Odborníci varují, že přepravované věci je nutné správně zajistit; rozhodně se nelze spokojit s provizoriem. „Řada motoristů si klade otázku, jak správně převážet vánoční stromek. Jakkoliv jde o předmět relativně lehký a většinou i nepříliš velký, přepravu znesnadňuje jeho neskladnost. Právě pro tyto jeho vlastnosti bývá preferována přeprava na střeše, kdy je potřeba mít nainstalovaný střešní nosič,“ vysvětluje Tomáš Kotera, vedoucí oddělení Komunikace produktu Škoda Auto.

Stromek odborníci radí zabalit do deky, aby se s ním dalo snadnější manipulovat a jehličí nepoškodilo lak. Převážení stromku na střeše má ale další pravidla. „Stromek se ukládá zásadně kmenem dopředu a upevňuje se plochými negumovými popruhy. Měl by být připevněn vpředu i vzadu a zajištěn ráčnou, aby se po nosiči nemohl posouvat,“ popsal Tomáš Kotera.

Ten upozorňuje na výzkumy, které ukazují, že stromek uchycený elastickými kurty – známými také jako tzv. gumicuky – letí ze střechy již po nárazu v rychlosti 50 kilometru v hodině. „Strom musí být přepravován tak, aby se nemohl jakkoliv pohnout. Pokud bude špatně připevněn a řidič náhle sešlápne brzdový pedál, stává se nebezpečným pro posádku vpředu jedoucího vozidla,ʺ shrnuje základní pravidlo Robert Šťastný, expert z týmu Výzkumu dopravní bezpečnosti společnosti Škoda Auto.

Co ale dělat, pokud vaše auto nemá střešní nosič? V podstatě existují dvě možnosti: buď v zavazadlovém prostoru, nebo přímo uvnitř auta na zadních sedadlech, doporučují experti. „Po sklopení zadních opěradel se vyplatí položit na vzniklou plochu deku, která zachytí odpadávající jehličí i kapající smůlu. Stromek se zapře kmenem o prázdné přední opěradlo a zajistí bezpečnostním pásem,“ vysvětlují Tomáš Kotera a Vítězslav Pelc ze Škoda Auto.

Ti mají i další radu: pokud vzadu nikdo nesedí a délka stromku nepřesahuje vnitřní šířku interiéru, můžete stromek přepravit příčně ve směru jízd na zadních sedadlech. A můžete jej opět položit na deku. V této poloze ho potom zajistěte bezpečnostními pásy na obou krajních místech. „I v této situaci platí, že čím pevněji bude strom zafixován, tím lépe. Tentokrát by řidič neohrozil posádku jiného vozu, ale svou vlastní,“ dodává Robert Šťastný.

Myslet na tuto problematiku byste měli také při přepravě dárků. Jak vysvětlují Tomáš Kotera a Vítězslav Pelc, především nesmí být překročena maximální celková hmotnost vozu. „Experti upozorňují i na to, že hmotnost a rozložení nákladu ve spojení se zatížením jednotlivých náprav ovlivňují jízdní vlastnosti,“ podotkli.

Velké a hlavně těžké předměty podle rad odborníků patří za všech okolností do zavazadlového prostoru. Myslet je ale podle nich potřeba na to, že osobní automobil není dodávka. „Čím jsou těžší, tím by měly být níž a blíž zadnímu opěradlu, protože tak nejméně ovlivní celkové vyvážení automobilu a zajistí stabilitu nákladu v krizové situaci. Zároveň je třeba upevnit je tak, aby se nemohly pohybovat či dokonce proniknout do interiéru,“ dodali mluvčí automobilky.