VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Praha uvažuje o metru na letiště. Rekonstrukci kladenské železnice to neovlivní

Střední Čechy – Nemá to být „rychlodráha“, jak se často nepřesně zmiňuje, ale moderní elektrifikované příměstské spojení vyhovující nejmodernějším požadavkům na tento typ dopravy. Tak se dlouhodobě hovoří o chystané železnici spojující Prahu s Kladnem s odbočkou na Letiště Václava Havla ze stanice Praha-Ruzyně přes zastávku Dlouhá Míle.

23.11.2017
SDÍLEJ:

Metro. Ilustrační foto. Foto: DENÍK/ Dimír Šťastný

Budování dlouhodobě slibované trati připravuje Správa železniční dopravní cesty. A zatím nepřipouští, že jiná alternativa než vlaky jezdící na Masarykovo nádraží by existovala i pro kolejové spojení ruzyňského letiště s centrem Prahy. Úvahy o možnosti prodloužit metro přece dávno vzaly zasvé – a příznivě nedopadlo ani posuzování možností dovést k letišti tramvajovou trať. Nebo to už neplatí?

K letišti metrem z Veleslavína?

Před půl rokem, v polovině května, primátorka Prahy Adriana Krnáčová (ANO) notně překvapila. V rámci debat o zkvalitnění dopravy na letiště zmínila i možnost obnovit úvahy o dostavbě metra v severozápadní části metropole. Přípravy na budování kladenské železnice, jejíž součástí by se měl stát i právě zásadně rekonstruovaný Negrelliho viadukt, však její slova nijak neovlivnila. 

Krnáčová ovšem jasně prohlásila: po expertech Dopravního podniku hl. m. Prahy bude žádat analýzy všech souvislostí případného vybudování odbočky podzemní dráhy k letišti, která by vedla od stanice Nádraží Veleslavín a zelené trase A. Hlavně odpověď na otázku, zda by metro nemohlo zajistit spojení letiště s centrem metropole dřív než železnice.

Varianta trasy od Nemocnice Motol

Nyní následují další kroky, které mohou vyvolávat otazníky kolem budoucnosti pokračování příprav stavby na kladenské trati v dosud chystané podobě. Ukazuje se totiž, že podnět primátorky nezapadl – byť se mírně pozměnil. Hana Pohanová z dopravního podniku ve středu informovala, že do konce roku by měla být hotová studie, která prověří protažení áčka na letiště od současné konečné – tedy od stanice Nemocnice Motol.

Neznamená to však, že by Praha nyní odmítala budování železnice na letiště, v územním plánu zohledněné již v roce 1999. Právě vlakové spojení, vybudované jako součást modernizace trati Praha–Kladno, je dlouhodobě považováno za základní formu dopravního napojení letiště na centrum města; podporu mu vyslovila i vláda. A nic se na tom nemění ani z pražského pohledu. „Vedle možnosti prodloužení metra A tak vedení města ve spolupráci se Správou železniční dopravní cesty dále zvažuje propojení Letiště Václava Havla s centrem pomocí odbočky z modernizované železniční tratě,“ tlumočila Pohanová pohled magistrátu.

Původně přitom byly karty rozdány jednoznačně. Zdálo se jasné, nezpochybnitelné a nezvratné, že někdejší úvahy o vybudování metra na letiště vzaly zasvé s rozhodnutím o dostavbě nejnovějšího úseku linky A s konečnou stanicí Nemocnice Motol. Ten slouží cestujícím už od předloňska.

Byl to verdikt politiků, jejichž argumentem se tehdy staly závěry expertních posudků. Právě z nich se vlastně zrodila nynější motolská konečná. Dříve se počítalo s tím, že zelená trasa bude z Veleslavína pokračovat na Dlouhou Míli – tam měl vniknout i velký přestupní terminál pro Středočechy cestující do metropole – a dále na letiště. Nápad se ale neprosadil. Tehdejší hodnocení? Tahle varianta je obtížná, nevýhodná a nerentabilní. A šlus. Trasa byla přesměrována na Motol.

Doba se mění, argumenty také

Co před léty zvítězilo jako nezpochybnitelná pravda, se ovšem z dnešního pohledu nemusí jevit tak jednoznačně. Doby, kdy zaznělo jasné „ne“ prodloužení metra, jsou pryč. Původní dokumentace dostala punc „v některých aspektech překonané“ – a nyní zní nové heslo: je třeba zohlednit vývoj, k němuž došlo v mezidobí. Právě proto primátorka uložila dopravnímu podniku vypravovat novou studii se zhodnocením současných možností. „Ze závěrů studie by měl vyplynout odhad možných nákladů – a rovněž časový odhad možné realizace,“ konstatovala Krnáčová. Co bude dál, se uvidí. Primátorka to ovšem zformulovala s větší noblesou: „Závěry této studie budou sloužit jako podklad k rozhodnutí, zda tato varianta bude z naší strany nadále variantou preferovanou.“

Schválené dokumenty změnu neznají

S prodloužením metra prozatím nepočítá žádný z dokumentů, které v Praze nastiňují podobu budoucího rozvoje metropole. V případě, že by protažení zelené trasy mělo dostat zelenou, znamenalo by to změny nejenom v lokálních územních plánech. Záměr by se musel promítnout také například do Strategického plánu hl. m. Prahy, Metropolitního plánu, Zásad územního rozvoje či Projektu udržitelné mobility. 

Jedinou platnou, úředně schválenou a také reálně připravovanou možností kapacitního kolejového spojení letiště s centrem hlavního města tak nadále zůstává projekt rekonstrukce železnice Praha–Kladno, spojený i s plány na budování odstavných parkovišť pro auta cestujících přijíždějících k trati ze vzdálenějších středočeských lokalit. K podrobnostem projektu železnice nicméně zaznívají výhrady v některých středočeských oblastech. Včetně samotného Kladna, kde lidé volají například po lepším napojení nové příměstské železnice na velká sídliště. 

Bude se kutat pod zemí nejen na jihu, ale i na severu a na východě?
Při zvažování možného prodloužení metra vedení pražského magistrátu nezůstává jen u úvah o alternativě podzemní dráhy na letiště. Významný vliv na cestování Středočechů do centra hlavního města – především, těch, kteří žijí v nejbližším okolí metropole – by mohly mít i případné dopady další studie zvažující protažení metra až na samou hranici metropole. V tomto případě se jedná o plány dotýkající se severní části Prahy: možného nového úseku červené trasy C z Letňan do Čakovic. 

Existují navíc i úvahy o prodloužení zelené linky A na východě Prahy, upozornil ve středu náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas Petr Dolínek. Podle něj je třeba zvážit, zda by pro obyvatele žijící na velkých sídlištích v Hostivaři, Horních Měcholupech a Petrovicích nebylo právě metro lepší, než plánovaný rozvoj tramvajové sítě. „Za klíčové považuji porovnání s povrchovou kolejovou dopravou, abychom znali parametry různých variant,“ upozornil Dolínek, že k rozhodování se zatím neschyluje – a nyní jde o to získat argumenty. Pokud by se metro nakonec stavělo, i zde by to zcela překreslilo také mapu veřejné dopravy zajišťující příměstské spojení.

Jasno se zatím zdá být v jižní části hlavního města, kde se zvolna schyluje k budování nové linky metra D. I zde je však aktuální zvažování různých variant, a to především v otázce jejího napojení na oblast kolem Jesenice.

Autor: Milan Holakovský

23.11.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Administrativa - Administrativa Úředník ve skladu 21 000 Kč Úředníci ve skladech Expedient lihu. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 21000 kč, mzda max. 22500 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Co tato pozice obnáší? Přečerpávání vyrobeného líhu z provozního výrobního souboru do skladu lihu, vedení evidence přijatého a vydaného lihu, měsíční inventury skladových zásob a expedovaného množství lihu, provádění denaturací, zodpovědnost za sklad lihu a sekundárních produktů destilace na bázi lihu, vyhotovování průvodních expedičních dokladů a avizací dodávek, kalibrace přístrojů v rámci expedice lihu, manipulace a obsluha na železniční vlečce, komunikace se státní správou (celní správa) , spolupodílení se na tvorbě expedičního plánu.. Pracoviště: Ethanol energy a.s., Školská, č.p. 118, 285 71 Vrdy. Informace: Štěpánka Šindelářová, . Ochrana a ostraha - Ochrana a ostraha Vrátný 13 000 Kč Vrátní. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 13000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadujeme: výpis z rejstříku trestů, osvědčení Strážný 68-008-E výhodou., Jedná se o chráněné pracovní místo pro uchazeče OZP nebo OZZ., Poskytujeme: příspěvek na stravné na každý pracovní den v měsíci, náborový příspěvek až 3 500,- Kč po zkušební době při splnění podmínek., Pracovní poměr většinou prodlužujeme. , V případě zájmu se hlaste telefonicky (PO-PA, 8-12hod.) nebo e-mailem. , Místo výkonu práce: AVE CZ odpadové hospodářství s.r.o., Hejdof 1666, Čáslav, JOBMATCH. Pracoviště: Agentura pancéř s.r.o. p, Hejdof, č.p. 1666, 286 01 Čáslav. Informace: Petra Reichlová, +420 603 556 267. Vzdělávání a školství - Vzdělávání a školství Asistenti učitelů 14 888 Kč Asistenti pedagogů. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14888 kč, mzda max. 18915 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Odborná kvalifikace podle Zákona o pedagogických pracovnících v platném znění (zákon č. 563/2004 Sb.) tj., dokončené střední vzdělání s maturitní zkouškou + studium pro asistenty pedagoga (akreditovaný kurz). Trestní bezúhonnost. , V případě zájmu pište na uvedený email. , Místo výkonu práce: Základní škola Jana Palacha v Kutné Hoře, Jana Palacha 166, Kutná Hora. Pracoviště: Základní škola jana palacha v kutné hoře, Jana Palacha, č.p. 166, 284 01 Kutná Hora 1. Informace: Jaroslava Drabešová, +420 327 562 121. Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 20 000 Kč Prodavači ostatního zboží v prodejnách Prodejce ojetých automobilů. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadujeme: znalost práce na PC, komunikativnost. , V případě zájmu se hlaste na uvedené kontakty., Místo výkonu práce: Vrchovská 1760, Čáslav. Pracoviště: Anera spol. s r.o. p, Vrchovská, č.p. 1760, 286 01 Čáslav. Informace: Aleš Beran, +420 602 243 777.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Novak Djokovič a Radek Štěpánek s ředitelem školy Pavlem Kopečným.
33

Djokovič se Štěpánkem překvapili školáky u oběda

Fotbalová rozlučka Tomáše Rosického

Hráči McDonald´s Cupu se zúčastnili rozlučky Tomáše Rosického. Co jim vzkázal?

KRÁTCE: Obec Úmonín přispěla na výměnu babyboxu

Úmonín - Obec Úmonín přispěla částkou pět tisíc korun na výměnu babyboxu. Příspěvek schválili zastupitelé na svém posledním zasedání konaném začátkem října. Obec přispívala už v minulosti, proto se rozhodli dobrý skutek zopakovat.

OBRAZEM: Podzimní dílničky bavily děti i dospělé

Kutná Hora - Děti z Mateřské školy 17. listopadu v Kutné Hoře mají za sebou další tradiční podzimní akci a tentokrát ji neprožily jen se svými učitelkami, ale i s rodiči. Hlavním tématem podzimních dílniček pro děti a rodiče bylo samozřejmě dlabání a zdobení dýní.

KRIMI MIX: Kvůli nepozornosti přišla o plnou peněženku

Kutná Hora - Nepozornosti nakupující ženy využil v odpoledních hodinách kapsář v prodejně s potravinami v kutnohorské ulici Šultysova. „Zloděj vyčkal a v příhodnou chvíli zde z volně odložené nákupní tašky odcizil dámskou peněženku společně s doklady, osobními věcmi, platební kartou a financemi,“ řekla policejní mluvčí Vendulka Marečková.

Vítězství v podnikatelských soutěžích voní papírem

Střední Čechy /FOTOGALERIE/ - Tvorba originálních knížek pro děti, které píše Pavla Krátká, a tisk etiket společností Colognia press. To jsou obory, jež nejvíce zaujaly porotce udělující podnikatelská ocenění - tituly Česká spořitelna Živnostník roku 2018 Středočeského kraje a Vodafone Firma roku 2018 Středočeského kraje.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT