Takové jsou dopady únorového rozhodnutí středočeských zastupitelů o zrušení krajských stipendií, jež zůstala zachována jen do června. Původně byla zavedena v roce 2009 za hejtmanského působení Davida Ratha (tehdy ČSSD), aby lákala zájemce k vybraným oborům, které jsou na trhu práce potřebné, ale mezi žáky o ně není dostatečný zájem. Takzvaným podporovaným oborům to ale větší vlnu uchazečů nepřineslo. V některých oborech jich dokonce ubývalo. Před devíti měsíci tedy krajští zastupitelé kývli na argument, že plošně vyplácená stipendia nic neřeší: zájem se nezvedl, i když od jejich zavedení na ně kraj vynaložil celkově 125,7 milionu korun.

Podpora vybraných oborů

Stejnému účelu mají peníze sloužit dál, ale jinak. Nyní krajští radní rozhodli o jejich rozdělení mezi školy. S tím, že jejich vedení bude vědět, jak peníze původně určené na stipendia utratit, aby se obory staly atraktivnějšími.

Ilustrační foto.
Některé osobní vlaky dojezdí. Další větší vlna škrtů se nyní nechystá

Podle slov krajského radního Milana Váchy (STAN) peníze směřují právě do škol, které mají podporované obory. K těm patří nejen řemesla jako například elektrikář, zedník, tesař či klempíř, ale i příprava na takové profese jakými jsou pekař, řezník, zahradník nebo zemědělec – či třeba praktická sestra.

Celkem jde o 37 oborů; vesměs stejné, pro které byla dříve určena krajská stipendia a dlouhodobě je po nich poptávka na trhu práce. Většinou jejich žáci dostanou výuční list, asi sedmina však končí i maturitou. A naopak nechybějí ani obory určené pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.

Peníze za výkon, ne jen tak

„Pro využívání peněz z nového programu jsme stanovili jednoduchá a transparentní pravidla,“ konstatoval radní Vácha. S tím, že školy je mohou využít na pořízení vybavení, které výuku udělá lákavější nebo třeba zpříjemní pobyt v dílnách – avšak vyloučeno není ani pokračování ve vyplácení finančních podpor. Už to však bude ve stylu něco za něco. Pro takový případ radní hovoří o materiální motivaci žáků například formou různých soutěží nebo dlouhodobého hodnocení podle předem stanovených pravidel. Jak přesně se rozhodnou peníze využít, zůstává na rozhodnutí ředitelů jednotlivých škol.