v Kladně. Tam testují integrační platformu INVIPO, do které se sbíhají informace ze čtyř oblastí. „Jedná se o chytré parkování, zaplněnost podzemních kontejnerů, polohu autobusů MHD a chytré veřejné osvětlení,“ řekla Deníku za magistrát Štěpánka Filipová. „Pro otestování senzoriky na lampách veřejného osvětlení byla vybrána lokalita nad bývalým pivovarem, kde jsou na louce určené pro venčení psů umístěny lampy, které se mají v noci, v době od 23 hodin do 4 hodin ráno, rozsvěcet na základě pohybových senzorů, pokud se v této době někdo rozhodne vyvenčit psa,“ upřesnila.

Nesvítí někde zbytečně?
Hlavním přínosem chytrých lamp není snížení nákladů na osvětlení. Analýzy ukazují, že finanční částky, které se uspoří na elektřině (zhruba 40 procent) vyváží náklady na pořízení chytré elektroniky. Inteligentní osvětlení však dlouhodobě snižuje náklady na dohled, protože na závadu samo upozorní.

Především však chytré lampy dokážou svítit přesně podle potřeby. Samy sledují změny v okolí a automaticky se jim přizpůsobují. Podle pohybu v ulici (nebo třeba i v celém městě) mohou upravit svůj jas a tím zvýšit bezpečnost, či naopak zvýšit komfort pro lidi žijící v jejich blízkosti snížením světelného smogu a nesvítit zbytečně v odlehlých ulicích.