Plavební sezona na Orlíku byla rekordní, zhodnotil čerstvé vyhodnocení jeho provozu Hugo Roldán ze státního podniku Povodí Vltavy. „Lodní výtah pro sportovní plavidla na hrázi přehrady Orlík dokázal letos přepravit 1457 lodí – nejvíce za celou dobu jeho fungování od roku 1965,“ konstatoval.

Rekord celého plůlstoletí

K rekordním hodnotám za celých 55 let existence zdvihadla pro rekreační lodě (které před sezonou prošlo první fází rekonstrukce spojené s modernizací včetně prodloužení kolejové dráhy, po níž se vozík pro transport plavidel pohybuje) přispěly příznivé hydrologické podmínky. Na rozdíl od minulosti nebylo nutné vyhlašovat pauzy nebo předčasné ukončení sezony kvůli nízké hladině zapříčiněné nedostatkem vody v přehradní nádrži.

„Lodní výtah na Orlíku byl v letošním roce v provozu po celou plavební sezonu, tedy od 1. května až do konce září. Přepraveno bylo celkem 1457 plavidel,“ konstatoval Roldán. S dodatkem, že srovnání se statistikami minulých let vyznělo jednoznačně: ukázalo se, že od zprovoznění lodního výtahu byl počet přepravených plavidel rekordní.

Poněkud odlišné údaje přišly „od sousedů“. „Přes vodní dílo Slapy bylo převezeno 874 plavidel, což je o něco méně než v minulých letech,“ informoval Roldán. Připomněl, že zde se projevil dopad nezbytných protiepidemických opatření, zavedených v rámci v souvislosti s výskytem koronaviru kvůli ochraně obsluhy zajišťující transport i posádek převážených lodí. „Vytížení transportního zařízení přes přehradní hráz vodního díla Slapy však bylo v rámci nastavených opatření velmi vysoké,“ hodnotí Roldán.

Slapy nemají výtah jako Orlík, lodě se vozí na vleku. S tím souvisel i kuriózní výpadek kvůli píchlé pneumatice a následnému defektu gumy i na připraveném náhradním kole, kdy bylo třeba počkat na služby pneuservisu. Vybudování zdvihadla nicméně Ředitelství vodních cest (ŘVC) chystá – a jeho stavba by měla umožnit plavbu větších lodí z Mělníka až do Českých Budějovic.

Zájem roste dlouhodobě

K podpoře plavby na řekách se Středočeský kraj hlásí mimo jiné programem dotací na budování kotvišť se základním zázemím. Podílel se také na založení spolku Středočeské vodní cesty, jehož posláním je marketingová pomoc turistickým aktivitám na řekách a v jejich okolí (byť nyní na svém webu doporučuje i aktivity, které jsou kvůli koronaviru zrušeny), stejně jako podpora samotných přístavišť.

Navazuje také spolupráci se sousedy kvůli dalšímu rozvíjení plavebních, ale i cyklistických aktivit podíl Vltavy a Labe. A mimo jiné podporuje také plány státu na budování nových přístavišť; zejména na středním Labi.

Že zájem o vodní turistiku narůstá, potvrzuje generální ředitel Povodí Vltavy Petr Kubala – a to mimo jiné právě s odkazem na čísla z Orlíku a Slap; dvou nejvýznamnějších přehradních nádrží Vltavské kaskády. Podle Kubalových slov to však platí nejen pro letošní rok, který byl ovlivněn pandemickou situací, kdy velká část obyvatel České republiky trávila svoji dovolenou v tuzemsku.

„Státní podnik Povodí Vltavy jde tomuto trendu jednoznačně vstříc a zároveň podporuje snahy Středočeského i Jihočeského kraje o posílení plavby a o vytváření podmínek pro navazující aktivity, které do obou krajů mají přinést, díky zájmu o rekreační plavbu, nové turisty a nové možnosti,“ řekl Kubala.