Jmenuje se LUF 60, je to hasič robot a muži v zásahových oblecích ho ovládají pomocí několika páček a čudlíků až na 300 metrů. Navíc hasiči ze zdejší automobilky jsou zatím jeho jedinými držiteli v České republice.

„Je to bezdrátově řízený robot, který se pohybuje na pásovém podvozku. Jeho celková hmotnost je 2,4 tuny a pohání ho motor z traktoru John Deere o výkonu 104 kW," představil červenobílého pomocníka Stanislav Cihelník, velitel jednotky Hasičského záchranného sboru podniku Škoda Auto.

Přetlaková mlha

Součástí robustního stroje je velkokapacitní přetlakový ventilátor, do nějž se může přimíchat velké množství vody, až čtyři tisíce litrů.

„Díky tomu se vyrobí přetlaková mlha, která při požáru výrazně ochlazuje prostor, eliminuje zplodiny hoření, kouř, sálavé teplo, toxické plyny a celkově tak snižuje intenzitu požáru," vysvětlil.

Hasičům tak významně pomáhá likvidovat oheň ve velkých prostorech, kterých se právě v mladoboleslavské automobilce najde řada. Robota tak lze poslat nejen do průmyslových hal a do logistických skladů, ale i do metra, chemických provozů či elektráren.

I když se LUF 60 pohybuje na pásovém podvozku, na vysoké mobilitě a flexibilitě nic neztrácí. Naopak. „Může vyjet do svahu a schodů se sklonem až třicet stupňů a je schopen také odtlačit osobní auto po dopravní nehodě," vyjmenoval jeho největší zásluhy Stanislav Cihelka.

Taktické cvičení

Přestože robot ještě nebyl nasazen v ostrém provozu, zásah už si podnikoví hasiči vyzkoušeli. Šlo o taktické prověřovací cvičení, kdy měli hasiči zlikvidovat požár ve skladu sedaček.

„Právě při požáru sedaček a molitanu vzniká velké množství škodlivých látek a to se neobejde ani bez vysokých teplot. Musím říct, že se nám jako pomocník osvědčil. Přetlaková ventilace a mlha by v případě ostrého zásahu ochladily celý prostor a hasiči by se následně mohli bezpečně přiblížit k ohnisku požáru," dodal Stanislav Cihelník.

Nejvíce ho překvapila rychlost nasazení robota. Za čtyři minuty vyjel z multifunkčního kontejneru, kde se nachází ještě nádrž na vodu, a za čtyři minuty byl plně připravený k zásahu.

Práce s LUF 60 není vůbec těžká. Přesto hasiči museli projít podrobným školením, jak joystick správně ovládat. Pokud by bylo potřeba zařízení půjčit na zásah do jiného regionu, hasiči ho na základě dohody o vzájemné výpomoci dají samořejmě k dispozici.

Čtěte také: Kladenští profesionální hasiči testují nový elektromobil