VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vánoce jsou duchovní svátek. Nezáleží, jak máte naklizeno, říká student teologie

Střední Čechy /ROZHOVOR/ - Jan Štamberg chce založit starokatolické společenství. A vzhledem k blížícím se Vánocům má pro všechny poselství: nezáleží, kolik jste stihli nebo nestihli nakoupit dárků, jak máte naklizeno: jde přece o duchovní svátky a tak by se Vánoce měly brát. Nejen o tom, ale krátce i o historii starokatolictví jsme si s ním před Vánocemi popovídali. Co nám všechno řekl?

23.12.2017
SDÍLEJ:

Student teologie Jan ŠtambergFoto: Deník / Jakub Šťástka

Založit si farnost bude asi trochu náročnější. Co to zahrnuje? Vystudovat teologii?
I bez vystudování můžu založit společenství, kde se můžeme scházet, modlit, studovat Bibli, nebo podnikat charitativní akce, poskytovat sociální služby. Ale aby se ve farnosti mohly vyslovovat svátosti, aby mohla fungovat skutečně jako farnost, nikoliv pouze společenství, tak pro to musí být kněz.

Co na to říkala rodina, když jste jim oznámil, že cítíte volání stát se knězem?
Toto rozhodnutí dozrávalo hodně dlouho, takže je to asi moc nepřekvapilo. A jsem rád, že to akceptují.

V Kolíně farnost není. Chcete založit starokatolickou farnost?
Dokonce jsem slyšel, že už tu farnost historicky byla. Pokouším se o propagaci, ale úspěchy to zatím nemá, i vzhledem k náladě ve společnosti. A v Čechách to je jiné než na Moravě.

Teologii se věnujete studijně. Čím vás to zaujalo?
Když jsem v dospívání přemýšlel o kněžství, nevěděl jsem, jestli to je skutečné volání k duchovenské službě, nebo jen útěk vzhledem k mé sexuální orientaci, kterou jsem si v té době nebyl schopen přiznat. Když jsem se s tím ale vyrovnal, tak jsem uznal, že to je doopravdy k duchovenské službě. Asi tak.

Jak u vás vypadají Vánoce z té duchovní stránky?
Měli jsme jako tradici to, že jsme se sešli celá rodina, na Boží hod jsme jeli k babičce a dědovi – to držíme dodnes. Potom jsme šli do kostela.

Proč vás oslovilo zrovna starokatolictví?
Pocházím z nevěřící rodiny, konvertoval jsem někdy v sedmnácti nebo osmnácti. Pak jsem se ale stěhoval na Vysočinu a zjistil jsem, že starokatolíci mají farnost v Jihlavě, tak jsem začal dojíždět tam a byla ruka v rukávě. Většina křesťanských církví odmítá gaye, nebo rozvedené. My to ale pojímáme tak, že Boží láska je bezmezná. Vezměte si, že když se lidé rozvádějí, protože jim nefunguje soužití, mohou z toho mít trauma, a pak mají ještě trauma z toho, že je nepustí ke svátostem. To mi přijde hrozné. Nic takového ale u nás není.

Jsou nějaké rozdíly ve víře mezi katolicismem a starokatolictvím?
Rozdíly jsou formální, že neuznáváme primát papeže, a pak duchovní, které ale nemají vliv na vžitou praxi. Třeba neuznáváme některá dogmata. Třeba dogma o tělesném nanebevzetí Panny Marie, o neposkvrněném početí – to jsou dogmata z let 1950 a 1854. Pak to jsou třeba věci, které se neslučují s východní tradicí, jako je přehnané uctívání obrazů a soch. V pravoslavné církvi nemají sochy vůbec, my se snažíme razit zlatou střední cestu.

Světíte ženy?
Máme jáhenské svěcení žen, některá západní starokatolické církve žehnají i gay párům. Před několika měsíci starokatolická rakouská církev slavila 20 let žehnání gay párům.

Jaký máte názor na to, že tradičně jsou kněží pouze muži?
Že vycházíme z tradice je fajn, ale ve vnímání člověka, společnosti a jeho role v Božím plánu musíme od tradice občas odhlédnout, protože může být podmíněná historicky. Argument, který dodnes platí v římské církvi proti svěcení žen, tedy že Ježíš povolal muže za apoštoly – no, v době před 2000 lety ani nic jiného podle mě udělat nemohl. Měli bychom rozlišovat mezi historickou podmíněností a danostmi.

Jak to je třeba s celibátem?
Od začátku máme dobrovolný celibát. Kněží také většinou vykonávají civilní povolání.

Proč tomu tak je?
Jednak aby se uživili, ale nejen proto. Když mám někoho duchovně vést, ale jsem celý život zavřený na faře, tak si myslím, že potom nemůžu vědět, o čem je život. A kněz, který žije v celibátu, káže v kostele o tom, jak žít v manželství? Navíc člověk se může poradit s mužem jako duchovním a třeba s jeho manželkou jako ženskou polovičkou.

Než jsme spolu začali mluvit, líčil jste historii starokatolictví, tedy že se starokatolíci v roce 1870 vzepřeli dogmatu, že papež má vždy pravdu…
Problém byl tehdy v tom, že církve, aby byly legitimní, tak se snaží udržet biskupskou posloupnost. Jenže tihle koncilní otcové, kteří se tehdy vzbouřili, neměli žádného arcibiskupa nebo biskupa, který by jim starokatolické biskupy vysvětil.

Co se potom dělo?
Někdy v 16. století se od katolické církve odloučila nizozemská církev. Vzniklo tedy arcibiskupství a Utrechtská unie. Ta starokatolíkům pomohla: vysvětili nového biskupa, a tím pádem se starokatolíci stali součástí této unie. Fungujeme tak, že máme jednotlivá biskupství, Jedno je u nás, potom v Rakousku, Německu, Švýcarsku, částečně v Polsku. Jsou to volně sjednocená biskupství, mohou se věroučně lišit, aniž by to bylo na překážku jednotě.

Jak dlouho tohle trvalo?
Moc dlouho ne, bavíme se o konci 19. století. Je ale zajímavé, že starokatolíci se chytli především v německy mluvících zemích. Většina farností v Čechách je v bývalých Sudetech. To, že jsou hlavně v německy mluvících zemích, podle mě vychází z historie – když byli Germáni christianizováni v druhé polovině prvního tisíciletí, přijali heretickou podobu křesťanství.

Co to znamená?
Heretické učení se odráží v tom, že stojí císař, papež a pak zbytek. Už to je 1400 let, ale odráží se to stále: v Německu se uchytilo protestanství a starokatolictví – pramení to z toho, že nepřijali víru v tehdejší katolické podobě.

Měl byste pro čtenáře Deníku vánoční poselství?
Nedávno jsem slyšel názor kněze, tuším z Británie, že bychom neměli používat slovo Vánoce do té doby, než najdeme pravý smysl Vánoc. Stejně jako z jiných svátků, Velikonoc, se stal profánní svátek. O Vánocích slavíme narození Krista, že se světu narodil spasitel, zároveň to má ten přesah, že očekáváme jeho příchod na konci věků.

Zkrátka, Vánoce jsou duchovním svátkem a nezáleží moc na tom, jak budeme mít naklizeno napečeno, kolik koupíme dárků – blízký člověk se dá potěšit i jinak než drahým dárkem. Stresovat se z nakupování, že je hodně lidí v obchodech, nebo že koledy hrají už od října, mi přijde nesmyslné. Každý cítíme společenský tlak, ale nemusíme mu podléhat.

Autor: Jakub Šťástka

23.12.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Služby - Služby Uklízeč, uklízečka 13 000 Kč

Ostatní uklízeči a pomocníci Úklidoví pracovníci. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13000 kč, mzda max. 16000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Místo výkonu práce: Kutná Hora, Pracovní doba: dle domluvy Po-Ne (6:00 - 22:00) - možnost výběru směn, , Náplň práce: úklid administrativních prostor, pravidelné čištění ve výrobních prostorách zákazníka, kancelářské prostory, sklady a sociální zařízení a zázemí., Požadujeme: min. výuční list, manuální zručnost, dobrý fyzický stav (odolnost proti stresu, zátěž hlukem, práce ve výškách), časová flexibilita, schopnost práce v týmu, schopnost a ochota učit se novým věcem, pečlivost, samostatnost, zručnost., Nabízíme: odpovídající mzdové ohodnocení, práce v příjemném kolektivu, kvalitní zaškolení a zajištění bezpečnostních pomůcek, možnost výběru 8 nebo 12- hodinových směn., V případě zájmu se hlaste na uvedené kontakty. , Místo výkonu práce: Vítězná 12, Kutná Hora.. Pracoviště: Iss facility services s.r.o. p2, Vítězná, č.p. 1, 284 03 Kutná Hora 3. Informace: Jana Halíková, +420 778 438 004.

Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 12 200 Kč

Zedníci (kromě zedníků ohnivzdorného zdiva) Zedníci, přidavači. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12200 kč, mzda max. 15000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: V případě zájmu se hlaste telefonicky, nebo se dostavte osobně na adresu Na Kavkách 341, Kutná Hora. , Místo výkonu práce: Kutná Hora, Kolín, Pardubice a okolí. Pracoviště: Jan šklíba, Na Kavkách, č.p. 341, 284 01 Kutná Hora 1. Informace: Jan Šklíba, +420 736 484 161.

Bankovnictví a finanční služby - Bankovnictví a finanční služby Finanční poradce 25 000 Kč

Finanční poradci specialisté Poradce pro rodinné finance. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 25000 kč. Volných pracovních míst: 5. Poznámka: Finanční Institut - společnost s rostoucím podílem na trhu a specialista na rodinné finance hledá kolegu na pozici Poradce pro rodinné finance. , , Náplň práce: , - realizace smluvených schůzek s našimi klienty, které zajišťuje centrála společnosti , - spolupráce s analytickým oddělením , - nastavení optimálního portfolia klienta , - budování důvěrného vztahu s klientem , , Požadujeme: , - ukončené SŠ nebo VŠ vzdělání – minimálně maturita nebo praxe v oboru , - pozitivní přístup k práci , - ŘP skupiny B , - licence PPZ od ČNB - výhodou , - výborné komunikační dovednosti , - uživatelskou znalost na PC , , Nabízíme: , - zajištěnou klientelu callcentrem společnosti , - zázemí pobočky a veškerý servis zdarma , - pravidelná školení a workshopy , - přátelský tým, který Ti se vším pomůže , - pro šikovné poradce možnost kariérního růstu , , V případě zájmu se do výběrového řízení přihlaste na http://www.vyberove-rizeni.com/. Pracoviště: Finanční institut b- kvapilova, Kvapilova, č.p. 595, 284 01 Kutná Hora 1. Informace: , .

Bankovnictví a finanční služby - Bankovnictví a finanční služby Účetní 20 000 Kč

Účetní všeobecní Všeobecná účetní. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Do našeho týmu hledáme novou posilu., Náplň práce:, pořizování došlých faktur, pořizování zahraničních faktur, intrastat, cestovní příkazy,vedení pokladny, účtovaní bank a leasingů, zadávaní obchodních partnerů do systému, zaúčtovaní mezd., Nabízíme práci v prosperující společnosti, práci v příjemném prostředí, mladý kolektiv, 25 dní dovolené, stravenky, příspěvek na závodní stravování., Požadujeme středoškolské vzdělání ekonomického směru, praxe výhodou (není podmínkou), práce vhodná i pro absolventy (zaučíme Vás).. Pracoviště: Less & timber, a.s., Chrudimská, č.p. 1882, 286 01 Čáslav. Informace: Vendula Hlavová, .


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nehoda osobního automobilu a motorového vlaku na přejezdu ve Zruči nad Sázavou.
10

Automobil se na zručském železničním přejezdu střetl s vlakem

Celníci a inspektoři odhalili nelegální obchod s tygry
14

Zabít, naporcovat, prodat. Čínská medicína si žádala tygry

POSLEDNÍ ROZLOUČENÍ: Smuteční obřady na Kutnohorsku

Kutnohorsko - Zarmoucení pozůstalí se v týdnu od 16. do 22. července naposledy rozloučí se svými blízkými.

Typická žaloba církví o majetky se týká kusu pole

Střední Čechy – Jednou tak a jindy naopak; vývoj sporu nelze předem odhadnout, protože případ od případu je to jiné. Takové jsou spory kolem církevních majetků ve středních Čechách, jimiž se nyní zabývají soudy okresní, krajský i odvolací senát toho vrchního. A to v nepřehlédnutelných počtech.

Usmrcené oči Berouskových tygrů a širý, černý lán: prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve středu 18. července 2018.

V Čáslavi si připomínají výročí narození a úmrtí Františka Moravce

Čáslav /FOTOGALERIE, VIDEO/ - Výročí narození a úmrtí čáslavského rodáka Františka Moravce si v těchto dnech připomínjí nejen v Čáslavi. Byl autorem plánu na odstranění obergruppenführera SS Reinharda Heydricha, třetího nejvýznamnějšího muže Třetí říše, zvaného Pražský řezník.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT