Regulativ podle jeho slov nemůže působit zpětně. „Nové podniky se budou řídit regulačním plánem. Pro již působící podnikatele plánujeme i pozitivní motivaci, že jim nějakou určitou částkou z městského rozpočtu přispějeme, aby své výklady změnili podle nějakého doporučení," vysvětlil.

V centru města by se tak podle jeho slov neměla objevit například křiklavá barva. „Chtěli bychom, aby do toho výrazně mluvil nový městský architekt v souladu s památkáři, kteří naši zónu mají na starosti," podotkl.

Nové změny by se měly dotknout i reklamních „áček", tedy samostatně stojící reklamy, nyní se schvalují na dobu jednoho roku. Tak tomu ale nebylo vždy. „V roce 2006 byla některá áčka povolena na 99 let," řekl místostarosta Michael Kašpar.

Regulační plán

Co se týká reklamy celkově, město pracuje na regulačním plánu. „Minimálně stejná opatřená, která bychom chtěli, aby byla dodržována v památkové rezervaci, by měla být v obecně závazné vyhlášce. Chceme, aby měla výrazný vliv na vytváření vizuální podoby města," uvedl.

Vše záleží ale na novém architektovi města, který jako první úkol dostane tvorbu této obecně závazné přihlášky, pravidla budou pak použita i pro regulativ městské památkové rezervace.

Co se týká městského architekta a jeho výběru, starosta Vít Rakušan označil výběrové řízení za zajímavé. „Lidé, kteří postoupili, byli odborníci na slovo vzatí, výběr nebyl jednoduchý, všechny myšlenky byly velmi zajímavé," naznačil.

Vizuální smog

Všichni architekti však v podstatě řešili ale ten samý problém. „Byla shoda ode všech kandidátů, že historické centrum památkové rezervace si zaslouží větší míru ochrany. Jako červená nit se výběrovým řízením táhla myšlenka, že ve středu Kolína je značný vizuální smog," řekl výsledek pohovorů s architekty Vít Rakušan.

Vymezené teritorium města by tak mělo mít přísnější regulativ, podle slov starosty nechce město vytvářet vyhlášky pro vyhlášky.

Čtěte také: Praha chystá regulaci reklamy na sloupech v památkové rezervaci