VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Praha uvažuje o metru na letiště. Rekonstrukci kladenské železnice to neovlivní

Střední Čechy – Nemá to být „rychlodráha“, jak se často nepřesně zmiňuje, ale moderní elektrifikované příměstské spojení vyhovující nejmodernějším požadavkům na tento typ dopravy. Tak se dlouhodobě hovoří o chystané železnici spojující Prahu s Kladnem s odbočkou na Letiště Václava Havla ze stanice Praha-Ruzyně přes zastávku Dlouhá Míle.

23.11.2017
SDÍLEJ:

Metro. Ilustrační foto. Foto: DENÍK/ Dimír Šťastný

Budování dlouhodobě slibované trati připravuje Správa železniční dopravní cesty. A zatím nepřipouští, že jiná alternativa než vlaky jezdící na Masarykovo nádraží by existovala i pro kolejové spojení ruzyňského letiště s centrem Prahy. Úvahy o možnosti prodloužit metro přece dávno vzaly zasvé – a příznivě nedopadlo ani posuzování možností dovést k letišti tramvajovou trať. Nebo to už neplatí?

K letišti metrem z Veleslavína?

Před půl rokem, v polovině května, primátorka Prahy Adriana Krnáčová (ANO) notně překvapila. V rámci debat o zkvalitnění dopravy na letiště zmínila i možnost obnovit úvahy o dostavbě metra v severozápadní části metropole. Přípravy na budování kladenské železnice, jejíž součástí by se měl stát i právě zásadně rekonstruovaný Negrelliho viadukt, však její slova nijak neovlivnila. 

Krnáčová ovšem jasně prohlásila: po expertech Dopravního podniku hl. m. Prahy bude žádat analýzy všech souvislostí případného vybudování odbočky podzemní dráhy k letišti, která by vedla od stanice Nádraží Veleslavín a zelené trase A. Hlavně odpověď na otázku, zda by metro nemohlo zajistit spojení letiště s centrem metropole dřív než železnice.

Varianta trasy od Nemocnice Motol

Nyní následují další kroky, které mohou vyvolávat otazníky kolem budoucnosti pokračování příprav stavby na kladenské trati v dosud chystané podobě. Ukazuje se totiž, že podnět primátorky nezapadl – byť se mírně pozměnil. Hana Pohanová z dopravního podniku ve středu informovala, že do konce roku by měla být hotová studie, která prověří protažení áčka na letiště od současné konečné – tedy od stanice Nemocnice Motol.

Neznamená to však, že by Praha nyní odmítala budování železnice na letiště, v územním plánu zohledněné již v roce 1999. Právě vlakové spojení, vybudované jako součást modernizace trati Praha–Kladno, je dlouhodobě považováno za základní formu dopravního napojení letiště na centrum města; podporu mu vyslovila i vláda. A nic se na tom nemění ani z pražského pohledu. „Vedle možnosti prodloužení metra A tak vedení města ve spolupráci se Správou železniční dopravní cesty dále zvažuje propojení Letiště Václava Havla s centrem pomocí odbočky z modernizované železniční tratě,“ tlumočila Pohanová pohled magistrátu.

Původně přitom byly karty rozdány jednoznačně. Zdálo se jasné, nezpochybnitelné a nezvratné, že někdejší úvahy o vybudování metra na letiště vzaly zasvé s rozhodnutím o dostavbě nejnovějšího úseku linky A s konečnou stanicí Nemocnice Motol. Ten slouží cestujícím už od předloňska.

Byl to verdikt politiků, jejichž argumentem se tehdy staly závěry expertních posudků. Právě z nich se vlastně zrodila nynější motolská konečná. Dříve se počítalo s tím, že zelená trasa bude z Veleslavína pokračovat na Dlouhou Míli – tam měl vniknout i velký přestupní terminál pro Středočechy cestující do metropole – a dále na letiště. Nápad se ale neprosadil. Tehdejší hodnocení? Tahle varianta je obtížná, nevýhodná a nerentabilní. A šlus. Trasa byla přesměrována na Motol.

Doba se mění, argumenty také

Co před léty zvítězilo jako nezpochybnitelná pravda, se ovšem z dnešního pohledu nemusí jevit tak jednoznačně. Doby, kdy zaznělo jasné „ne“ prodloužení metra, jsou pryč. Původní dokumentace dostala punc „v některých aspektech překonané“ – a nyní zní nové heslo: je třeba zohlednit vývoj, k němuž došlo v mezidobí. Právě proto primátorka uložila dopravnímu podniku vypravovat novou studii se zhodnocením současných možností. „Ze závěrů studie by měl vyplynout odhad možných nákladů – a rovněž časový odhad možné realizace,“ konstatovala Krnáčová. Co bude dál, se uvidí. Primátorka to ovšem zformulovala s větší noblesou: „Závěry této studie budou sloužit jako podklad k rozhodnutí, zda tato varianta bude z naší strany nadále variantou preferovanou.“

Schválené dokumenty změnu neznají

S prodloužením metra prozatím nepočítá žádný z dokumentů, které v Praze nastiňují podobu budoucího rozvoje metropole. V případě, že by protažení zelené trasy mělo dostat zelenou, znamenalo by to změny nejenom v lokálních územních plánech. Záměr by se musel promítnout také například do Strategického plánu hl. m. Prahy, Metropolitního plánu, Zásad územního rozvoje či Projektu udržitelné mobility. 

Jedinou platnou, úředně schválenou a také reálně připravovanou možností kapacitního kolejového spojení letiště s centrem hlavního města tak nadále zůstává projekt rekonstrukce železnice Praha–Kladno, spojený i s plány na budování odstavných parkovišť pro auta cestujících přijíždějících k trati ze vzdálenějších středočeských lokalit. K podrobnostem projektu železnice nicméně zaznívají výhrady v některých středočeských oblastech. Včetně samotného Kladna, kde lidé volají například po lepším napojení nové příměstské železnice na velká sídliště. 

Bude se kutat pod zemí nejen na jihu, ale i na severu a na východě?
Při zvažování možného prodloužení metra vedení pražského magistrátu nezůstává jen u úvah o alternativě podzemní dráhy na letiště. Významný vliv na cestování Středočechů do centra hlavního města – především, těch, kteří žijí v nejbližším okolí metropole – by mohly mít i případné dopady další studie zvažující protažení metra až na samou hranici metropole. V tomto případě se jedná o plány dotýkající se severní části Prahy: možného nového úseku červené trasy C z Letňan do Čakovic. 

Existují navíc i úvahy o prodloužení zelené linky A na východě Prahy, upozornil ve středu náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas Petr Dolínek. Podle něj je třeba zvážit, zda by pro obyvatele žijící na velkých sídlištích v Hostivaři, Horních Měcholupech a Petrovicích nebylo právě metro lepší, než plánovaný rozvoj tramvajové sítě. „Za klíčové považuji porovnání s povrchovou kolejovou dopravou, abychom znali parametry různých variant,“ upozornil Dolínek, že k rozhodování se zatím neschyluje – a nyní jde o to získat argumenty. Pokud by se metro nakonec stavělo, i zde by to zcela překreslilo také mapu veřejné dopravy zajišťující příměstské spojení.

Jasno se zatím zdá být v jižní části hlavního města, kde se zvolna schyluje k budování nové linky metra D. I zde je však aktuální zvažování různých variant, a to především v otázce jejího napojení na oblast kolem Jesenice.

Autor: Milan Holakovský

23.11.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Mechanici a opraváři 22 000 Kč

Mechanici a opraváři elektronických přístrojů Mechanici elektronici průmyslového, výrobního zařízení. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 22000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: PROVOZNÍ ELEKTRONIK, Pro výrobní závod v Kutné Hoře hledáme nové kolegy na pozici PROVOZNÍ ELEKTRONIK., BUDETE ZODPOVĚDNÝ/Á ZA: , • Provádění elektro údržby strojů a zařízení, • Diagnostikování poruch a jejich řešení, • Nastavování a seřizování strojů včetně asistence a poradenství, • Předvídání a odhalování zdrojů problémů objevujících se v průběhu výrobního procesu, • Poskytování technické asistence a expertního poradenství ostatním členům týmu, • Aktualizování a udržování technické dokumentace, CO OD VÁŠ OČEKÁVÁME?, • SŠ vzdělání nebo výuční list v oboru elektro-slaboproud, • Uživatelská znalost práce na PC (MS Office), • Dobrá schopnost analyzovat a řešit problémy, • Vyhláška č. 50/1978 Sb. min. § 6, • Schopnost práce v týmu, • Schopnost a ochota učit se, • Praxe v oboru průmyslové automatizace výhodou, • Znalost PLC Simatic S5 a S7, Beckhoff a Elau výhodou, • Základní znalost anglického jazyka výhodou, A CO VŠE VÁM ZA TO NABÍZÍME?, • Odpovídající platové ohodnocení, • Možnost kariérního a profesního růstu, • Práci s jedním z nejlepších strojních parků v Evropě, • Nadstandardní nabídku zaměstnaneckých benefitů (týden dovolené navíc, příspěvek na dovolenou, směnnostní příplatek, příspěvek na důchodové pojištění, zaměstnanecké akce). Pracoviště: Philip morris čr a.s., Vítězná, č.p. 1, 284 03 Kutná Hora 3. Informace: Aneta Machová, +420 604 446 509.

Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 26 000 Kč

Prodavači drobného zboží, klenotů, nábytku a bytových doplňků Asistenti prodeje šperků. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 26000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Rodinná firma příjme do svého týmu Asistentku prodeje šperků., Náplň práce: obsluha zákazníků, asistence při výběru, prodej, péče o vystavené zboží a prodejnu - udržování čistoty a příjemného vzhledu., Požadujeme: pozitivní myšlení, příjemný vzhled a vystupování, zručnost, chuť pracovat, pečlivost, samostatnost i schopnost spolupráce v týmu, práce o víkendu (2 víkendy v měsíci), angličtina na komunikativní úrovni, další jazyky výhodou (ruština), zkušenosti s prodejem výhodou, pracovní doba: léto 9-18 hod., zima 9-16 hod., Nabízíme: možnost dlouhodobého zaměstnání v podnikové prodejně a výborném kolektivu, práci v příjemném prostředí stylové reprezentativní prodejny, možnost práce na HPP, nebo brigádně (např. pouze víkendy nebo dohodnuté dny - vhodné pro studentky)., Nástup možný ihned., V případě zájmu zasílejte na uvedený e-mail životopis, motivační dopis a aktuální fotografii., Místo výkonu práce: Kutná Hora, Zámecká ul.. Pracoviště: Giva s.r.o. p, Zámecká, č.p. 167, 284 03 Kutná Hora 3. Informace: Pavel Honus, .

Zdravotnictví - Zdravotnictví Farmaceutický laborant 40 000 Kč

Farmaceutičtí asistenti Lékárník asistent. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 40000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadavky: VŠ vzdělání v oboru farmacie, zájem o pacienta a jeho zdraví, schopnost poskytovat kvalitní odborné poradenství, průběžné zvyšování kvalifikace a účast na kontinuálním vzdělávání, ochotu učit se novým věcem., Zaměstnanecké výhody: 5 týdnů dovolené, stravenky, slevy na zaměstnanecké nákupy, plán podpory na mateřské a rodičovské dovolené, firemní plán příspěvků na penzijní nebo životní pojištění, profesionální finanční poradenství zdarma, exkluzivní slevy u partnerských společností (telefonní tarify, IT technika, energie, automobily...), V případě zájmu pište na uvedený email. , Místo výkonu práce: Lékárna Dr. MAX, Jeníkovská 1983, Čáslav. Pracoviště: Česká lékárna holding, a.s. p, Jeníkovská, č.p. 1983, 286 01 Čáslav. Informace: Nina Hlavatá, .

Ochrana a ostraha - Ochrana a ostraha Pracovník ostrahy 78 Kč

Pracovníci ostrahy, strážní. Požadované vzdělání: nižší střední. Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 78.1 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadujeme: trestní bezúhonnost, certifikát strážného výhodou., Nabízíme: příjemné pracovní prostředí, zaškolení, profesionální oblek., V případě zájmu se hlaste telefonicky (PO-PA. 8-16hod.) nebo e-mailem. , Jobmatch., Místo výkonu práce: Barborská 51-53, Kutná Hora. Pracoviště: Top security s.r.o. p, Barborská, č.p. 51, 284 01 Kutná Hora 1. Informace: Roman Jílek, +420 607 448 820.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Silní muži ovládli Kollárovu ulici.
60

OBRAZEM: Silní muži ovládli Kollárovu ulici

Historickou lékárnu otevřeli ve Zbraslavicích.
64

Historickou lékárnu otevřeli ve Zbraslavicích

V Čáslavi si připomněli výročí narození Tatiany Moravec Gard

Čáslav /VIDEO, FOTOGALERIE/ - Výročí narození paní Tatiany Moravec Gard si v pátek 20. července připomněli také v Čáslavi. Byla mladší dcerou čáslavského rodáka František Moravce, autora plánu atentátu na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha.

Unikátní exhumace v Kutné Hoře: Václav Dajbych splnil přes sto let staré přání

Kutná Hora – Celkem v tichosti se v uplynulých týdnech v Kutné Hoře uskutečnila jedna zcela unikátní akce. Místní správa hřbitovů zde zajišťovala exhumaci ostatků členů jedné významné kutnohorské rodiny na bývalém hřbitově u kostela Na Náměti.

Nepoučitelný pražský taxikář a suverénní sedmiletá heligonkářka: videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pátek 20. července 2018.

Venkovnímu koupání přeje nejen počasí, ale i kvalita vody

Střední Čechy – Sezona je obzvlášť příznivá. Koupání je většinou stále možné bez jakýchkoli omezení. Kvalitu vody ve sledovaných lokalitách hodnotí středočeští hygienici většinou nejpříznivějším stupněm 1, případně 2 kvůli menší průhlednosti. Trojka označující zhoršenou jakost vody zůstává kvůli výskytu sinic pouze písníku v Bakově nad Jizerou na Mladoboleslavsku. Zde se citlivějším jedincům doporučuje použít po koupání sprchy, které jsou v zázemí k dispozici.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT