Opoziční občanští demokraté změnu označují za návrat ke „starým pořádkům“, které podle nich připomínají dobu vlády sociálně demokratického hejtmana Davida Ratha. Naopak úřad opevňování svých bran vysvětluje jako opatření v rámci zvýšení bezpečnosti a zajištění ochrany osob a majetku. 

Tak nebo tak, změna je tu: režim vstupu do budovy ve Zborovské ulici na pražském Smíchově se mění. S okamžitou platností a zásadně. „Nově bude vstup umožněn oprávněným osobám na základě platné identifikační karty (ID) a pro veřejnost na základě návštěvnické ID karty – nebo zcela nově zavedené IDC Event karty,“ informovalo hejtmanství na krajských webových stránkách. Údaje o pravidlech platných od středy se na nich objevily v úterý odpoledne.

Úředníci a zaměstnanci nově musí povinně procházet přes turnikety, které jsou u vstupů nainstalovány již léta – dosud cedule hlásila, že je to dobrovolné – a ani návštěvníci už neprojdou přes recepci s pouhým pozdravem. Od obsluhy si musejí nechat vydat návštěvnickou kartu. Ta se bude lišit podle cíle návštěvy. Kdo má namířeno na konkrétní odbor či za konkrétní osobou, obdrží návštěvnický ID průkaz. Ani s ním však nesmí vyrazit ke schodišti či k výtahu samostatně. Návštěvníka si na recepci někdo musí přijít vyzvednout – a jako doprovod na něj dohlížet po celou dobu pohybu po budově. Už by tedy nemělo být vidět třeba čekající lidi posedávající na chodbě před kancelářemi odboru sociálních věcí. A problematická bude i možnost zastavit se při odchodu třeba v kantýně.

V objektu se ale konají i hromadné akce: zpravidla semináře nebo školení. Pro tyhle účely je určena novinka: takzvané IDC Event karty. S těmi se návštěvníci pohybovat samostatně smějí. K jejich získání ovšem nestačí říci: jdu se školit. Nárok nemá nikdo, kdo není na seznamu. Pořadatelé všech plánovaných akcí totiž nejpozději den předem musí předat na podatelnu seznam návštěvníků.

Jak se bude zajišťovat možnost účasti občanů na zasedáních krajského zastupitelstva, ze zákona veřejnosti přístupných, poprvé ukáže praxe na sklonku ledna. A jistě bude třeba dořešit i další souvislosti – například přednedávnem se v prostorách úřadu uskutečnila tradiční adventní akce: prodejní výstava, v jejímž rámci nabízely vánoční dekorace i další své produkty organizace poskytující sociální služby – a to nejen úřednictvu, ale obyčejným příchozím. Podle nových pravidel by se uspořádání podobné akce zdálo napříště nemyslitelné.

Opozice nešetří kritikou. Jako argument může použít například pravidla platná pro návštěvy radnic včetně prostředí srovnatelného s hejtmanstvím: pražského magistrátu. Protiargumentem se zase mohou stát třeba pravidla platná pro příchozí v parlamentních budovách nebo ve firemních objektech.

Tak ostatně změnu, která představuje skutečně razantní zpřísnění pravidel, hájí i bezpečnostní ředitel krajského úřadu Jindřich Schenk. „Cílem tohoto opatření je snaha vytvořit pro zaměstnance a osoby pohybující se v budově bezpečné prostředí,“ uvedl. S důrazem na fakt, že využití turniketů ke kontrole vstupu do budov úřadů je v dnešní době běžné. Schenk hovoří o naprosté samozřejmosti, která je minimálním předpokladem pro zajištění bezpečnosti ve veřejných budovách. Mimo jiné to znamená, že příchozí musí počítat se zdržením – a nevyplácí se tedy chodit na poslední chvíli.

Dosud se kontroly návštěvníků týkaly pouze těch, kteří vstupovali do budovy po skončení úředních hodin. A i tato pravidla platila sotva pár týdnů. Stala se reakcí na nedávnou noční nezvanou návštěvu spojenou s vykradením několika kanceláří – včetně pracoven radních za ANO Jaroslavy Němcové a Františka Petrtýla.