Druhá fáze stavby nové železniční sítě je směřovaná k roku 2050. Při propojení Prahy a Brna vysokorychlostní sítí jsou dvě pracovní varianty napojení. Jižní větev by měla směřovat kolem Benešova a severní přes Havlíčkův Brod.
Mezi prvními vysokorychlostními tratěmi, které chce Správa železniční a dopravní cesty stavět, jsou úseky napojující českou síť do zahraničí. Kolem roku 2030 by se mělo pracovat na spojení Prahy s Německem přes Ústí nad Labem a Drážďany a rovněž přes Plzeň a Mnichov. Na Moravě jde o spojení Brna a Břeclavi s napojením na Vídeň a Bratislavu, dále pak spojení Brno a Přerov.
Vybudování zcela nové sítě vysokorychlostních tratí v Česku by mohlo stát 360 miliard korun. Ceny jízdenek ve vysokorychlostních vlacích by se neměly výrazně lišit od cen běžné železnice a plán je, aby se pohybovaly kolem jedné koruny za kilometr.
Čtěte také: Cestování mezi Brnem a Prahou rychlostí zvuku? Radní jednají o Hyperloopu
Lucie Sedláková