Jak ze svých aut, tak z autobusů. Někde se dokonce do budoucna počítá s omezováním autobusových spojů tam, kde veřejná doprava jezdí souběžně po kolejích i po silnici.
Dobrou reklamu těmto tendencím neudělaly zmatky spojené s citelným zdržením v důsledku poruch trakčního vedení, které se během dvou týdnů opakovaly již potřetí. A jejich vrcholem se stal třetí listopadový víkend.
V sobotu se v krátké době již podruhé objevil malér s trolejovými dráty u nádraží v pražských Vršovicích, blokující i výjezdy vlaků zaparkovaných na tamějším odstavném nádraží. V obou případech přinesl rušení spojů, změny tras a citelné zdržení, až téměř dvouhodinové, velkému množství vlaků: zhroutil se nejen systém příměstské dopravy, ale problémy dálkových spojů pocítili cestující i v řadě míst po celé republice.
V neděli pak závada na trolejích vyřadila z provozu Masarykovo nádraží v centru Prahy. Situace se tím stala relativně „příznivější“: jednak postihla převážně jen vlaky ve směrech na Kolín, Lysou nad Labem či na Kralupy nad Vltavou, jednak bylo postižené spoje možné vypravit z jiných pražských nádraží a do ostatních stanic přesměrovat také přijíždějící vlaky (přičemž cestující mohli na svou jízdenku dále pokračovat i metrem v úsecích Nádraží Holešovice – Hlavní nádraží a Vysočanská – Náměstí Republiky).
Ovšem to, že provoz na železnici tentokrát vlastně dostal menší ránu, než jaká ho postihla o den dříve, může působit jen jako chabá útěcha… Zvlášť když se nenaplnilo původní očekávání, že jezdit jako obyčejně by se na příměstských linkách S1, S2 a S4 mohlo začít kolem desáté, ale práce na opravě zahájené v noci se stejně jako v sobotu protáhly na celé dopoledne. A pokračovaly ještě i po poledni.
Pokud se objeví komplikace z důvodu přírodní kalamity, dokážou to lidé pochopit. Byť s lamentací. Tři vážné technické poruchy následující krátce po sobě už opravdu dokážou vyvolávat různé pocity a emoce – přičemž údiv je ještě tím nejmírnějším.
Jistě se objevují i otazníky, na něž odpovědní musí najít odpovědi. Vysvětlení, že trolejové vedení není v dobrém stavu, a to i v souvislosti se zanedbáváním údržby v minulosti, lze sice porozumět – spíš je ale třeba říci, co udělat proti tomu, aby se situace neopakovala. Přičemž sdělení, že Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) plánuje komplexní opravy za stovky milionů korun, by asi nemělo zůstat osamoceným. Známé úsloví „do třetice všeho dobrého“ by si totiž pro tento případ jistě zasloužilo pozměnit: do třetice – a dost!
Jednoduché to ale nebude. Z nedělního vyjádření mluvčí SŽDC Kateřiny Šubové vyplynulo, že poškození lan trolejového vedení nemusí odhalit ani prohlídka – a projeví se skutečně až při poruše.