VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Odpůrci dálnice D3: špatná příprava špatného projektu

Střední Čechy – S kritikou příprav dostavby středočeského úseku dálnice D3 – či přesněji: přímo s odmítáním samotného projektu – vystoupili ve čtvrtek odpůrci soustředění do iniciativy Alternativa středočeské D3. Místo budování dálnice, jež podle nich spíše než občanům poslouží zahraničním kamionům, pro něž prý bude přímo „pozvánkou do regionu“, požadují vylepšení současné silnice první třídy číslo 3.

14.6.2018
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Libor Plíhal

Hejtmanky mají jasno

Volání po urychlené dostavbě dálnice je slyšet poměrně často. Přednedávnem při návštěvě členů vlády v Jihočeském kraji kritizoval průtahy premiér Andrej Babiš (ANO). Naposledy Deník zaznamenal toto téma ve středu; během společné tiskové konference hejtmanek Středočeského hraje Jaroslavy Pokorné Jermanové (ANO) a její jihočeské kolegyně Ivany Stráské (ČSSD).

Podle středočeské hejtmanky má tato dálnice společně s dostavbou Pražského okruhu a dalšími chystanými stavbami výrazně ulevit „tranzitnímu“ středočeskému regionu, kterým prostě musejí projet všichni, kteří směřují odkudkoli kamkoli napříč republikou. Výhodná prý bude D3 hned ze dvou důvodů: jednak z hlediska zmírnění dopravní zátěže, která se nyní projevuje častými kolnami, jednak tím, na sebe stáhne významnou část vozidel, jež nyní ničí krajské silnice nižších tříd.

Jen vyhozené peníze?

Zcela jinak nahlížejí na věc odpůrci z iniciativy Alternativa středočeské D3, kteří prý hovoří jménem více než tisícovky signatářů petice – a také za devět obcí. Nepovažují se za ekologické aktivisty, jak zastánci dálnice často o oponentech hovoří. Pro své postoje mají vedle ochrany přírody a krajiny i řadu dalších argumentů; včetně těch ekonomického charakteru. Protnout střední Čechy trasou D3 považují nejen za škodlivé, ale rovněž zbytečné a nepotřebné; za marnotratné vyhazování peněz. Své výhrady sepsali v otevřeném dopise, který adresovali předsedovi vlády Babišovi.

Alternativní řešení dopravních problémů území dotčeného D3Projekt dostavy středočeské části D3 podle nich regionu nepomůže. Ve čtvrtek to jménem iniciativy připomněl lingvista, literární teoretik a genealog Pavel Šidák. „V nepřijatelném časovém horizontu a za přemrštěnou cenu má několik nejasných přínosů – a mnoho jasných nevýhod,“ konstatoval. Přípravy středočeského úseku D3 podle jeho slov již dlouho odčerpávají prostředky i pozornost od mnohem potřebnějších opatření. „To dále zvětšuje prostor pro plýtvání, korupci, spekulace a navyšování finančních nákladů,“ shrnul Šidák mínění odpůrců.

Ti premiéra vyzývají, aby si o věci důkladně promluvil s ministrem dopravy Danem Ťokem (za ANO) a šéfem Ředitelství silnic a dálnic Janem Kroupou. Měl by se prý zajímat jak o dopravní výhodnost, tak o výhodnost ekonomickou, stejně jako o to, z jakých zdrojů by stavba měla být financována. Upozorňují mimo jiné na zastaralost podkladů, z nichž dokumentace středočeského úseku D3 vychází – přičemž výslovně zmiňují hydrogeologický průzkum v rámci EIA (posuzování vlivu na životní prostředí): opírá se prý o klimatická data z let 1961–1990.

Chtěli by také slyšet odpovědi na otázky, proč na jednom z hlavních tahů na jih zatím nebyly provedeny kroky důležité pro posílení bezpečnosti a plynulosti provozu: především jde o výstavbu obchvatů Obramovic, Miličína – a u Benešova o bezpečné nájezdy, mimoúrovňové křižovatky a zahloubení silnice I/3. Z jejich pohledu se na zásadní kroky stále čeká, když úřady zajišťují spíše jen kosmetické úpravy: patníky, svodidla, značení. A jestliže jako častý argument zaznívá, že nová dálnice odlehčí obcím a silnici I/3, měl by prý někdo jasně říci, jak to hodlá zajistit.

Řešení pro občany

O to, jak by měl se zjištěnými fakty premiér naložit, nemají pisatelé otevřeného dopisu pochybnosti. „Vyzýváme vás, abyste se zasadil o ochranu dotčeného území a jeho obyvatel před vážnými negativními a nevratnými změnami v souvislosti s plánovanou D3 ve středních Čechách. Zastavte špatnou přípravu špatného projektu a požadujte užitečnější a mnohem levnější dopravní řešení pro občany České republiky, ne pro zahraniční kamiony. Vyplatí se to,“ napsali Babišovi.

Jedním dechem radí, co by za potřebné považovali oni. Jestliže dané území trápí především příměstská doprava, dálnice prý řešení nepřenese. Naopak modernizace a další opatření ke zlepšení průjezdnosti a bezpečnosti provozu na silnici I/3 nabízejí velký potenciál. Mimo jiné by to znamenalo vybudování dalších jízdních pruhů, výstavbu obchvatů – ale i mimoúrovňových křižovatek, přechodů či tunelů. A potřebný je také rozvoj příměstské dopravy (zvláště na železnici, ale i reorganizace autobusových linek) se současným vybudováním parkovišť typu P+R a B+R (princip dojetí na místo, odkud lze pokračovat veřejnou dopravou, je shodný – ale s parkováním jízdních kol).

Výhrady k přípravě středočeské dálnice D3 (dále SD3):
1. Trasa dálnice je vedena nevhodně a projekt je špatně připraven, takže je neustále záplatován a představuje pro své okolí značné hrozby. Jak je zřejmé z projektové dokumentace, může dojít k propadům v poddolovaném území, poškození domů, zničení vodních zdrojů mnohých obcí, sesuvům aj. „nepředvídatelným“ událostem – obdobně jako v případě dálnice D8.
2. K projektu SD3 chybí nezávislá ekonomická analýza, která by posoudila její ekonomickou výhodnost a věrohodně prokázala poměr nákladů a přínosů. Díky tomu mj. stále rostou náklady projektu a stát je tu opět jako dojná kráva.
3. SD3 je předražená. Interní situační zpráva ŘSD (2016) uvádí zcela odlišné ceny než PR výstupy v médiích. Náklady cca 60 mld. Kč potvrdilo ještě v roce 2017 MD. Náklady na 1 km dálnice jsou tedy 1 mld. Kč! Jaké obrovské přínosy by vyvážily tak obrovské náklady? V případě realizace odčerpá dálnice ze státního rozpočtu nemalou část prostředků, které bude chybět v jiných oblastech.
4. Hrozí nám katastrofální sucho. Budovat obří stavbu, která ohrozí místní zdroje půdy, pitné vody obcí a vodní i tepelný režim krajiny, je sebevražda. Zásobovat vodou z dálkových přivaděčů další odběratele není bezpečné.
5. Stavba dálnice v navrhované trase je v příkrém rozporu s evropskou Směrnicí č. 2006/118/ES o ochraně podzemních vod před znečištěním a zhoršováním stavu, se zákonem ČR č. 254/2001 Sb. o vodách, s Programovým prohlášením Rady Středočeského kraje ve volebním období 2016–2020 (kapitola Životní prostředí a zemědělství) a je také v rozporu s národní Strategií přizpůsobení se změně klimatu v podmínkách ČR, která byla schválena usnesením vaší vlády č. 861.
6. Obáváme se mnohaletých průtahů stavby, objížděk při nekončících opravách, navyšování nákladů a zátěže okolí, při čemž negativní důsledky ponesou především místní obyvatelé. Nechvalně známá dálnice D8 a další výsledky činnosti ŘSD jsou vážné varování.
7. Není jasné, jak si ŘSD poradí se stavebně komplikovanou stavbou v náročném území, když i v rovinatém území mezi Táborem a Českými Budějovicemi máme místo dálnice stále jen nekonečné staveniště.
8. Projekt ohrožuje bezpečnost, kvalitu života a zdraví i ekonomické zájmy obyvatel nemalé části Středočeského kraje. Navíc při stavbě, opravách a při nehodách na dálnici budou vozidla hledat objízdnou trasu v území, kde žádná neexistuje – doprava bude vedena po lokálních silnicích a středem obcí. Poničí při tom silnice a další vybavení obcí, ohrozí zdraví a životy lidí.
9. Dopravní význam SD3 pro ČR je přeceňovaný. Stavba by nevedla do Prahy, ale do obrovské dopravní zácpy na problematickém městském okruhu u Jesenice, který je již přes 8 let v „prozatímním provozu“, a odkud ani neexistuje odpovídající kapacitní spojení s hlavním městem. Dopravní spojení s Jihočeským krajem celkem brzy zajistí dálnice D4, modernizovaná silnice I/3 a železniční koridor.
10. Projekt SD3 nevyřeší dopravní problémy regionu, naopak pozve zástupy kamionů (kterých se vyspělé evropské země snaží zbavovat), aby si udělaly objížďku přes střední Čechy. SD3 bude indukovat další dopravní zatížení daného území i celé ČR vlivem rozšíření kapacity pro mezinárodní kamionovou dopravu.

Zdroj: Alternativa středočeské D3

Pisatelé otevřeného dopisu premiérovi Andreji Babišovi:

PhDr. Roman Andres
Pavel Hrabec
Miroslav Hruška
Mgr. David Pěknic
Mgr. Alena Radová
PhDr. Pavel Šidák, Ph.D.
Ing. Jitka Velíšková
Ing. Michaela Závodná



Autor: Milan Holakovský

14.6.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Řemeslné práce - Řemeslné práce Svářeč 13 400 Kč

Svářeči Svařeči kovu a nerezu. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13400 kč. Volných pracovních míst: 5. Poznámka: Jedná se o práci s kovem., Požadavky: flexibilita, dobrý zrak a zdravotní stav, čistý rejstřík trestů, ochota učit se novým věcem., Nepravidelná pracovní doba., V případě zájmu se hlaste telefonicky nebo emailem., Místo výkonu práce: Okružní 600, Zruč nad Sázavou. Pracoviště: Devama pliz s.r.o. p, Okružní, č.p. 600, 285 22 Zruč nad Sázavou 1. Informace: Mariya Dotsenko, +420 774 271 786.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 16 900 Kč

Pomocní skladníci Skladník, operátor. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16900 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Náplň práce: příjem a výdej materiálu, počítání směnových inventur., Požadujeme: čistý trestní rejstřík, ochotu směnovat., Nabízíme: smlouvu na dobu neurčitou přímo s Foxconnem, 25 dní dovolené, závodní stravování od 6 Kč, autobusová doprava z Kolína, každoroční navyšování mezd. , V případě zájmu pište na uvedený email, případně volejte nebo se dostavte osobně v pondělí až pátek v 8-16hod, nebo na náborovém odpoledni - každou středu ve 13hod., Místo výkonu práce: Karlov 245, Kutná Hora.. Pracoviště: Foxconn technology cz s.r.o., 284 01 Kutná Hora 1. Informace: Michaela Motýlová, +420 327 538 111.

Výroba - Výroba Mechanici a opraváři osobních automobilů 24 500 Kč

Mechanici a opraváři průmyslových strojů a zařízení Seřizovač strojů - náborový příspěvek 10000,- Kč (vhodné i pro zámečníky a automechaniky). Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 24500 kč, mzda max. 26500 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Novým zaměstnancům dáme náborový příspěvek 10.000Kč (Podmínkou je nástup do 31.8.2018), , Co vás čeká: Na této pozici bude Vaším úkolem především seřizování licích strojů dle požadavků výroby a nasazování nástrojů a forem na lisy. , Jaké znalosti a dovednosti byste měli mít: vzdělání technického směru a praxe na stejné nebo obdobné pozici výhodou, samostatnost, pečlivost., Co vám můžeme nabídnout: stabilní zázemí nadnárodní společnosti, každoroční valorizace platu, , 5 týdnů dovolené, příspěvek na dětský tábor, práci s nejmodernějšími technologiemi v příjemném prostředí, dotované závodní stravování, placené vzdělávání, firemní akce.. Pracoviště: Ljunghall s.r.o., Vrchovská, č.p. 1813, 286 01 Čáslav. Informace: Monika Konečná, +420 327 300 030.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 24 000 Kč

Skladníci, obsluha manipulačních vozíků Skladník s náborovým příspěvkem 25 000,- Kč. Požadované vzdělání: střední nebo střední odborné bez maturity a bez vyučení. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 24000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pro pobočku v Kutné Hoře aktuálně hledáme kolegyni / kolegu na pozici SKLADNÍK s náborovým příspěvkem 25.000,- Kč., Vaší pracovní náplní bude: příjem a výdej stavebního materiálu, poskytování informací zákazníkovi k odebíranému zboží, péče o manipulační techniku, úklid skladu., Bude se Vám hodit: zkušenost s prací ve skladovém úseku nebo znalost stavebních materiálů, znalost manipulace s vysokozdvižnými vozíky, zkušenost s inventurami zásob, na zákazníka orientované vystupování., Co Vám můžeme nabídnout: NÁBOROVÝ PŘÍSPĚVEK 25.000,- Kč, motivující finanční ohodnocení, 5 týdnů dovolené, 2 dny zdravotního volna, stravenky v hodnotě 100,-Kč, zázemí renomované společnosti, příspěvek na pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou zaměstnavateli, příspěvek na penzijní pojištění, slevu na firemní výrobky a zboží, nadstandardní pracovní oblečení, zázemí renomované společnosti, přátelský kolektiv a podporu ostatních kolegů., Termín nástupu: IHNED, popř. dle dohody, Místo výkonu práce: Kouřimská 141, 284 01 Kutná Hora. Pracoviště: Izomat stavebniny s.r.o. p, Kouřimská, č.p. 141, 284 01 Kutná Hora 1. Informace: Lucie Bejčková, +420 727 828 425.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Mexická fanynka. Fotbalové MS Rusko 2018
13

Kráska z Mexika, Asie nebo Evropy? Vyberte nejhezčí fanynku skupiny F

Ilustrační foto

KRIMI MIX: Muž řídil auto i přes zákaz

Migranti pochytaní u Velimi se do kamionu dostali nejspíš tajně. Česko opustí

Kolínsko – Cizineckou policii zaměstnala 14. června dramatická událost. Z kamionu firmy, která sídlí ve Velimi, a který cestoval z Ruska, totiž nečekaně vyskákali čtyři migranti.

Krajskou soutěž hasičů ovládli profesionálové z Kutné Hory

Střední Čechy /FOTOGALERIE/, VIDEO/ – Zvítězili předminule, vyhráli minule – a letos zas. Hasiči z Kutné Hory se o víkendu potřetí za sebou stali vítězi krajské soutěže v požárním sportu. Tu v sobotu i v neděli hostil Městský stadion Sletiště v Kladně.

POSLEDNÍ ROZLOUČENÍ: Smuteční obřady na Kutnohorsku

Kutnohorsko - Zarmoucení pozůstalí se v týdnu od 25. června do 1. července naposledy rozloučí se svými blízkými.

Operní týden završila opera Madama Butterfly

Kutná Hora – Dvacátý druhý ročník festivalu Operní týden nabídl v Kutné Hoře čtyři večery. Ten poslední se uskutečnil v neděli 24. června. Na programu byla opera Giacoma Pucciniho s názvem Madama Butterfly.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT