Anketu Nejkrásnější nádraží již po třinácté vyhlásila Asociace Entente Florale CZ – Souznění společně s dalšími partnery. Do letošního ročníku klání, v němž rozhoduje nejen půvab nádražních budov, ale také jejich atmosféra, lidé nominovali celkem 67 stanic z celé republiky.
Hlasy veřejnosti, které Čelákovice na frekventované kolínské trati získaly, sice na titul Nejkrásnější nádraží 2019 nestačil – ten obdržely nevelké Rozsochy na Vysočině – ale je z toho druhá příčka. Z celkových 11 457 hlasů dostaly Čelákovice 1882; Rozsochy jich měly 2578. Nedávno zrekonstruovaná výpravní budova v Čelákovicích nabízí cestujícím nejen pěkné prostředí, ale i nové provozovny služeb; cyklisté mají k dispozici i cyklověž k zaparkování kol.
Do středních Čech navíc putovala i další ocenění. Cenu generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jiřího Svobody, který ji také osobně předal, obdržela stanice Karlštejn na Berounsku. Na Berounsko putovalo i další ocenění. Jednu z trojice Cen souznění, udělovaných za výjimečné počiny související s obnovou objektů nebo zajišťování jejich provozu, získala stanice Nižbor. Další Ceny souznění obdržely zastávka Černošice na Praze-západ a Podbořany na Lounsku v Ústeckém kraji.
To, jak právě ve středních Čechách procházejí nádražní budovy renovací, je pro představitele SŽDC důvodem k hrdosti. „Letos jsme pro cestující otevřeli Bečváry, Uhlířské Janovice, Karlštejn, Nižbor, Nelahozeves i Nelahozeves zámek, Hořovice, Slaný a Kolín,“ pochlubil se ředitel Svoboda. Nejnověji tato státní organizace otevřela trojici opravených nádražních budov na části Posázavského Pacifiku mezi Ledečkem a Zručí nad Sázavou ve Středočeském kraji.
Změna vzhledu nádražních objektů je vlastně tečkou za kompletní rekonstrukcí daného úseku trati, která skončila letos v červnu. „Naší snahou je při rekonstrukci kolejí renovovat i nádražní budovy. Na této trati s významným turistickým potenciálem se to podařilo; opravili jsme budovy v Ledečku, Kácově a Zruči nad Sázavou. Připravujeme opravu i další části Posázavského Pacifiku – a to včetně výpravních budov,“ slíbil Svoboda cestujícím.
Sranou pozornosti však nestojí ani další místa v kraji. Přednedávnem byla například dokončena rozsáhlá oprava nádraží v Kolíně. To je s 19 tisíci cestujících nejfrekventovanější stanicí ve středních Čechách. „Nádražní budovy jsou pro cestující mířící na vlak vždy jejich prvním kontaktem s železnicí. A stejně jako v jiných případech hraje při tomto setkání důležitou roli první dojem,“ poznamenal ředitel SŽDC Svoboda.
„Jsme si toho dobře vědomi – a vedle rekonstrukcí tratí a stanic se zaměřujeme také na zlepšování stavu výpravních budov. Často jim navíc navracíme historickou podobu, o kterou přišly při předchozích úpravách,“ poznamenal. Připomněl současně, jak ho těší vysoký počet návrhů na nejkrásnější nádraží: podle něj to potvrzuje, jak hrdí jsou obyvatelé řady míst právě na svoji železniční stanici.
Nejnovější opravy středočeských nádraží
* V Ledečku:
- Za téměř 8,5 milionu korun se opravila fasáda a střecha, nová jsou okna i dveře.
- Revitalizací prošly veřejně přístupné a provozní prostory jako čekárna, ale i dopravní kancelář.
- Součástí stavebních prací byla i oprava zpevněných ploch v bezprostředním okolí výpravní budovy a odstranění provizorních staveb.
- Nově jsou k dispozici mobilní veřejná WC (TOI TOI) se zástěnou z tahokovu. Nový je vnitřní i venkovní mobiliář.
* V Kácově:
- Oprava střechy a fasády přinesla mimo jiné i nová okna a dveře. Oprava výpravní budovy stála 7,1 milionu korun.
- Pro cestující je k dispozici nová čekárna a pro zaměstnance dráhy opravené prostory dopravní kanceláře s potřebným zázemím.
- K dispozici je nový vnitřní i venkovní mobiliář, upraveny byly zpevněné plochy kolem budovy. Původní dřevěné WC nahradily nové mobilní toalety se zástěnou z tahokovu.
* Ve Zruči nad Sázavou:
- Nádražní budova prošla opravou za 4,7 milionu korun.
- Práce zahrnovaly opravu fasády budovy včetně výměny oken a dveří, střechy čekárenského přístřešku a revitalizaci veřejně přístupných i provozních prostor, zejména čekárny, sociálního zařízení a zázemí dopravní kanceláře pro zaměstnance SŽDC.
- Nový je vnitřní a vnější mobiliář.
Zdroj: Správa železniční dopravní cesty