V minulém týdnu hejtmanka reagovala vysvětlením, že ona se věnuje své práci naplno, a tak manžel přebírá povinnosti spojené s fungováním rodiny; o víkendech jí navíc zdarma dělá řidiče, když ji vozí po akcích, které představitelka kraje navštěvuje. Zdůraznila současně, že o možnosti poskytnout auto rodinnému příslušníkovi se výslovně zmiňuje smlouva, kterou uzavřela s krajským úřadem.

Tento týden v pondělí pak uspořádala společně s manželem tiskovou konferenci. Pokorný oznámil, že se už „nedotkne žádného předmětu Středočeského kraje“ kromě své ženy – a v prohlášení přečteném před novináři se zmínil o tom, že manželku požádal, „aby je auta zbavila“. Následně mluvčí hejtmanství Nicol Lenertová uvedla, že smlouva byla vypovězena a vůz stojí na krajském úřadě.

Ve čtvrtek krajský úřad zveřejnil text smlouvy – a to dokonce prostřednictvím odkazu na úvodní straně portálu kr-stredocesky.cz (odkaz ZDE). Kdokoli se tak může poklikat až k ustanovení: „Uživatel smí zapůjčit přidělené vozidlo rodinným příslušníkům (manžel/manželka, registrovaný partner, popř. druh/družka).

Další osoby smí řídit vozidlo pouze za mimořádných okolností spočívajících v ohrožení života nebo zdraví jeho nebo jiných osob nebo možnosti prodlení a za předpokladu účasti uživatele při této jízdě“. Dokument také mimo jiné definuje způsob, jak mají být vykazovány soukromě ujeté kilometry.

Vedle již vypovězené dohody hejtmanky zveřejnil kraj ještě čtyři další – se stejným ustanovením. Týkají se ještě jednoho superbu a tří octavií poskytnutých krajem dalším členům středočeského zastupitelstva. Jedná se o Milana Němce (ČSSD), předsedu výboru pro sociální věci, Ivo Šance (STAN), předsedu kontrolního výboru, Marii Kaufmann (ANO), předsedkyni výboru pro hospodářský a regionální rozvoj, vědu a výzkum a Pavla Hubeného (KSČM), předsedu komise pro majetek.

Zveřejněním smluv ale rozruch zřejmě neutichne. Je možno předpokládat snahy o porovnávání toho, jak jmenovaní zastupitelé automobil využívali a používají dnes – včetně mediálního přetřásání toho, jaké pokyny týkající se využívání vozu jinými osobami slyšeli při přebírání vozu od garážmistra.

Očekávatelné je také úsilí přijít na kloub tomu, kdo a podle jakého klíče vybíral volené zástupce občanů, kteří dostali příležitost k soukromému využívání svěřených aut v rozsahu, jaký v jiných krajích zřejmě není. Lze odhadovat, že zveřejnění jmen dalších uživatelů služebních aut a dokumentů s nimi spojených zřejmě spíš přileje oleje do ohně, než by vedlo k ukončení debat.

Předmětem dohadů, úvah a spekulací se také jistě stane fakt, že zatímco dvě z pětice zveřejněných smluv mají datum z loňského listopadu, zbývající tři byly uzavírány v dubnu – v případě hejtmanky jde o 2. 4. 2018. S prvním vyjádřením k využívání služebního auta kraje svým manželem Jermanová vystoupila právě v dubnu; na tiskové konferenci v Berouně konané 25. dubna. Reagovala tehdy na již dříve zaslaný novinářský dotaz. Šťouralové se pak mohou pozastavit třeba i nad tím, proč čtyři z vozidel připomínaných zveřejněnými smlouvami mají pražské registrační značky, zatímco jedno středočeskou.

Debaty kolem krajského auta – a nyní možná i aut – tedy zřejmě neutichnou. Zvlášť když se blíží veřejné zasedání krajského zastupitelstva, svolaného na pondělí 27. srpna.

Rekonstrukce ulice Cyrila Boudy v Kladně už míří do finále.
Rekonstrukce ulice Cyrila Boudy v Kladně už míří do finále