Od víkendu, kdy s výjimkou částečné nedělní pauzy přišlo skutečně hodně deštivé počasí, zaznamenala policie ve středních Čechách větší množství dopravních nehod. Zvlášť během soboty 20. srpna se bouralo jak na běžícím pásu – naštěstí většinou jen s pomačkanými plechy, tedy bez zranění (lehčí poranění s transportem do nemocnice si vyžádal náraz auta do svodidel na Praze-východ; na výjezdu z Prahy po dálnici D1, kde řidič dostal smyk na mokré vozovce a jel příliš rychle na to, aby se ještě dalo nehodě zabránit).

Nehoda u Slaného.
Někteří řidiči nezvládají kluzkou vozovku, doprava se komplikuje po celém kraji

Havárie či střety spojované s vlivy počasí policisté zaznamenali i na dalších hlavních tazích – třeba na dálnicích D6 či D7, avšak například i u Veltrus na Mělnicku nebo u Bakova nad Jizerou na Mladoboleslavsku. Než se ozvala rána, řidiči buď na namoklé vozovce neudrželi směr, nebo nedobrzdili. Policejní mluvčí Barbora Schneeweissová zdůraznila, že v dešti je nutné přizpůsobit rychlost jízdy stavu a povaze vozovky – a dbát zvýšené opatrnosti.

Auta uklouzla na vrstvě vody

Policistka Monika Schindlová z příbramského územního odboru středočeské policie připomněla, že jen na Příbramsku se v sobotu během 12 hodin v souvislosti s deštivým počasím stalo sedm dopravních nehod. „Řidiči nepřizpůsobili rychlost povětrnostním podmínkám a havarovali,“ uvedla Schindlová, jež obzvlášť upozornila na úsek dálnice D4 u Obořiště ve směru jízdy na Prahu. Tam na pouhých třech kilometrech přišlo k újmě hned šest aut.

Co u vás rozhodne komunální volby? Zapojte se do velké ankety Deníku ZDE.

„Motoristé dostali na mokré vozovce smyk, takzvaný aquaplaning, a narazili do svodidel,“ konstatovala Schindlová. „Jedna nehoda se odehrála na 24. kilometru v katastru obce Voznice ve směru na Strakonice a jedna nehoda se udála přímo ve městě Příbrami po projetí zatáčky. Bourali šoféři ve věku od 20 do 50 let,“ uvedla dále.

Nehody na dálnicích v okolí Prahy se staly i během úterního dopoledne – a zřejmě i v jejich případě lze přinejmenším část „viny“ přičíst na vrub deštivému počasí

Šlápnout jen na spojku

Aquaplaning je problém, který se může objevit při rychlejší jízdě po mokré komunikaci: lze ho definovat jako ztrátu přilnavosti pneumatiky k vozovce vlivem vody, která se dostala mezi silnici a pneumatiky, připomněla Schindlová. „Ty nezvládají odvádět dostatek vody zpod kol, čímž se vytváří takzvaný vodní klín,“ upřesnila. Obzvlášť náchylné k takovémuto „uklouznutí“ může být auto na dálnici s vyjetými kolejemi.

Pro zvládnutí takové situace je podstatné nebrzdit. A držet pevně volant, sešlápnout spojku a ubrat plyn. Lepší je ale aquaplaningu předejít. „Základem je přizpůsobit styl jízdy aktuálním podmínkám a stavu vozovky, zpomalit – a vyhnout se prudkému zatáčení,“ radí policistka Schindlová.